“Enjoying a sound”: youth and music in everyday school life and in Sociology teaching in high school
Keywords:
youth, sociology, music, high school, teachingAbstract
Taking sociability as a central dimension to think about young people, this presence at
school is communicated by youth cultures performed by identity groups expressed in
the consumption of cultural goods and the display of typical looks and behaviors.
Based on this, this work reflects on the dimension of youth from a double perspective:
on the one hand, academic research with the application of 1313 questionnaires and
11 focus groups with high school students in Ceará; and on the other, the experience
as a Sociology teacher in the public network, using music as a didactic strategy as a way of thinking about youth, in which we highlight the creation of a didactic sequence
called the Youth Cultures Seminar. By making the student himself reflect on youth
representations in past and present musical identity groups, added to empirical data,
it allowed understanding youth and their dialogues with social and theoretical
representations of what it means to “be young” and what possibilities for reflection the
sociological perspective takes place in everyday school life on the topic.
Downloads
References
ABRAMO, Helena W. Cenas juvenis: punks e darks no cenário urbano. São Paulo: Scritta,
ABRAMO, Helena W. A tematização social da juventude. Revista Brasileira de Educação, n.
-6. São Paulo, ANPED, 1997, pp.25-36. Disponível em:
http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1413-24781997000200004&script=sci_abstract.
Acesso em: 20 mar. 2023.
BECK, Ulrich. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In:
GIDDENS, Anthony; BECK, Ulrich; LASH, Scott. Modernização reflexiva: política, tradição
e estética na ordem social moderna. São Paulo: Unesp, 1997, pp. 11-71.
BECKER, Howard S. Segredos e truques da pesquisa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC,
BODART, Cristiano das Neves. O uso de letras de músicas nas aulas de Sociologia. Café com
Sociologia, Revista do professor e estudante de sociologia, vol. 1, ano 1, edição 1, nov. 2012.
Disponível em: https://revistacafecomsociologia.com/revista/index.php/revista/article/view/1.
Acesso em: 08 set. 2023.
BOURDIEU, Pierre. O mercado de bens simbólicos. In: A economia das trocas simbólicas. 3
ed. São Paulo: Perspectiva, 1992.
BOURDIEU, Pierre. A juventude é apenas uma palavra. In: Questões de sociologia. Lisboa:
Fim de Século, 2003, pp. 151-162. Coleção Margens, v. 47.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11. edição. Campinas: Papirus,
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do
sistema de ensino. 6ª edição. Petrópolis: Vozes, 2013.
CAVALCANTE, Clara O.B. “Humanos Indireitos?”: modos de subjetivação de adolescentes
e jovens a quem se atribui o cometimento de ato infracional. 2020. Dissertação (Mestrado).
Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará, 2020.
Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52221. Acesso em: 09 set. 2023.
CAMPOY, Leonardo C. Trevas sobre a luz: o underground do heavy metal extremo no Brasil.
São Paulo: Alameda/ ANPOCS, 2010.
CAMPOS, Luís Melo. A música e os músicos como problema sociológico. Revista Crítica de
Ciências Sociais, 78, out. 2007, p. 71-94. Disponível em:
https://journals.openedition.org/rccs/756?lang=en. Acesso em: 20 mar. 2023.
CEARÁ, Secretaria da Educação Básica. Documento curricular referencial do Ceará – Ensino
Médio. Fortaleza, SEDUC, 2021.
CLARKE, John; HALL, Stuart; JEFFERSON, Tony; POWELL, Rachel; ROBERTS, Brian.
“Estilo”. In: HALL, Stuart; JEFFERSON, Tony (eds.). Rituales de resistencia. Subculturas
juveniles en la Gran Bretaña de Posguerra. Madrid: Traficantes de Sueños, 2014, pp. 77-90.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Minas
Gerais, n. 24, p. 40-52, out/dez 2003. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/rbedu/a/zsHS7SvbPxKYmvcX9gwSDty/?format=pdf. Acesso em: 02
jul. 2022.
DAYRELL, Juarez. A música entra em cena: o rap e o funk na socialização da juventude. Belo
Horizonte: UFMG, 2005.
DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que
chega à escola? In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla L. (orgs.). Juventude
e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
DIÓGENES, Glória M. dos S. Cartografias da cultura e da violência: gangues, galeras e o
movimento hip-hop. São Paulo: AnnaBlume, 1998. Coleção Outros Diálogos.
ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. Deporte y ócio en el proceso de la civilización. 3 ed.
México: FCE, 2014.
FEIXA, Carles. De jóvenes, bandas y tribus. 3 ed. 5. reimp. Barcelona: Ariel, 2012. Coleção
Antropología.
FEIXA, Carles; LECCARDI, Carmen. O conceito de geração nas teorias sobre juventude.
Revista Sociedade e Estado, Brasília, vol. 25, n.º 2, maio-ago. 2010, pp. 185-204. Disponível
em: https://www.scielo.br/j/se/a/QLxWgzvYgW4bKzK3YWmbGjj/. Acesso em: 30 abr. 2024.
FERREIRA, Martins. Como usar a música em sala de aula. 8 ed. São Paulo: Contexto, 2001.
Coleção Como Usar.
FRITH, Simon. Sound effects: Youth, leisure, and the politics of rock’n’roll. New York:
Pantheon, 1981.
GIDDENS, Anthony. Risco, confiança, reflexividade. In: GIDDENS, Anthony; BECK, Ulrich;
LASH, Scott. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna.
São Paulo: Unesp, 1997, pp. 219-254.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
GOFFMAN, Erwing. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. 4. ed. Rio
de Janeiro: Guanabara, 1988.
GONÇALVES, Danyelle Nilin. Jovens na política: animação e agenciamento do voto em
campanhas eleitorais. Campinas-SP: Pontes, 2009. Coleção Cultura & Política.
GUERRA, Paula; QUINTELA, Pedro. Culturas urbanas e sociabilidades juvenis
contemporâneas: um (breve) roteiro teórico. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 47, n. 1,
jan/jun, 2016, p. 193-217. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5684.
Acesso em: 08 set. 2023.
GUERRA, Paula. A instável leveza do rock: génese, dinâmica e consolidação do rock
alternativo em Portugal. Porto: Afrontamento, 2013. Coleção Biblioteca das Ciências Sociais/
Sociologia, v. 88.
HERSCHMANN, Micael. O funk e o hip hop invadem a cena. 2. edição. Rio de Janeiro: Editora
UFRJ, 2005.
LAHIRE, Bernard. Viver e interpretar o mundo social: para que serve o ensino de Sociologia?
In.: GONÇALVES, Danyelle Nilin (org.). Sociologia e juventude no ensino médio: formação,
PIBID e outras experiências. Campinas: Pontes Editora, 2013.
LIMA FILHO, Irapuan P. Culturas juvenis e agrupamentos na escola: entre adesões e conflitos.
Revista de Ciências Sociais. Fortaleza, v. 45, n. 01, jan/jun. 2014, pp. 103-120. Disponível em:
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/2421. Acesso em: 20 mar. 2023.
LIMA FILHO, Irapuan P. A juventude como estética. Revista Coletiva, Recife, Número 17 |
set/out/nov/dez 2015, pp. 1-4. Disponível em: http://www.coletiva.org/index.php/artigo/ajuventude-como-estetica/. Acesso em: 20 mar. 2023.
LIMA FILHO, Irapuan Peixoto. Barulho nas ruas escuras: estilo de vida e redes sociais nos
agrupamentos roqueiros. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, vol. 109, maio 2016,
pp. 105-136. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/6239. Acesso em: 09 set.
LIMA FILHO, Irapuan P. Culturas juvenis no ensino médio: bens culturais e trocas simbólicas
em agrupamentos identitários. In: GONÇALVES, Danyelle N.; LIMA FILHO, Irapuan P.
(orgs.). Escola e universidade: encontros entre sociologia e educação [livro eletrônico].
Fortaleza: Imprensa Universitária, 2020. https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/52734
LOPES, F. Willams R. (Des)continuidades na política de um currículo nacional: a Sociologia
nos arranjos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) do Brasil. Revista de Ciências
Sociais, Fortaleza, v. 52, n. 1, mar./jun., 2021, pp. 245-282. Disponível em:
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/59993. Acesso em: 30 abr. 2024.
MAGNANI, J. Guilherme C.; SOUZA, Bruna M. de (orgs.). Jovens na metrópole: etnografias
de circuitos de lazer, encontro e sociabilidade. São Paulo: Terceiro Nome, 2007.
MANNHEIM, Karl. O problema sociológico das gerações. In: FORACCHI, Marialice M. (org).
