Psychotherapeutic Practice by Psychology Interns:

An Analysis of Account and Narrative Plot

Authors

  • Luciane De Conti Universidade Federal de Pernambuco
  • Tânia Mara Sperb Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Narrative, Clinical report, Psychology degree

Abstract

This article presents a narrative analysis proposal of the interventions made by psychology interns in their psychotherapeutic practice. The data sources were the transcripts of psychotherapy sessions conducted by interns with their patients, associated with the issues discussed in academic supervision. The analysis of the transcripts, seen in this study as a narrative of the practice, occurred in two levels: of the account and of the narrative plot. The results show the different movements carried out by the interns in their attempts to intervene according to the basic ideas of an analytically-oriented psychotherapy. These interventions seem to be, at times, contradictory, thus showing the errors and vicissitudes that are part of the clinical thinking learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abels-Eber, C. (2000). Enfants placés et construction d’historicité. Paris: L’Harmattan.
Aguirre, A. M. de B., Pinto, E. B., Becker, E., Carmo, H. M., & Santiago, M. D. E. (2000). A formação da atitude clínica no estagiário de psicologia. Psicologia (USP), 11, 29-48.
Band, Ar. (1995). Supervisão: A permanente fugacidade do sentido buscado. Pulsional, 78, 6- 18.
Bergès, J. & Balbo, G. (1997). A criança e a psicanálise. Porto Alegre: Artes Médicas.
Cifali, M. (2000). Démarche clinique, formation et écriture [Material pedagógico apresentado no Seminário Écritures, no curso Ciências da Educação]. Université de Nantes, França.
De Conti, L., & Sperb, T. M. (2009). A composição de narrativas pela dupla terapeuta-paciente: uma análise de sua organização e de sua sequência de ações. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22, 119-127.
Diehl, R., Maraschin, C., & Tittoni, J. (2006). Ferramentas para um psicología social. Psicologia em Estudo, 11, 407-415.
Dolto, F. (1990). Séminaire de psychanalyse d’enfants 2. Paris: Éditions du Seuil.
Escars, C. J. (2002). O histórico de caso e a insuficiência da trama. Ágora, V, 33-44.
Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA (1990). Lei no. 8.069, de 13 de julho de 1990.
Freud, S. (1976). Além do princípio do prazer (C. M. Oiticica, Trad.). Em J. Salomão (Org.), Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, Vol. 8 (pp. 17-90). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1920)
Green, A. (2002). La pensée clinique. Paris: Éditions Odile Jacob.
Guirado, M. (2000). A clínica psicanalítica na sombra do discurso. Diálogos com aulas de Dominique Maingueneau. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Lacan, J. (1999). Écrits I. Paris: Éditions du Seuil. (Trabalho original publicado em 1966)
Lani-Bayle, M. (1997). L’histoire de vie généalogique. D’edipe à hermès. Paris: L’Harmattan.
Lani-Bayle, M. (1999). L’enfant et son histoire. Vers une clinique narrative. Ramonville Saint-Agne: Editions Erès.
Lebovici, S., & Diatkine, R. (1988). Significado e função do brinquedo na criança. Porto Alegre: Artes Médicas.
Marin, I. da S. K. (1999). Febem, família e identidade: O lugar do outro (ed. rev.). São Paulo: Escuta.
Marques, S. F. (2000). Narrativa e supervisão na psicanálise. Psychê Revista de Psicanálise, IV, 105-115.
Mezan, R. (1998). Escrever a clínica. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Ricoeur, P. (1994). Tempo e narrativa. Tomo I (C. M. César, Trad.). Campinas: Papirus. (Trabalho original publicado em 1983)
Ricoeur, P. (1995). Tempo e narrativa. Tomo II (M. Appenzeller, Trad.). Campinas: Papirus. (Trabalho original publicado em 1984)
Rodulfo, R. (1990). O brincar e o significante: um estudo psicanalítico sobre a constituição precoce. Porto Alegre: Artes Médicas.
Todorov, T. (1967). Littérature et signification. Paris: Larousse.
Todorov, T. (1987). La notion de littérature et autres essais. Paris: Éditions du Seuil. (Trabalho original publicado em 1978)
Todorov, T. (2001). Théorie de la littérature. Textes des formalistes russes. Paris: Éditions du Seuil. (Trabalho original publicado em 1965)
Vermesch, P. (1994). L’entretien d’explicitation. Paris: ESF.
Yin, R. K. (2001). Estudo de caso. Planejamento e métodos (D. Grassi, Trad.). Porto Alegre: Bookman. (Trabalho original publicado em 1994)

Published

2010-07-30

How to Cite

De Conti, L., & Mara Sperb, T. (2010). Psychotherapeutic Practice by Psychology Interns:: An Analysis of Account and Narrative Plot. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 26(2), 305–314. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17801

Most read articles by the same author(s)