The teaching of Sociology in the supervised mandatory teaching internship: photography as a pedagogical tool

Authors

Keywords:

estágio supervisionado docente , ensino de Sociologia , trabalho informal, ferramenta pedagógica , fotografia

Abstract

The article explores the importance of the supervised teaching internship as a space of learning and emancipation for Social Sciences students, emphasizing the use of photography as a methodological-pedagogical tool in the teaching of Sociology, especially in basic education. The study is based on the experiences of two undergraduate students from the UFBA Social Sciences course during their mandatory teaching internship at Colégio Estadual Deputado Manoel Novaes, in Salvador-BA, in 2022. The text describes the interns' immersion in the classroom, contextualizing the school environment and the thematics worked on, detailing the process of methodological experimentation, including mistakes and successes, which culminated in reflections on the power of photography as a story-teller, guardian of affections and promoter of the connection between theory and practice. Furthermore, the article highlights the relevance of teaching Sociology in Brazilian High School for the formation of critical citizens who are aware of social and political dynamics, emphasizing, therefore, the essential role of the supervised teaching internship in the training of future Sociology teachers, allowing them to experience the reality of the classroom and developing a professional identity. The photographic exhibition "Photographing the Work and Daily Life of informal workers in the surrounding of the Colégio Estadual Deputado Manoel Novaes in the city of Salvador-BA" is the central element of these experiences and the final result of the authors' reflection. The image is considered a bridge for critical dialogue in the classroom, mobilizing affections and bringing the abstract closer to students' daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Azevedo Borges, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestranda em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), com ênfase em Sociologia urbana, e licenciatura pela mesma instituição. Concomitantemente, também cursa o bacharelado em Ciências Sociais na UFBA e é coordenadora da atividade de extensão “Curso Pré-Enem” em um colégio estadual de Salvador, onde ministra aulas de Sociologia para estudantes do ensino médio. 

Daniel De Menezes Soglia, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestrando em Antropologia pela Universidade Federal da Bahia, licenciado em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia com período sanduíche na Universidade de Coimbra - Portugal. Atua e pesquisa na área da Sociologia Urbana e da Antropologia Urbana, com ênfase no espaço público e suas sociabilidades. Tem experiência com Fotografia e Antropologia Visual. 

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. Campinas, SP: Papirus, 1995. p.15-26.

ASTE, Ana Maria. Qual a diferença entre trabalho formal e informal?. JusBrasil, 2020. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/artigos/qual-a-diferenca-entre-trabalho-formal-e-informal/1150997113

BODART, C. N.; FEIJÓ, F. As Ciências Sociais no currículo do ensino médio brasileiro. Revista Espaço do Currículo, v. 13, n. 2, p. 219 – 234, 2020. Disponível em: https://periodicos:ufpb:br/index:php/rec/article/view/51194. Acesso em: 20 jun. 2022.

COSTA, Leomir Souza. Formação de professores de ciências sociais/sociologia: subsídios para o debate. Em Tese, v. 12, n. 2, p. 187-203, 2015. Acesso em: 21 jun 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2015v12n2p187/30826

FREIRE, P. Professora, sim; Tia, não. Cartas a quem ousa ensinar. 23. ed. Civilização Brasileira, 1993.

LIMA, Maria do Socorro Lucena. Reflexão Sobre o Estágio/Prática de ensino na formação de Professores. Diálogo Educ. Curitiba, v.8, n. 23 p. 195. 205, jan/abr. 2008.

MARINI, R. M. Dialética da Dependência. Germinal: marxismo e educação em debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 325–356, 2017. DOI: 10.9771/gmed.v9i3.24648. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/24648. Acesso em: 24 out. 2022.

NOVAES, S. C. O silêncio eloquente das imagens fotográficas e sua importância na etnografia. Cadernos de Arte e Antropologia, Núcleo de Antropologia Visual da Bahia, v. 3, n. 2, p. 57 – 67, 2014.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Planejando o estágio em forma de projetos. In: PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. (ed.). Estágio e Docência. 6. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2004. p. 219 – 281.

RIBEIRO, Darcy. Nossa escola é uma calamidade. Salamandra Editora, 1984.

ZOTTI, S. A. O ensino secundário nas Reformas Francisco Campos e Gustavo Capanema: um olhar sobre a organização do currículo escolar. In: ANAIS DO IV CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, Goiânia, 2006. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe4/individuais-coautorais/eixo01/Solange%20Aparecida%20Zotti%20-%20Texto.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.

Published

2024-08-15 — Updated on 2024-09-08

Versions

How to Cite

AZEVEDO BORGES, Beatriz; DE MENEZES SOGLIA, Daniel. The teaching of Sociology in the supervised mandatory teaching internship: photography as a pedagogical tool. Pós - Revista Brasiliense de Pós-Graduação em Ciências Sociais, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 107–126, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/revistapos/article/view/50785. Acesso em: 21 nov. 2024.