Mujeres en la ciencia y ensenãnza a distancia

una experiencia de mujeres estudiantes de maestría en sociología de la universidad de Brasília

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Palabras clave:

Palabras clave: Mujeres y Ciencia, Autoestima Intelectual, Enseñanza a Distancia, Maestría,

Resumen

This article addresses gender relations in science and the e ects of remote teaching in a pandemic context. In particular, thought was given to the mental health of women and the impacts that a standard and an expectation of what it means to “be a scientist” operate on them, even in terms of scienti c production. For this purpose, an online questionnaire was applied to those entering the Postgraduate Program in Sociology at the University of Brasília in the rst semester of 2021 and, later, a focus group with only women within this universe. The questionnaire points to a greater delegation of activities to those who provide for the home, mostly black students, and to a general worsening in mental health during the pandemic, in which activities overlap. Generally speaking, the academic environment may not be inclusive for women, people of color and disadvantaged people. This was highlighted in the reports collected in the focus group through questions related to the virtual classroom. 

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Biografía del autor/a

Andressa Vieira Palmeira, Mestra em Sociologia pelo PPGSOL/UNB

Mestra em Sociologia. Graduada em Ciências Sociais - licenciatura e em Sociologia - bacharelado pela Universidade de Brasília (UnB). Na graduação, venceu o Prêmio Destaque de Iniciação Científi ca em 2019 e a monografi a foi na temática de “mulheres na ciência”. Atualmente, é mestranda em Sociologia na mesma universidade e pesquisa dinâmicas de reconhecimento das pesquisadoras de ciências sociais no contexto acadêmico. E-mail: avpalmeira.98@gmail.com



Thayná Rodrigues Cunha Porto, PPGSOL/UNB

Mestranda em Sociologia. Graduada em Ciências Sociais - licenciatura e bacharelado pela Universidade de Brasília (UnB). Pesquisadora do laboratório GENPOSS - Grupo de estudos e Pesquisa sobre Gênero, Política Social e Serviços Sociais. Mestranda em Sociologia pelo Programa de Pós-graduação em Sociologia da UnB, pesquisa migrações e gênero. 


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Publicado

2023-08-02

Cómo citar

VIEIRA PALMEIRA, Andressa; RODRIGUES CUNHA PORTO, Thayná. Mujeres en la ciencia y ensenãnza a distancia: una experiencia de mujeres estudiantes de maestría en sociología de la universidad de Brasília. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 18, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/50347. Acesso em: 23 nov. 2024.