JOGANDO E APRENDENDO A COOPERAR: PORQUE UTILIZAR JOGOS COOPERATIVOS EM AULAS DE LÍNGUA ESTRANGEIRA

Authors

  • August Luitgards Moura Filho César Universidade de Brasília

Keywords:

Cooperative Learning. Games. English.

Abstract

The purpose of this article is to report a research on the potential of cooperative games in the development of listening skills for learners of a foreign language (English). For that purpose this research is based on the principles of action research, with data collection through interviews and fieldnotes.Research participants are pupils of the eighth grade of a state elementary school. The investigation suggests that ludic activities should be incorporated into the teaching-learning of English in order to promote continuous evolution of listening skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, P. N. de. Educação lúdica. São Paulo: Loyola, 2000.
BOGDAN, R.C. & BIKLEN, S.K. Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Neidham Heights, MA: Ally & Bacon, 1998.
______Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BOOKS Don’ tGrowon Trees. Disponível em <http://www.rongchang.com/qa2/stories/story019.htm>. Acesso em 30.09.2012.
BROTTO, F. 0. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. Santos, SP: Re-Novada, 1999.
BROWN, G. Jogos cooperativos: teoria e prática. São Leopoldo, RS: Sinodal, 1994.
BROWN, H.D. Teaching by principles: an interactive approach t olanguage pedagogy. New York: Pearson, 2007.
CAZDEN, C. B. Classroom discourse: the language of teaching and learning. Portsmouth, NH: Heinemann Educational Books, 1988.
COLL, C. Estructuragrupal, interacción entre alumnos y aprendizaje escolar.Infancia y aprendizaje, 27/28, 119-138, 1984.
CORTEZ, E. G. Some pointers on using games. English Teaching Forum, 13(3-4):307-309, 1975.
ESTÉVEZ, P. B. Los juegos: planteamiento y clasificaciones. In: Guerrini, M. C. et al. Didáctica de las segundas lenguas: estrategias y recursos básicos. Madrid: Santillana, 1998.
FAWUI-ABALO, A .The role of games in the learning process. English Teaching Forum, 25(3):46-47, 1987.
FONTANA, A.; FREY, J.H. Interviewing: the art of science. In: DENZIN, N.K.; LINCOLN, Y.S. (Eds.). Handbook of qualitative research. London: Sage, 1994, p. 361-376.
GAIES, S. J. Peer involvement in language learning. Orlando: Harcourt Brace Jovanovich, 1985.
GRAMIGNA, M. R. M. Jogos de empresa. Rio de Janeiro: Prentice Hall Brasil, 2007.
HARMER J.The practice of English language teaching. London: Longman, 1995.
HOVER, D. Think twice: communication activities for beginner to intermediate students. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
HUERTAS, J.A. & MONTERO, I. La interacción en el aula, Buenos Aires: Aique, 2001.
JOHNSON, D.M. Grouping strategies for second language learning. In: GENESEE, F. (Ed.). Educating second language children: the whole child, the whole curriculum, the whole
community. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. Learning together and alone: cooperative, competitive, and individualistic learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1999.
KIRBY, A. 150 Jogos de treinamento. São Paulo. T&D Editora, 1995.
McMILLAN, J.H.; SCHUMACHER, S. Investigación educativa. Madri: Pearson, 2005.
MARCUSCHI, L. A. Análise da conversação. São Paulo: Ática, 1986.
MERRIAM, S.B. Qualitativeresearch: a guideto design andimplementation. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2009.
______Qualitative research and case study applications. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 1998.
MOURA FILHO, A.C.L. Vamos dar as mãos: a aprendizagem cooperativa de línguas. Contexturas. São Paulo, v.19, p. 9-29, 2012.
MOURA FILHO, A.C.L. Reinventando a aula: por um contexto cooperativo para a aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 2000. 161f. Dissertação (Mestrado em Linguística) ”“Departamento de Linguística, Línguas Clássicas e Vernácula, Universidade de Brasília, Brasília, 2000.
ORLICK, T. The cooperative games and sports: joyful activities for everyone. Illinois: Human Kinetics, 2006.
SANTOS, S. M. P. (Org.). O lúdico na formação do educador. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
SILVERS, S. M. Games for the classroom and the English-speaking club. English Teaching Forum, 20(2):29-33, 1982.
SLAVIN, R. E. Cooperative learning. New York: Longman, 1983.
______. Cooperative learning and achievement: six theoretical perspectives. In: AMES, C.;
MAEHR, M.L. (Ed.). Advances in motivation and achievement: motivation enhancing environments. Greenwich: Jai Press, 1989.
VANDERSTOEP, S.W.; JOHNSTON, D.D. Research methods for everyday life. San Francisco, CA: John Wiley & Sons, 2009.
VYGOTSKY, L.S. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1971.
WEBB, N.M. Interacción entre estudiantes e aprendizaje en grupospequeños.Infancia y aprendizaje, 27/28, 159-183, 1984.
YOZO, R. Y. K. 100 Jogos para grupos. São Paulo: Ágora, 1996.

Published

2015-10-03

How to Cite

FILHO CÉSAR, August Luitgards Moura. JOGANDO E APRENDENDO A COOPERAR: PORQUE UTILIZAR JOGOS COOPERATIVOS EM AULAS DE LÍNGUA ESTRANGEIRA. Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 21, 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/9609. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.