Teaching of Sentence Reading:

Contributions of Behavior Analysis

Authors

  • Verônica Bender Haydu Universidade Estadual de Londrina
  • Ana Carolina Zuanazzi Fernandes Universidade Estadual de Londrina
  • Grauben José Alves de Assis Universidade Federal do Pará
  • Olivia Misae Kato Universidade Federal do Pará

Keywords:

Stimulus equivalence, Sentence reading, Chaining, Matching-to-sample, Scholars

Abstract

The stimulus equivalence paradigm has been used infrequently in studies of sentence reading. Therefore, the
present study evaluated the effect of a procedure involving teaching and testing conditional relations followed by the chaining
of words upon sentence reading with comprehension and reading generalization. Eight students, 7 to 9 years old, participated
in the study. The procedure included a pre- and post-test, three teaching phases and reading with comprehension tests, a
connectivity test, and a sentence construction test. Words and sentences reading improved from pre- to post-test in all cases,
showing that the procedure was effective in teaching sentence reading with comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Assis, G. J. A., & Costa, L. C. A. (2004). Emergência de relações
ordinais em crianças. Interação em Psicologia, 8, 199-216.
Assis, G. J. A., & Sampaio, M. E. C. (2003). Efeitos de dois
procedimentos de ensino para formação de classes sequenciais.
Interação em Psicologia, 7, 52-63.
Assis, G. J. A., & Santos, M. B. (2010). PROLER (software -
sistema computadorizado para o ensino de comportamentos
conceituais). Belém, PA: Universidade Federal do Pará.
Assis, G. J. A., Baptista, M. Q. G., & Nunes, A. L. de M. (2009).
Formação de sequências: aspectos conceituais, metodológicos
e questões de pesquisa. Interação em Psicologia, 13, 215-227.
Correa, D. R., Assis, G. J. A., & Brino, A. L. F. (2012). Efeitos de
sobreposição de palavras sobre a composição de sentenças sob
controle condicional. Acta Comportamentalia, 20, 299-315.
de Rose, J. C, Souza, D. G., & Hanna, E. S. (1996). Teaching
reading spelling: Exclusion and stimulus equivalence. Journal
of Applied Behavior Analysis, 29, 451-469. doi: 10.1901/
jaba.1996.29-451
de Souza, D. G., Postalli, L. M. M., & Schmidt, A. (2013). Extending
equivalence classes to sentences and to instruction following.
European Journal of Behavior Analysis, 14, 105-116.
Green, G., & Saunders, R. R. (1998). Stimulus equivalence. In K.
Lattal & M. Perone (Eds.), Handbook of research methods in
human operant behavior (pp. 229-262). New York: Plenum.
Green, G., Stromer, R., & Mackay, H. (1993). Relational learning
in stimulus sequences. The Psychological Record, 43, 599-616.
Lima, M. P., & Assis, G. J. A. (2003). Emergência de classes
sequenciais após treino com pareamento consistente.
Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19, 75-84. doi: 10.1590/S0102-
37722003000100010
Mackay, H. A., Stoddard, L. T., & Spencer, T. J. (1989). Symbols
and meaning classes: Multiple sequence production and the
emergence of ordinal stimulus classes. Experimental Analysis
of Human Behavior Bulletin, 7, 16-17.
Medeiros, J. G., Antunes, L., Pokreviescki, J. E. J., Bottenberg, D.
G., Ferreira, C. A., & Cavalhieri, K. E. (2011). Emergência
de leitura de frases a partir do ensino de suas unidades
constituintes. Acta Comportamentalia, 19, 317-342.
Nunes, A. L. M., & Assis, G. J. A. (2006). Emergência de classes
ordinais após o ensino de relações numéricas. Revista
Brasileira de Análise do Comportamento, 2, 209-219.
Ponciano, V. L. de O., & Moroz, M. (2012). Utilizando frases
como unidade de ensino de leitura: um procedimento baseado
na equivalência de estímulos. Revista Brasileira de Terapia
Comportamental e Cognitiva, 14, 38-56.
Sampaio, M. E. C., & Assis, G. J. A. (2005). Equivalência
de estímulos sequenciais em portadores de necessidades
educacionais especiais. Acta Comportamentalia, 13, 111-143.
Sampaio, M. E. C., Assis, G., & Baptista, M. Q. G. (2010). Variáveis
de procedimento de ensino e de testes na construção de
sentenças com compreensão. Psicologia: Teoria e Pesquisa,
26, 145-155.
Sidman, M., & Cresson, O. (1973). Reading and crossmodal
transfer of stimulus equivalencies in severe mental retardation.
American Journal of Mental Deficiency, 77, 515-523.
Souza, J. A. N., & Assis, G. J. A. (2005). Efeito de dois
procedimentos de ensino sobre o comportamento de ordenar.
Psicologia em Estudo, 10, 527-536.
Souza, R. D. C., & Assis, G. J. A. (2005). Emergência de relações
numéricas em crianças surdas. Psicologia: Teoria e Pesquisa,
21, 297-308.
Stromer, R., Mackay, H. A., & Stoddard, L. T. (1992). Classroom
applications of stimulus equivalence technology. Journal of
Behavioral Education, 2, 225-256.

Published

2015-11-16

How to Cite

Haydu, V. B., Zuanazzi Fernandes, A. C., Alves de Assis, G. J., & Misae Kato, O. (2015). Teaching of Sentence Reading:: Contributions of Behavior Analysis. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 31(2), 145–154. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18102

Most read articles by the same author(s)