Creativity in Elementary School:

Inhibiting and Facilitating Factors according to School Principals

Authors

  • Eunice Maria Lima Soriano de Alencar Universidade de Brasília
  • Denise de Souza Fleith Universidade de Brasília
  • Evely Boruchovitch Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Clarissa Nogueira Borges Universidade de Brasília e Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Keywords:

Creativity, School principal, Teaching practices

Abstract

This study investigated the perception of school principals regarding factors that hamper teachers to promote
the development of student’s creativity and strategies that the school principal could use to support teachers in the promotion
of creativity in the classroom. The participants were 118 school principals from public and private schools, who completed
a checklist of obstacles to creativity in the classroom and four open questions. The most frequent obstacles pointed out were
teachers’ lack of knowledge of pedagogical practices to favor the development of students’ creativity and teacher’s lack of
enthusiasm. Guidance, support and incentive to teachers were the most frequently pointed out procedures to assist the teacher
in fostering the creativity of their students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alencar, E. M. L. S. (1995). Criatividade. Brasília: Editora da
Universidade de Brasília.
Alencar, E. M. L. S. (2001). Criatividade e a educação do
superdotado. Petrópolis: Vozes.
Alencar, E. M. L. S. (2007). O papel da escola na estimulação do
talento criativo. In D. S. Fleith & E. M. L. S. Alencar (Eds.),
Desenvolvimento de talentos e altas habilidades (pp. 151-162).
Porto Alegre: ArtMed.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2008). Barreiras à promoção
da criatividade no ensino fundamental. Psicologia: Teoria e
Pesquisa, 24, 59-65.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2009). Criatividade. Múltiplas
perspectivas. Brasília: Editora UnB.
Alencar, E. M. L. S., & Fleith, D. S. (2010). Criatividade na
educação superior. Avaliação, 15, 201-206.
Amabile, T. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview
Press.
Amabile, T. (1999). Como não matar a criatividade. HSM
Management, 3, 110-117.
Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo (3a. ed.). Lisboa: Edições 70.
Beghetto, R. A. (2010). Creativity in the classroom. In J. C. Kaufman
& R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge handbook of creativity
(pp. 447-466). New York: Cambridge University Press.
Boruchovitch, E., Alencar, E. M. L. S., Fleith, D. S., & Fonseca,
M. S. (2013). Motivação do aluno para aprender: fatores
inibidores segundo gestores e coordenadores pedagógicos.
ETD - Educação Temática Digital, 15, 425-442.
Carvalho, O., & Alencar, E. M. L. S. (2004). Elementos
favorecedores e inibidores da criatividade na prática docente,
segundo professores de Geografia. Psico, 35, 213-221.
Collares, C. A. L., & Moysés, M. A. A. (1996). Preconceitos no
cotidiano escolar: Ensino e medicalização. São Paulo: Cortez.
Craft, A. (2006). Creativity in schools. In N. Jackson, M. Oliver,
M. Shaw & J. Wisdom (Eds.), Developing creativity in higher
education (pp. 19-28). London: Routledge.
Cropley, A. J. (1997). Fostering creativity in the classroom: General
principles. In M. A. Runco (Ed.), The creativity research
handbook (pp. 83-114). Creskill, NJ: Hampton Press.
Cropley, A. J. (2005). Creativity in education & learning. London:
RoutledgeFalmer.
Ediger, M. (2001). The school principal: State standards versus
creativity. Journal of Instructional Psychology, 28, 79-83.
Fleith, D. S. (2000). Teacher and student perceptions of creativity
in the classroom environment. Roeper Review, 22, 148-153.
Fleith, D. S., & Alencar, E. M. L. S. (2010). A inter-relação entre
criatividade e motivação. In E. Boruchovitch, J. A. Bzuneck
& S. E. R. Guimarães (Eds.), Motivação para aprender (pp.
