AUTISM -

A PSYCHOMOTOR APPROACH

Authors

  • Laura Kumamoto

Abstract

In this work, a psychomotor conception of infatile development
is presented and its theorical bases are briefley discussed. Afterwards
the syndrome of autism, its controversial theories and conceptual
difficulties are analysed. The authoress characterizes autism as a
peculiar difficulty in communication "being-world" and from this perspective
the importance of psychomotricity to the comprehension of some general
aspects of the psychological development of a child, in particular infatile
autism, is stressed. Finally, the contribution of this approach to the
psychotherapy of an autistic child is emphasized, as a means to reorganize
his self-image, as well as define his identity, an essential condition to
his psychomotor development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Axline, M. V. (1984). Ludoterapia - a dinâmica interior da criança. Belo Horizonte: lnterlivros.
Axline, M. V. (1985). Dibs: em busca de si mesmo. São Paulo: Livraria Agir Editora.
Chazaud, J. (1978). Introdução à psicomotricidade. São Paulo: Editora Manole Ltda.
Coste, J. C. (1981). A psicomotricidade. Rio de Janeiro: Zahar Editores.
Destrooper, J. & Vayer, P. (1986). Dinâmica da ação educativa para as crianças inadaptadas.
São Paulo: Editora Manole Ltda.
Fonseca, V. (1983). Psicomotricidade. São Paulo: Livraria Martins Fontes.
Guillarme, J. J. (1983). Educação e reeducação psicomotora. Porto Alegre: Editora
Artes Médicas.
Jerusalinsky, A. (1984). Psicanálise do autismo. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.
Le Boulch, J. (1985). Educação psicomotora - a psicocinética na idade escolar. Porto
Alegre: Editora Artes Médicas.
Leboyer, M. (1987). Autismo infantil. Campinas: Papirus Editora.
Picq, L. & Vayer, P. (1986). Educação psicomotora e retardo mental. Aplicação aos
diferentes tipos de inadaptação. São Paulo: Editora Manole Ltda.
Spitz, R. A. (1977). El primer ãno de vida del niño. Madrid: Aquilar S. A. de Ediciones.
Tustin, F. (1972). Autismo e psicose infantil. Rio de Janeiro: Imago.
Vayer, P. (1982). A criança diante do mundo, na idade da aprendizagem escolar.
Porto Alegre: Editora Artes Médicas.
Vayer, P. (1984a). O diálogo corporal. A ação educativa para crianças de 2 a 5 anos.
São Paulo: Editora Manole Ltda.
Vayer, P. (1984b). O equilíbrio corporal - uma abordagem dinâmica dos problemas da
atitude e do comportamento. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.
Vayer, P. & Toulouse, P. (1985). Linguagem corporal - a estrutura e a sociologia da
ação. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.
Winnicott, D. W. (1982). Da pediatria à psicanálise. Textos selecionados. Rio de Janeiro:
Livraria Francisco Alves Editora.

Published

2012-08-09

How to Cite

Kumamoto, L. (2012). AUTISM -: A PSYCHOMOTOR APPROACH. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 5(2), 231–238. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17071