School conflicts and their records

youth, violence and educational dynamics based on reading the “Livro de Ocorrências” of a public school (RJ)

Authors

Keywords:

Escola, Conflitos, Registros, Juventudes, Socialização

Abstract

This work aims to provide elements for studies about the multiple nature of conflicts that occur in basic education schools in the context of the public education network in Rio de Janeiro. What types of conflicts appear most often? How often do they usually occur? What type of treatment do they usually receive from school administrations? What types of effects result from such treatment modalities? To what extent can the results obtained there be compared with other contexts? This research is linked to the study program of the Instituto de Estudos Comparados em Administração de Conflitos (INCT-InEAC), at the Universidade Federal Fluminense. The methodology consisted of establishing a experimental typology of conflicts based on the systematic reading of conflict records in the “Occurrence Book” of a public school in the metropolitan region of Rio de Janeiro. The results point, on the one hand, to the presence of a consistent crisis in the models of pedagogical authority as we know it in Brazil, and on the other hand, to the enormous difficulty faced by educators in dealing with such a situation.

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Author Biography

Marcos Verissimo, INCT-InEAC- UFF

Doutor em antropologia pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia da Universidade Federal Fluminense, mestre em antropologia pelo mesmo programa. Especialização em Políticas Públicas de Justiça Criminal e Segurança Pública pela Universidade Federal Fluminense. Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal Fluminense. Pesquisador associado ao Instituto de Estudos Comparados em Administração Institucional de Conflitos (INCT-InEAC) e professor vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Justiça e Segurança da UFF. Professor de filosofia e sociologia na Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro. Cordenador do Laboratório Escolar de Pesquisa e Iniciação Científica (LEPIC) e do Laboratório de Iniciação Acadêmica em Segurança Pública da UFF (LABIAC), ambos registrados no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq.

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Published

2023-12-30

How to Cite

VERISSIMO, Marcos. School conflicts and their records: youth, violence and educational dynamics based on reading the “Livro de Ocorrências” of a public school (RJ). Latin American Journal of Criminology, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 141–167, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/relac/article/view/48832. Acesso em: 27 nov. 2024.