MIXING: AN INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MIXTURES OF SUBSTANCES IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Iara Dias de Santana Curso de Especialização lato sensu em Ensino de Ciências - Ciência é Dez!, Universidade de Brasília.
  • Dianne Michelle Alves da Silva Curso de Especialização lato sensu em Ensino de Ciências - Ciência é Dez!, Universidade de Brasília https://orcid.org/0000-0003-1914-6707
  • Darlan Quinta de Brito Curso de Especialização lato sensu em Ensino de Ciências - Ciência é Dez!, Universidade de Brasília.

Keywords:

Science. Investigative teaching. Chemistry teaching. Experimentation.

Abstract

The study is an analysis of a sequence of investigative teaching (SEI) on substance mixtures with students from the 9th grade of Elementary School. The use of SEI strategies, carried out in the Science discipline, were important for the association of the concepts worked in the classroom. With SEI, it was possible to highlight the empirical knowledge that was internalized by the students about the types of mixtures of homogeneous and heterogeneous substances and to give a better direction to the activities developed to help them in the resignification of knowledge. The formative assessment was present throughout this study as a way to make the student reflect on their learning. Despite the limitations imposed by the pandemic, the study provided the active participation of students who developed scientific skills and arguments. The vast majority of those involved were able to reframe their previous knowledge about mixtures of substances by being encouraged and motivated to create hypotheses capable of responding to the problems present in each stage of the experimentation, confronting them with the observed evidence. After carrying out the experimental part, most students were able to correctly describe the process of mixing substances, when compared to the answers given initially, showing that the SEI satisfactorily achieved the proposed objectives.

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Author Biographies

Iara Dias de Santana, Curso de Especialização lato sensu em Ensino de Ciências - Ciência é Dez!, Universidade de Brasília.

Possui especialização em Ensino de Ciências pela UNB (2020 - 2022). Atua na área da educação, sendo docente de ciências na secretaria de educação do Distrito Federal, desde o ano de 2018.

Dianne Michelle Alves da Silva, Curso de Especialização lato sensu em Ensino de Ciências - Ciência é Dez!, Universidade de Brasília

Doutora em Ecologia pela Universidade de Brasília. Graduada em Biologia e Pedagogia. Possui experiência como docente de Ensino Superior no curso de graduação em Biologia, Pedagogia e em disciplinas na modalidade EaD. Atua nas áreas de educação, ensino de ciências, pedagogia e desenvolve estudos de impactos do uso do solo sobre os descritores de comunidades aquáticas, decomposição de folhas em riachos, isótopos estáveis e redes tróficas de peixes. Atualmente professora substituta do Instituto Federal de Brasília.

Darlan Quinta de Brito, Curso de Especialização lato sensu em Ensino de Ciências - Ciência é Dez!, Universidade de Brasília.

Possui Bacharelado em Ciências Biológicas (2008) e Licenciatura (2010) e mestrado na área de Meio Ambiente e Desenvolvimento Rural na Universidade de Brasília - Campus Planaltina (2014). Trabalhou como técnico do Laboratório de Química de Plantas na Embrapa Cerrados e atua como técnico de biologia no Laboratório de Biologia da Universidade de Brasília (Campus Planaltina) e professor na Secretaria de Educação do Distrito Federal. Tem experiência na área de Ecologia, Ecotoxicologia, Ensino, Formação de Educadores e Educação a distância (Ead). 

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Published

2022-04-17

How to Cite

Santana, I. D. de, Alves da Silva, A. da S., & Quinta de Brito, D. (2022). MIXING: AN INVESTIGATIVE ACTIVITY ON MIXTURES OF SUBSTANCES IN ELEMENTARY EDUCATION. Physicae Organum, 8(1), 217–232. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/42276

Issue

Section

Ciência é 10!

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