Performing arts for children and youth

a post-pandemic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7884864

Keywords:

Brazil, Children, COVID-19, Performing Arts, Post-pandemic, Public Policies, Youth

Abstract

This article analyzes the importance that the Performing Arts can provide for children and adolescents in the post-pandemic. Using two experiences of the author as reference of analysis, it captures from these events argumentative material for the defense of the importance of Public Policies with the Performing Arts in educational spaces to minimize the effects of social isolation in the bodies of children and adolescents. It demonstrates how the Performing Arts can minimize the fear of human contact after a reality of isolation by creating an environment with creative dialogues, artistic and entertaining games. This is qualitative research with the use of the case study method. It concludes that the Scenic Arts when implemented as Public Policies in educational environments can become a powerful tool for overcoming the negative effects that social isolation, imposed by the Covid-19 pandemic, has caused in children and adolescents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Guia Carolina Rodrigues Ribeiro, Universidade de Brasília - UnB

Graduada em Licenciatura em Artes Cênicas (2018) e Bacharelado em Interpretação Teatral (2020) pela Universidade de Brasília (UnB). Atriz em mais de 30 espetáculos. Participou de alguns festivais, como: Festival online Teatro de Roda de bonecos em Brasília (2020), ¼ de Cena em Brasília (2019), Movimento Internacional de Dança em Brasília (2019), Mostra de dança em Planaltina (2019), Celebração do Teatro de Mamulengo como patrimônio artístico cultural pelo IPHAN (2019), Festival Cena Universitária Nacional de Brasília (2019), Festival Internacional de Arte da Patagônia, na Argentina (2017), Festival Cena Universitária Nacional de Brasília (2017) e Festival Internacional de Teatro Universitário de Blumenau - SC (2017). Ganhou reconhecimento em seu estágio no Serviço Social do Comércio (SESC) em Brasília, com o prêmio de melhor pesquisa em teatro e produção técnica em 2018. Recebeu o prêmio de melhor espetáculo adulto de 2019 em Brasília.

References

AZEVEDO, Sérgio de. Políticas públicas: discutindo modelos e alguns problemas de implementação. In: SANTOS JÚNIOR, Orlando A. Dos (et. al.). Políticas públicas e gestão local: programa interdisciplinar de capacitação de conselheiros municipais. Rio de Janeiro: FASE, 2003.

FALEIROS, Vicente de Paula. Infância e processo político no Brasil. In: RIZZINI, Irene; PILOTTI, Francisco (Org.). A arte de governar crianças: A história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009. p. 33-96.

FREDERICO, Celso. Cotidiano e arte em Lukács. Estudos avançados, v. 14, n. 40, p. 299-308, 2000.

FREIRE, Brenda Campos de Oliveira. Teatro para as infâncias: uma concepção plural e contemporânea. 2020.

FREITAS, Eduardo Bruno Fernandes. Provocações possíveis para perguntas infindáveis: corpo, arte e pandemia. Rebento, v. 1, n. 12, p. 20, 2020.

GARCIA, Taianã de Oliveira Mello. Tópicos Educacionais. 2019.

LOPES, Brenner. Políticas Públicas: conceitos e práticas/supervisão por Brenner Lopes e Jefferson Ney Amaral; coordenação de Ricardo Wahrendorff Caldas–Belo Horizonte: Sebrae. 2008.

MAGALDI, Sábato. Iniciação ao teatro. Buriti, 1965.

MELO, Bernardo Dolabella et al. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19: crianças na pandemia Covid-19. 2020.

MOUTINHO, Carina. Breve análise das políticas públicas culturais para o Teatro em Portugal e no Brasil: uma visão da atuação nas cidades do Porto e São Paulo In: REVISTA DO CENTRO DE PESQUISA E FORMAÇÃO. São Paulo, 2016, p. 169-185.

RIBEIRO, Maria da Guia Carolina Rodrigues. Interações híbridas entre a arte, a educação e a cultura: a aceitação do diverso. 2018.

SOUZA, Celina. Políticas públicas: questões temáticas e de pesquisa. Caderno CRH, Salvador, n. 39, jul./dez. 2003.

Published

2023-05-01

How to Cite

Ribeiro, M. da G. C. R. (2023). Performing arts for children and youth: a post-pandemic perspective. Revista Do CEAM, 9, 41–66. https://doi.org/10.5281/zenodo.7884864