Conflict, violence and authority in schools

an empirical observation

Authors

Keywords:

conflict management, violence, school, mediation, discipline

Abstract

Based on George Simmel's theory that conflict maintains social relations, through interviews and observations this work seeks to present relations of conflict and violence (strengthening that conflict is different from violence) observed in two schools in different regions of the Distrito Federal (in the region of Fercal and Guará). It is worth emphasizing that the native category of what would be conflict or violence is contextualized in the interviewees' speeches and in the ways they decide as appropriate to manage conflicts so that they do not become hostile. Appropriate punishments, cases of conflicts seen as unresolvable, the question of authority, the family's relationship in the administration and the aggravation of conflicts are addressed in this work.

Appropriate punishments, cases of conflicts seen as unresolvable, the question of authority, the family's relationship in the administration and the aggravation of conflicts are addressed in this work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo César Martins Stumpf, Universidade de Brasília

Doutorando em Sociologia pela Universidade de Brasília; mestre em Sociologia e Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro; Licenciatura em Ciências Sociais e bacharel em Sociologia pela Universidade de Brasília. Professor efetivo de Sociologia no Ensino médio pela Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal.

References

ABRAMOVAY, Mirian; RUA, M. das Graças. Violências nas escolas. Brasília: UNESCO. Instituto Ayrton Senna. UNAIDS. Banco Mundial. USAID. Fundação Ford. CONSED, UNDIME, 2004.

BECKER, Howard S. 2008 [1963]. Outsiders. Estudos de sociologia do desvio. Rio de Janeiro: Zahar.

BOURDIEU, Pierre. A violência simbólica. In: A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.

COLLINS, Randall. Violence. A Micro-Sociological Theory. New Jersey, Princeton, 2008.

DAYRELL Juarez, CARRANO Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega à escola. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

GOFFMAN, Erving. Estigma: Notas sobre a Manipulação da Identidade Deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1980.

KANT DE LIMA, Roberto. Direitos Civis e Direitos Humanos: uma tradição judiciária pré-republicana? São Paulo em perspectiva, SP, v.18, p.49-59, 2004.

LARRAURI, Elena. La Herencia De La Criminologia Crítica. Madri: Siglo Veintiuno de España, 2000.

MISSE, Michel. “Violência, crime e corrupção: conceitos exíguos, objeto pleno”, in José Vicente Tavares dos Santos e Alex Niche Teixeira, orgs. Conflitos Sociais e Perspectivas da Paz, Porto Alegre, Tomo Editorial, 2012.

MIRANDA, Ana Paula Mendes de. A busca por direitos: possibilidades e limites da participação social na democratização do Estado. In: Caruso, H; Muniz, J, Carballo Blanco, A.C. (Orgs.). Polícia, Estado e Sociedade: práticas e saberes latino-americanos. Rio de Janeiro: Publit, 2007, p. 407-434.

MORAES FILHO, Evaristo. Simmel. São Paulo: Ática, 1983.

OLIVEIRA, Eliane Rocha. Dez anos do Estatuto da Criança e do Adolescente: Observações sobre a política de atendimento a jovens em conflito com a lei no estado do Rio de Janeiro. In: BRITO, Leila Maria Torraca de (coord). Jovens em conflito com a lei, Rio de Janeiro: editora UERJ, 2000.

OLIVEIRA, Luís Roberto Cardoso. Existe violência sem agressão moral? Revista Brasileira de Ciências Sociais. 2008, vol.23, n.67, pp.135-146.

PINTO, Nalayne Mendonça. Percepções de jovens sobre conflitos e violências na escola. Revista Dilemas, 2015.

PORTO, Maria Stela Grossi. Violência e meios de comunicação de massa na sociedade contemporânea. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, no. 8, jul/dez 2002, p. 152-171.

ROSA, S. S.; FRANÇA, M. T. A.; FRIO, G.S. fatores associados ao atraso escolar: uma análise sob a ótica da violência. Revista Brasileira de Segurança Pública. V. 12, n.2 p. 188-209, 2018.

SIMMEL, Georg. Filosofia da Moda: e outros escritos. Lisboa: Edições Texto e gráfica, 2008.

_____________. Sociologia. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Editora Ática, 1983.

STUMPF, Paulo C. M. Análise da administração de conflitos em duas escolas de diferentes regiões administrativas do Distrito Federal. Orientador: Michel Misse. 2020. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro,2020. Disponível em http://necvu.com.br/2020-analise-da-administracao-de-conflitos-em-duas-escolas-de-diferentes-regioes-administrativas-do-distrito-federal/. Acesso em: 10 ago. 2023.

WAISELFISZ, J. & MACIEL, M. (2003). Revertendo violências, semeando futuros: avaliação do Programa Abrindo Espaços no Rio de Janeiro e em Pernambuco. Brasília: Unesco.

ZALUAR, Alba. A máquina e a revolta: As organizações populares e o significado da pobreza. São Paulo: Brasiliense, 1985.

Published

2023-12-30

How to Cite

STUMPF, Paulo César Martins. Conflict, violence and authority in schools: an empirical observation. Latin American Journal of Criminology, [S. l.], v. 3, n. 2, p. 242–268, 2023. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/relac/article/view/47471. Acesso em: 24 nov. 2024.