Karl Mannheim: Sociologia. São Paulo: Ática, 1982, pp. 67-95. Coleção Grandes Cientistas
Sociais, vol. 25.
MEUCCI, Simone. Sociologia na educação básica no Brasil: um balanço da experiência remota
e recente. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo-RS, v. 51, n. 3, set. dez. 2015, pp. 251-260.
Disponível em:
https://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2015.51.3.02. Acesso
em: 09 set. 2023.
MOREIRA, Ana C.; SANTOS, Halinna; COELHO, Irene S. A música na sala de aula: a música
como recurso didático. Unisanta Humanitas, vol. 3, n.º 1, 2014, pp. 41-61.
NOVAES, Regina. Entre juventudes, governos e sociedade (e nada será como antes...). In:
PAPA, Fernanda de C.; FREITAS, M. Virgínia (orgs.). Juventude em pauta: políticas públicas
no Brasil. São Paulo: Peirópolis, 2011.
NÓVOA, André. Músicos em movimento: mobilidades e identidades de uma banda na estrada.
Lisboa: ICS, 2011. Coleção Breve Antropologia.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes; COSTA, Ricardo C.R. Sociologia para jovens do século XXI.
Imperial Novo Milênio, 2016.
PAIS, José Machado. Culturas Juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional/ Casa da Moeda, 2003.
PAIS, José Machado. Bandas de garagem e identidades juvenis. In: COSTA, M.R. da; SILVA,
E.M. da (org.). Sociabilidade juvenil e cultura urbana. São Paulo: Educ, 2006.
PAIS, José Machado. Cotidiano e Reflexividade. Educação e Sociedade, Campinas, v. 28, n.
, p. 23-46, jan./abr. 2007. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/es/a/THhNxqcBpnjzjxQmsb4RBbb/. Acesso em: 30 mar. 2023.
PAIS, José Machado. Círculo dos afetos juvenis: identidades, relacionamentos e imagens de si.
In.: GARBIN, Elisabete Maria; PRATES, Daniela M. A. (orgs.). Juventudes contemporâneas:
emergências, convergências e dispersões. 1ª edição. Porto Alegre: CirKula, 2020.
PAULO, Maria de Assunção Lima de. As construções das identidades de jovens rurais na
relação com o meio urbano em um pequeno município. 2010. Tese (Doutorado). Programa de
Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2010. Disponível
em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/9589. Acesso em: 09 set. 2023.
ROJEK, Chris. Pop music, pop culture. Cambridge: Polity Press, 2011.
ROSZAK, Theodor. A contracultura: reflexões sobre a sociedade tecnocrática e a oposição
juvenil. Petrópolis-RJ: Vozes, 1972.
SARLO, Beatriz. Cenas da vida pós-moderna: intelectuais, arte e videocultura na Argentina. 5
ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2013.
SEREN, Lucas. Gosto, música e juventude. São Paulo: AnnaBlume, 2011.
SIMMEL, Georg. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otário (org.). O fenômeno urbano.
Rio de Janeiro: Zahar, 1967, pp. 10-23.
SILVA, Bruna M.; LIMA FILHO, Irapuan P. Sociologia e música: estratégicas teóricodidáticas no ensino médio. In: OLIVEIRA, Rosemary; CARLEIAL, Adelita N. (orgs.).
Sociologia na Escola Média: metodologias de ensino em foco. Teresina: EdUFPI, 2013.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
RODRIGUES, Lorena da S.; VIEIRA, Ma. Hermínia C. Vai Ser Sal, Pivete: variação, atitudes
e identidade cultural no falar da comunidade de prática dos pirangueiros de Fortaleza. In:
VIANA, Rakel Beserra de M.; RODRIGUES, Lorena da S.; PONTES, Valdeci de O.;
CARVALHO, Hebe M. de. (orgs.). Estudos em sociolinguística variacionista e
sociofuncionalismo. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, pp. 165-180.
VIANNA, Hermano (org.). Galeras cariocas: territórios de conflitos e encontros culturais. Rio
de Janeiro: UFRJ, 1997.
ZANETTI, Hermes. Juventude e revolução: uma investigação sobre a atitude revolucionária
juvenil no Brasil. Brasília: EdUnB, 2001.
Downloads
Published
Versions
- 2024-09-08 (2)
- 2024-08-15 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bruna Muniz da Silva, Irapuan Peixoto Lima Filho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.