LEGISLATIVE PROJECTS PROPOSING THE INSERTION OF PSYCHOLOGY IN THE CURRICULA OF BRAZILIAN EDUCACIONAL INSTITUTIONS DURING THE 19TH CENTURY

Authors

  • Marina Massimi Universidade de São Paulo - Ribeirão Preto

Keywords:

History of Brazilian psychology, Teaching of psychology in the 19th century Brazilian schools, Psychology in school curricula ín 19th century Brazil

Abstract

The article analyzes the legislative projects presented by
Brazilian intellectuals and politicians from the 19th century proposing the
insertion of the name Psychology (or Psychological Ideas) in the curriculum
of various Educational Institutions of the country. Some features emerge
reading such documents: a lack of realism found in many legislative
proposals, a tendency for imitation of foreign models, a determinant influence
of ideologícal changes on the organization of curricula. Such aspects
indicate the introduction of Psychology as institutional discipline in the
Brazilian educational system during the 19th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Escola Normal de São Paulo (1893). Relatório do diretor. São Paulo, Typografia
Seckler.
Massimi, M. (1986). As origens da Psicologia brasileira em obras do período colonial.
História da Psicologia. Série Cadernos da Pontifícia Universidade Católica, São
Paulo: EDUC, pp. 95-118.
Massimi, M. (1990). História da psicologia brasileira. São Paulo: Editora Pedagógica
Universitária.
Moacyr, P. (1936). A Instrução e o Império (Subsídios para a História da Educação no
Brasil) 1823-1853. Primeira edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional.
Moacyr, P. (1939). A Instrução Pública e as Províncias (Subsídios para a História da
Educação no Brasil), 1835-1889. Primeira Edição. São Paulo: Companhia Editora
Nacional.
Moacyr, P. (1942). A Instrução Pública no Estado de São Paulo. Primeira Edição. São
Paulo: Companhia Editora Nacional, vol. 1, vol. II.
Ramalho, B., Lessa, P., Monteiro, J., & Pinto de Souza, J. U. (1897). Succinta exposição
histórica das leis e decretos que organizaram e tem reformado a Faculdade de
Direito de São Paulo, Relatório para o Ministério da Justiça e dos Negócios
Interiores, Revista da Faculdade de Direito, São Paulo, Typografia da Companhia
Industrial, vol.5, pp. 171-192.
Thompson, O. (1914). O futuro da Psicologia é científico. O Laboratório de Pedagogia
Experimental. São Paulo: Typografia Siqueira, pp. 3-6.

Published

2013-04-25

How to Cite

Massimi, M. (2013). LEGISLATIVE PROJECTS PROPOSING THE INSERTION OF PSYCHOLOGY IN THE CURRICULA OF BRAZILIAN EDUCACIONAL INSTITUTIONS DURING THE 19TH CENTURY. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 9(2), 261–269. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17217