Performing arts for children and youth
a post-pandemic perspective
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7884864Keywords:
Brazil, Children, COVID-19, Performing Arts, Post-pandemic, Public Policies, YouthAbstract
This article analyzes the importance that the Performing Arts can provide for children and adolescents in the post-pandemic. Using two experiences of the author as reference of analysis, it captures from these events argumentative material for the defense of the importance of Public Policies with the Performing Arts in educational spaces to minimize the effects of social isolation in the bodies of children and adolescents. It demonstrates how the Performing Arts can minimize the fear of human contact after a reality of isolation by creating an environment with creative dialogues, artistic and entertaining games. This is qualitative research with the use of the case study method. It concludes that the Scenic Arts when implemented as Public Policies in educational environments can become a powerful tool for overcoming the negative effects that social isolation, imposed by the Covid-19 pandemic, has caused in children and adolescents.
Downloads
References
AZEVEDO, Sérgio de. Políticas públicas: discutindo modelos e alguns problemas de implementação. In: SANTOS JÚNIOR, Orlando A. Dos (et. al.). Políticas públicas e gestão local: programa interdisciplinar de capacitação de conselheiros municipais. Rio de Janeiro: FASE, 2003.
FALEIROS, Vicente de Paula. Infância e processo político no Brasil. In: RIZZINI, Irene; PILOTTI, Francisco (Org.). A arte de governar crianças: A história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009. p. 33-96.
FREDERICO, Celso. Cotidiano e arte em Lukács. Estudos avançados, v. 14, n. 40, p. 299-308, 2000.
FREIRE, Brenda Campos de Oliveira. Teatro para as infâncias: uma concepção plural e contemporânea. 2020.
FREITAS, Eduardo Bruno Fernandes. Provocações possíveis para perguntas infindáveis: corpo, arte e pandemia. Rebento, v. 1, n. 12, p. 20, 2020.
GARCIA, Taianã de Oliveira Mello. Tópicos Educacionais. 2019.
LOPES, Brenner. Políticas Públicas: conceitos e práticas/supervisão por Brenner Lopes e Jefferson Ney Amaral; coordenação de Ricardo Wahrendorff Caldas–Belo Horizonte: Sebrae. 2008.
MAGALDI, Sábato. Iniciação ao teatro. Buriti, 1965.
MELO, Bernardo Dolabella et al. Saúde mental e atenção psicossocial na pandemia COVID-19: crianças na pandemia Covid-19. 2020.
MOUTINHO, Carina. Breve análise das políticas públicas culturais para o Teatro em Portugal e no Brasil: uma visão da atuação nas cidades do Porto e São Paulo In: REVISTA DO CENTRO DE PESQUISA E FORMAÇÃO. São Paulo, 2016, p. 169-185.
RIBEIRO, Maria da Guia Carolina Rodrigues. Interações híbridas entre a arte, a educação e a cultura: a aceitação do diverso. 2018.
SOUZA, Celina. Políticas públicas: questões temáticas e de pesquisa. Caderno CRH, Salvador, n. 39, jul./dez. 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria da Guia Carolina Rodrigues Ribeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista do CEAM o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.