Leitura de Barraco
a semente da leitura, o discurso e os movimentos do sujeito
Keywords:
reading. discourse. library. Landless Rural Workers Movement.Abstract
Integrated as part of studies on the socialization of knowledge, the library and discursive perspective, which considers the gesture of reading as a polysemous construction of senses, the issues showed in this article have as focus the concepts of reading. Therefore, this article shows some of the possible ways of giving meaning to the reading action, highlighting those fixed by pedagogical discourse and those given by the French Discourse Analysis. Through discursive analysis of testimonies, collected in a camp of a Landless Rural Worker Movement, where the project “Reading of Shanty” was developed, it was observed the emergence of other meanings for reading, marked by polysemous and fruitful effects on seeds, land and harvests.
Downloads
References
CAMPELLO, B. S. (2002). A biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica.Belo Horizonte: Autêntica.
CAMPELLO, B. S. & Caldeira, P.T. (Orgs.). (2005). Introdução à s fontes de informação. Belo Horizonte: Autêntica.
CHARTIER, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora Universidade de Brasília.
CUEVAS CERVERÓ, A. (2007). La biblioteca escolar como centro de recursos para el aprendizaje (CRA), en A.Cuevas Cerveró. Lectura, alfabetización en información y biblioteca escolar, pp.163-188.Gijón: Trea.
FERREIRA, M. C. L. (2003). Nas trilhas do discurso: a propósito de leitura, sentidoe interpretação, en E. P. Orlandi (Org.). A leitura e os leitores. (2da.ed).Campinas: Pontes.
FRAGOSO, G. M. (1999). A biblioteca na escola .Dois pontos: teoria e prática naeducação. 4 (39), pp. 39-42. Recuperado em 20 agosto, 2007, de: http://geocities.yahoo.com.br/gra_fragoso/textos/bib_escolar.html.
(2)MANGUEL, A. (1997). Uma história da leitura. São Paulo: Companhia das Letras.
MILANESI, L. (2002). Biblioteca. Cotia: Ateliê Editorial.
ORLANDI, E. P. (1999). Análise do Discurso: princípios e procedimentos. Campinas:Pontes.
ORLANDI, E. P. (2003). A Linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso.(4ta.Ed). Campinas: Pontes.
ORLANDI, E. P. (2006). Análise de discurso, en E. P.Orlandi, S. Lagazzi-Rodrigues,(Orgs.). Introdução à s Ciências da Linguagem:discurso e textualidade.Campinas: Editora Pontes.
PACÃFICO, S. M R. (2002). Argumentação e autoria:o silenciamento do dizer. Tesede doutorado, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto.Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, SP, Brasil.
PÊCHEUX, M. (1982). Ler o arquivo hoje, en E. P. Orlandi (Org). Gestos de leitura.Campinas: Editora da Unicamp.
PFEIFFER, C. C. (2003). O leitor no contexto escolar, en E. P. Orlandi (Org.). A leitura e os leitores. (2da. Ed). Campinas: Pontes.ROMÃO, L. M. S. (2007). Na biblioteca: a voz dos alunos, en L. M. S. Romão &S. M R. Pacífico (Orgs). Leitura e escrita:no caminho das linguagens. Ribeirão Preto: Editora Alphabeto.
ROMÃO, L. M. S., & Pacífico, S. M. R. (2006). Era uma vez uma outra história:leitura e interpretação na sala de aula. São Paulo: DCL.
SILVA, E. T. (1986). Leitura na escola e na biblioteca. Campinas: Papirus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The authors retain the copyright and guarantee RALED the right to be the first publication of the work as well as a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with recognition of authorship and the initial publication in this journal.