Preschool Literacy and Reading Performance in Primary School

Authors

  • Patrícia Pinto Câmara Municipal de matosinhos
  • João João Arménio Lamego Lope Universidade do Minho

Keywords:

Emergent literacy, Reading performance, Phonological awareness, Reading speed

Abstract

The debate regarding kindergarten literacy has received increasing attention and social visibility. In this study, participants are 70 children who attended first grade in 2009/2010. Participants attended three kindergartens with unique approaches to reading. A four wave repeated measure design was conducted to investigate the growth of the children in phonological awareness, letter recognition, word recognition, and reading speed. Results suggest that the approach towards reading and writing in kindergarten affects children’s performance in grades 1 and 2 of elementary school. This influence, however, seems to fade over time. Moreover, results show that children who received formal reading instruction in kindergarten, perform significantly better in phonological tasks than children who received direct and extended phonological instruction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bast, J., & Reitsma, P. (1998). Analyzing the development of

individual differences in terms of Mathew effects in reading:

Results from a Dutch longitudinal study. Development

Psychology, 34(6), 1373-1399.

Cadime, I., Fernandes, I., Brandão, S., Nóvoa, P., Rodrigues, A.,

& Ferreira, A. (2009). A aquisição da leitura e da escrita:

variáveis preditoras no nível pré-escolar. Actas do X Congresso

Internacional Galego-Português de Psicopedagogia (pp. 4001-

. Braga: Universidade do Minho.

Carvalho, A. (2010). O Rei ”“ Teste de Fluência e Precisão da

Leitura. Vila Nova de Gaia: EDIPSICO.

Castro, S. L., & Gomes, I. (2000). Dificuldades de aprendizagem

da língua materna. Lisboa: Universidade Aberta.

Cruz, J. (2011). Práticas de literacia familiar e o desenvolvimento

literácito das crianças (Tese de Doutoramento não-publicada).

Braga: Universidade do Minho.

Cunningham, A. E., Zibulski, J., Stanovich, K. E., & Stanovich,

P. J. (2009). How teachers would spend their time teaching

language arts: The mismatch between self-reported and best

practices. Journal of Learning Disabilities, 42(5), 418-430.

Fernandes, P. P. (2005). Concepções e práticas de literacia

emergente em contexto de jardim-de-infância (Tese de

Doutoramento não-publicada). Braga: Universidade do Minho.

Kendeou, P., Broek,P., White, M. & Lynch, J. (2009). Predicting

reading comprehension in early elementary school: The

independent contributions of oral language and decoding skills.

Journal of Education Psychology, 101(4), 765-778.

Koutsoftas, A. D., Harmon, M. T., & Gray, S. (2009). The effect

of Tier 2 intervention for phonemic awareness in a responseto-

intervention model in low-income preschool classrooms.

Language, Speech, and Hearing Services in Schools 40(2),

-130. doi: 10.1044/0161-1461(2008/07-0101)

Lima, R. (2009). Fonologia infantil: Aquisição, avaliação e

intervenção. Coimbra: Edições Almedina.

Lopes, J. (2003). Problemas de comportamento, problemas de

aprendizagem, problemas de “ensinagem”. Coimbra: Quarteto

Editora.

Lopes, J. (2010). Conceptualização, avaliação e intervenção nas

dificuldades de aprendizagens: A sofisticada arquitectura de

um equívoco. Braga: Psiquilíbrios Edições.

Lopes, J., & Fernandes, P. P. (2009). Emergent literacy beliefs in

preschool and kindergarten contexts. L1 - Educational Studies

in Languages and Literature, 9(4), 5-26.

Martins, M. A., & Niza, I. (1998). Psicologia da aprendizagem da

linguagem escrita. Lisboa: Universidade Aberta.

Martins, M. A., & Silva, C. (2006). Phonological abilities and

writing among Portuguese preschool children. European

Journal of Psychology of Education, 21(2), 163-182.

Martins, M., & Farinha, S. (2006). Relação entre os conhecimentos

iniciais sobre linguagem escrita e os resultados em leitura

no final do 1º ano de escolaridade. Livro de Actas da XI

Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas

e Contextos (pp. 1051-1060). Braga: Psiquilíbrios Edições.

McGuinness, D. (2005). Language development and learning to

read. The scientific study of how language development affects

reading skill. Massachusetts: The MIT Press.

Ministério da Educação. (1997). Orientações Curriculares para

o Ensino Pré-Escolar. Lisboa: D.E.B. ”“ Núcleo de Ensino

Pré-Escolar.

Perfetti, C. A., Beck, I., Bell, L., & Hugues, C. (1987). Phonemic

knowledge and learning to read are reciprocal: A longitudinal

study of first grade children. Merrilpalmer Quarterly, 33,

-319.

Perrenoud, P. (1999). Avaliação: Da excelência à regulação das

aprendizagens - Entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes

Médicas Sul.

Ruivo, I. (2006). João de Deus: Método de leitura com sentido. Actas

do VI encontro nacional (IV internacional) de investigação

em leitura, literatura infantil e ilustração (pp. 1-14). Braga.

Universidade do Minho.

Scanlon, D., & Vellutino, F. (1997). A comparison of the instructional

backgrounds and cogitive profiles of poor, average, and good

readers who were initially identified as at risk for reading

failure. Scientific Studies of Reading, 1(3), 191-215.

Silva, A. C. (2002). Bateria de Provas Fonológicas. Lisboa,

Edições ISPA.

Silva, A. C. (2003). Até Ã descoberta do princípio alfabético. Lisboa:

Fundação Calouste Gulbenkian.

Sim-Sim, I. (1998). Desenvolvimento da linguagem. Lisboa:

Universidade Aberta.

Sim-Sim, I. (2001). A formação para o ensino da leitura. Cadernos

de Formação de Professores, 2, 51-64.

Spear-Swerling, L., & Sternberg, R. J. (1996). Off track: When poor

readers become “learning disabled”. Oxford: Westview Press.

Velasquez, M. G. (2007). Percursos desenvolvimentais de leitura

e escrita: Estudo longitudinal com alunos do 1.º ciclo do

ensino básico (Tese de Doutoramento não-publicada). Braga:

Universidade do Minho.

Vellutino, R. F., & Scanlon, D. M. (1987). Phonological coding,

phonological awareness and reading ability: Evidence from a

longitudinal and experimental study. Merril- Palmer Quarterly,

(3), 321-363.

Viana, F., & Ribeiro, I. (2006). PRP: Prova de reconhecimento de

palavras. Lisboa: CEGOC-TEA.

Wagner, R. K., Torgesen, J. K., & Rashotte, C.A. (1994).

Development of reading-related phonological processing

abilities: New evidence of bidirectional causality from a latent

longitudinal study. Developmental Psychology, 30, 73-87.

Yopp, H., & Stapleton, L. (2008). Conciencia fonémica en Español.

The Reading Teacher, 61(5), 374”“382.

Published

2017-05-28

How to Cite

Pinto, P., & João Arménio Lamego Lope, J. (2017). Preschool Literacy and Reading Performance in Primary School. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 32(4). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17829

Issue

Section

Estudos Empíricos