209-230). Petrópolis: Vozes.
Fredricks, J. A., Alfeld, C., & Eccles, J. S. (2010). Developing
and fostering passion in academic and nonacademic domains.
Gifted Child Quarterly, 54, 18-30.
Jackson, N., Oliver, M., Shaw, M., & Wisdom, J. (Eds.). (2006).
Developing creativity in higher education. An imaginative
curriculum. London: Routledge.
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2006). The international
handbook of creativity. New York: Cambridge University Press.
Lück, H. (2000). Gestão escolar e formação de gestores. Em Aberto,
72, 11-32.
Mariani, M. F. M., & Alencar, E. M. L. S. (2005). Criatividade e
trabalho pedagógico segundo professores de História: Limites
e possibilidades. Psicologia Escolar e Educacional, 9, 27-36.
Martínez, A. M. (2006). Criatividade no trabalho pedagógico e
criatividade na aprendizagem: Uma relação necessária? In M.
C. V. R. Tacca (Ed.), Aprendizagem e trabalho pedagógico
(pp. 69-94). Campinas: Alínea.
Ministério da Educação. (1997). Parâmetros curriculares nacionais
1a a 4a séries. Brasília: SEB/MEC.
Ministério da Educação. (1998). Parâmetros curriculares nacionais
5a a 8a séries. Brasília: SEB/MEC.
Ministério da Educação. (2004). Ensino fundamental de 9 anos.
Orientações gerais. Brasília: SEB/MEC.
Ministério da Educação. (2010). Diretrizes curriculares para a
educação infantil. Brasília: SEB/MEC.
Morgan, S., & Foster, J. (1999). Creativity in the classroom. Gifted
Education International, 14, 29-43.
Neves, M. M. B. J. (1994). Um estudo sobre as causas atribuídas
ao fracasso escolar, na 5ª. série, por alunos, pais e professores
(Unpublished master’s thesis). Universidade de Brasília,
Brasília.
Oliveira, Z. M. F., & Alencar, E. M. L. S. (2007). Criatividade na
formação e atuação do professor do curso de Letras. Psicologia
Escolar e Educacional, 11, 223-237.
Oliveira, E. L. L., & Alencar, E. M. L. S. (2010). Criatividade e
escola: Limites e possibilidades segundo gestores e orientadores
educacionais. Psicologia Escolar e Educacional, 14, 245-260.
Renzulli, J. S. (1992). A general theory for the development of
creative productivity through the pursuit of ideal acts of
learning. Gifted Child Quarterly, 36, 170-182.
Smith, J. K., & Smith, L. F. (2010). Educational creativity. In J. C.
Kaufman & R. J. Sternberg (Eds.), The Cambridge handbook
of creativity (pp. 250-264). New York: Cambridge University
Press.
Smith-Bingham, R. (2006). Public policy, innovation and the need
for creativity. In N. Jackson, M. Oliver, M. Shaw, & J. Wisdom
(Eds.), Developing creativity in higher education (pp. 10-18).
London: Routledge.
Souza, M. E., & Alencar, E. M. L. S. (2006). O curso de pedagogia
e as condições para o desenvolvimento da criatividade.
Psicologia Escolar e Educacional, 10, 21-30.
Torrance, E. P. (1995). Why fly? A philosophy of creativity.
Norwood, NJ: Ablex.
Vianna, C. R. G. V., & Alencar, E. M. L. S. (2006). Creativity and
barriers to its expression in online education courses. Gifted
Education International, 21, 54-62.
Wechsler, S. M. (2001). A educação criativa: Possibilidades para
descoberta. In S. Castanho & M. E. Castanho (Eds.), Temas
e textos em metodologia do ensino superior (pp. 165-170).
Campinas: Papirus.
Wechsler, S. M., & Nakano, T. C. (2011). Criatividade: Encontrando
soluções para os desafios educacionais. In S. M. Wechsler & V.
L. T. Souza (Eds.), Criatividade e aprendizagem (pp. 11-31).
São Paulo. Edições Loyola.
Wechsler, S. M., & Souza, V. L. T. (Eds.). (2011). Criatividade e
aprendizagem. São Paulo. Edições Loyola.

Published

2015-09-03

How to Cite

de Alencar, E. M. L. S., Fleith, D. de S., Boruchovitch, E., & Borges, C. N. (2015). Creativity in Elementary School:: Inhibiting and Facilitating Factors according to School Principals. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 31(1). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18142