Leitura de Barraco

a semente da leitura, o discurso e os movimentos do sujeito

Authors

Keywords:

reading. discourse. library. Landless Rural Workers Movement.

Abstract

Integrated as part of studies on the socialization of knowledge, the library and discursive perspective, which considers the gesture of reading as a polysemous construction of senses, the issues showed in this article have as focus the concepts of reading. Therefore, this article shows some of the possible ways of giving meaning to the reading action, highlighting those fixed by pedagogical discourse and those given by the French Discourse Analysis. Through discursive analysis of testimonies, collected in a camp of a Landless Rural Worker Movement, where the project “Reading of Shanty” was developed, it was observed the emergence of other meanings for reading, marked by polysemous and fruitful effects on seeds, land and harvests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aluno do curso de Ciências da Informação e da Documentação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Bolsista Iniciação Científica (PIBIC/ CNPq).

Graduada em Ciências da Informação e da Documentação e aluna do Mestrado em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FFCLRP/USP). Bolsista de Mestrado (FAPESP).

Profa. Dra. do Curso de Ciências da Informação e da Documentação e da Pós-graduação em Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Bolsista do CNPQ. (FFCLRP/USP). Docente da Graduação em Ciências da Informação e da Documentação e da Pós-Graduação em Psicologia da FFCLRP/USP e da Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade da UFSCar. Área do trabalho: Teoria e Análise Lingüísticas; Análise do Discurso

References

CAMPELLO, B. S. (2002). A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica.Belo Horizonte: Autêntica.

CAMPELLO, B. S. & Caldeira, P.T. (Orgs.). (2005). Introdução à s fontes de informação. Belo Horizonte: Autêntica.

CHARTIER, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora Universidade de Brasília.

CUEVAS CERVERÓ, A. (2007). La biblioteca escolar como centro de recursos para el aprendizaje (CRA), en A.Cuevas Cerveró. Lectura, alfabetización en información y biblioteca escolar, pp.163-188.Gijón: Trea.

FERREIRA, M. C. L. (2003). Nas trilhas do discurso: a propósito de leitura, sentidoe interpretação, en E. P. Orlandi (Org.). A leitura e os leitores. (2da.ed).Campinas: Pontes.

FRAGOSO, G. M. (1999). A biblioteca na escola .Dois pontos: teoria e prática naeducação. 4 (39), pp. 39-42. Recuperado em 20 agosto, 2007, de: http://geocities.yahoo.com.br/gra_fragoso/textos/bib_escolar.html.

(2)MANGUEL, A. (1997). Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras.

MILANESI, L. (2002). Biblioteca. Cotia: Ateliê Editorial.

ORLANDI, E. P. (1999). Análise do Discurso: princípios e procedimentos. Campinas:Pontes.

ORLANDI, E. P. (2003). A Linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso.(4ta.Ed). Campinas: Pontes.

ORLANDI, E. P. (2006). Análise de discurso, en E. P.Orlandi, S. Lagazzi-Rodrigues,(Orgs.). Introdução à s Ciências da Linguagem:discurso e textualidade.Campinas: Editora Pontes.

PACÃFICO, S. M R. (2002). Argumentação e autoria:o silenciamento do dizer. Tesede doutorado, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto.Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil.

PÊCHEUX, M. (1982). Ler o arquivo hoje, en E. P. Orlandi (Org). Gestos de leitura.Campinas: Editora da Unicamp.

PFEIFFER, C. C. (2003). O leitor no contexto escolar, en E. P. Orlandi (Org.). A leitura e os leitores. (2da. Ed). Campinas: Pontes.ROMÃO, L. M. S. (2007). Na biblioteca: a voz dos alunos, en L. M. S. Romão &S. M R. Pacífico (Orgs). Leitura e escrita:no caminho das linguagens. Ribeirão Preto: Editora Alphabeto.

ROMÃO, L. M. S., & Pacífico, S. M. R. (2006). Era uma vez uma outra história:leitura e interpretação na sala de aula. São Paulo: DCL.

SILVA, E. T. (1986). Leitura na escola e na biblioteca. Campinas: Papirus.

Published

2020-10-19

How to Cite

Adenilson, Ludmila, & Lucíla Maria Sousa. (2020). Leitura de Barraco: a semente da leitura, o discurso e os movimentos do sujeito. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 7(2), 5–20. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/raled/article/view/33609

Issue

Section

Research articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.