Text Comprehension in Deaf Teenagers

Authors

  • Lúcia Helena Macedo dos Santos
  • Ma. da Graça Bompastor Borges Dias

Keywords:

Text comprehension, Deaf teenagers, Preferential language

Abstract

We investigated the processes of comprehension of those aspects of text which depend on either literal information
or inferences. Subjects, 12 to 20 years old, schooling levels not beyond the end of Elementary School in public and
special schools, were divided into three groups: deaf teenagers who had LIBRAS as preferential language; deaf users of
Portuguese language in its oral form, and teenagers with normal hearing. The subjects individually read a story and answered
literal and inferential questions and justified their responses. Deaf users of Portuguese language in its oral form had more
difficulty in understanding the story than deaf users of LIBRAS and those with normal hearing. There were no differences in
answers given by subjects who read the text and subjects to whom the story was read. Results indicated that deaf users of
LIBRAS had similar performance and normal hearing teenagers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bouvet, D. (1979). Le detroit de 1'énfant sourd à la langue maternelle.
Reeducation Ortophonic, 117(7), 225-240.
Bouvet, D. (1990). Língua dos sinais e educação da criança surda.
Revista GELES, 4(4), 8-9.
Boxwell, H.M.F. (1980). Leitura de textos técnicos em uma segunda
língua. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de
Pernambuco, Recife.
Brandão, A.CP. (1994). Produção e compreensão de histórias em
crianças. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de
Pernambuco, Recife.
Buarque, L.L., Higino, Z.M., Miranda, E.M., Dubeux, M.H. &
Pedrosa, I. (1992). Avaliação do desempenho da rede pública
escolar de estado do Pernambuco na área de linguagem. Estudos
em Avaliação Educacional. Fundação Carlos Chagas, São
Paulo, jan-jun, n° 5.
Conrad, R. (1979). The deaf schoolchild: Language and cognitive
function. Londres e Nova York: Harper & Row.
Cordeiro, A.A.A. & Dias, M.G.B.B. (1996). O Raciocínio lógicodedutivo
do surdo que se utiliza da linguagem gestual ou oral.
Psicologia: Teoria e Pesquisa, 11(3), 193-202.
Deuchar, R. (1984). British sign language. London: Routledge and
Kegan Paul.
Felipe, T.A. (1988). O Signo gestual-visual e sua estrutura frasal
na língua dos sinais dos Centros Urbanos do Brasil (LSCB).
Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco,
Recife.
Fernandes, E. (1990). Problemas lingüísticos e cognitivos do surdo.
Rio de Janeiro: Agir.
Ferrari, L.V. (1990). Aspectos da interferência da língua dos sinais
na produção do português. Revista GELES, 4(4), 12-21.
Ferreira Brito, L. (1989). Necessidade psico-social e cognitiva de
um bilingüismo para o surdo. Trabalho em Lingüística Aplicada,
14, 89-100.
Ferreira Brito, L. (1993). Integração social e educação de surdos.
Rio de Janeiro: Babel Editora.
Ferreira Brito, L. (1995). Por uma gramática de língua dos sinais.
Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Freitas, B.A.P. (1995). Bilingüismo do grupo Arara (pano) do Acre:
sugestões para alfabetização da língua indígena. Dissertação
de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Góes, M.C.R. (1992, novembro). A produção de textos por sujeitos
surdos: questões sobre a relação oralidade-escrita. Trabalho
apresentado no II Seminário Multidisciplinar de Alfabetização,
São Paulo.
Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago:
University of Chicago Press.
Marcuschi, L.A. (no prelo). Exercícios de compreensão ou copiação
nos manuais de ensino de língua. Revista em Aberto.
Mottez, B. (1981). Os surdos como uma minoria lingüística. Reabilitação,
1(2), 22-47. Secretaria Nacional de Reabilitação, Lisboa.
Northern, J.L. & Downs, M.P. (1989). Audição em crianças. (Vários
tradutores). São Paulo: Manole. (Trabalho original publicado
em 1985)
Oakhill, J. (1984). Inferencial and memory skills in children's comprehension
of stories. British Journal of Educational Psychology,
54,31-39.
Peirce, C.S. (1977). Semiótica. (José Teixeira Coelho Neto, Trad.)
São Paulo: Coleção Estudos Perspectiva.
Stein, N.L. & Glenn, C.G. (1979). An analysis of story comprehension
in elementary school children. Em: R.O. Freedle (Org.),
New directions in discourse processing, (Vol. 2, pp. 248-257).
Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
Vernon, Mc. (1985, dezembro). The relationship of language and
thought bilinguism and critical stage theory to reading. Claremont
Conference, (pp. 83-90). New York.

Published

2012-09-05

How to Cite

Macedo dos Santos, L. H., & Bompastor Borges Dias, M. da G. (2012). Text Comprehension in Deaf Teenagers. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 14(3), 241–249. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17330