O LÚDICO POR MEIO DAS NOVAS TECNOLOGIAS NAS AULAS DE LÍNGUA INGLESA
Abstract
We live in a society where people are irredeemably tied to technology tools, as Paiva proclaimed (2008). Therefore, we highlight the necessity of showing teaching techniques which employ playful activities through new technology in the classroom, presenting the cyberculture benefits in the acquisition of English and creating learning opportunities through student-environment
interaction. Thus, we intend to observe the performance of students in an activity on an oral speech mediated by new technology. This work is based on CABRAL (2015); LIGHTBOWN and SPADA
(2013); MOURÃO (2012), and others. The methodology was characterized as exploratory while 7th graders, in an elementary school in Porto União, Santa Catarina, have answered some questions about technological resources their teachers use and allow them to use during English classes, in order to understand what they would use as support during activities in class. After the answers we have received, the students were guided to use their own cellphones during the classroom activities, such as video comprehension, dialogue creation, checking vocabulary and sharing stories. The results prove that the presence of new technology in the school environment is not only a teacher's resource, but a way of interaction between students during the co-construction of knowledge. We conclude that new digital technology can guide English teachers to a better language learning approach with elementary students.
Downloads
References
CABRAL, Zuleica A. Ser professor na Cultura Digital: e agora? Artefactum ”“ Revista de Estudos em Linguagem e Tecnologia. Ano VII ”“ Nº 2/2015
CHAVES, Eduardo O. A Tecnologia e a Educação. Prefeitura de Duque de Caxias, Rio de Janeiro ”“ Secretaria da Educação, 2007. Disponível em: Acesso em: jul/2015
DIAS, Marcos A.; SANTOS, Herbert N. O uso de novas tecnologias no ensino de línguas: o uso de blogs como ferramenta de motivação e aprendizagem. 3º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação ”“ NEHTE/UFPE, 2010. Disponível em: Acesso em ago/2015.
HINKEL, Thiago A.; KOERNER, Rosana M. As contribuições do curso de letras para o letramento digital: O que dizem os estudantes. Texto Digital, Florianópolis, v.11, n.1, p.226-249, jan./jun. 2015. Disponível em: Acesso em: jul./2015.
LIGHTBOWN, Patsy; M.; SPADA, Nina. How Languages are Learned. 4ª edição. Oxford: Oxford University Press, 2013.
LIRA, Bruna M. P. Aprendizagem da Língua Inglesa através da música. Olinda: Editora da autora, 2013.
MATTOS, Andrea M. A. Novos letramentos, ensino de língua estrangeira e o papel da escola pública no século XXI. Revista X, v.1, 2011. Disponível em: Acesso em: ago/2015.
MOURÃO, Jessé de S.. O ensino de língua inglesa e suas metodologias. Tianguá: Editora do autor, 2012.
OGASAWARA, Jenifer S. V. O conceito de aprendizagem de Skinner e Vygotsky: um diálogo possível. Universidade do Estado da Bahia ”“ UNEB - Departamento de Educação, Curso de Pedagogia - Salvador, 2009.
OLIVEIRA, Zilda de M. R.. Educação infantil: fundamentos e métodos. 5ª edição. Coleção Docência em Formação. São Paulo: Editora Cortez, 2011. Disponível em: Acesso em: ago/2015
PAIVA, Vera Lúcia M. de O. O uso da tecnologia no ensino de línguas estrangeiras: uma breve retrospectiva histórica. 2008. Disponível em: Acesso em jul/2015.
POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky ”“ educational theories and approaches made easy. Londres: MA Education Ltda, 2006
RAMOS, Samantha Gonçalves Mancini; FURUTA, Susy Maria Zewe Coimbra. Novas Tecnologias nas aulas de Língua Inglesa: Aprimorando o processo ensino/aprendizagem. Acta Scientiarum. Language and Culture. Maringá, v.30, n.2, p. 197-203, 2008. Disponível em: Acesso em jul/2015.
SANTOS, Tássia F.; BEATO, Zelina; ARAGÃO, Rodrigo. As TICS e o ensino de línguas. Universidade Estadual de Santa Cruz, 2010. Disponível em: Acesso em ago/2015.
SOUZA, Sérgio A. F.. A internet e o ensino de línguas estrangeiras. Linguagem & Ensino, vol. 2, n. 1, p. 139-172, 1999. Disponível em: Acesso em: ago/2015
Pesquisas em Linguística Aplicada: ensino e aprendizagem de língua estrangeira/ Douglas Altamiro Consolo, Maria Helena Vieira-Abrahão, organizadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004. Vários autores.
STADLER, Gesane et al. Proposta pedagógica interacionista. IV EDUCERE - Congresso Nacional da Área de Educação. Pontifícia Universidade Catóica do Paraná, Curitiba, 2004. Disponível em: Acesso em ago/2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).