TEACHING UNIT ON ACOUSTICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/2446-564X2019e23075

Keywords:

Teaching unit, Meaningful learning, Mental model, Physics teaching, Acoustics

Abstract

This paper describes a proposal of a teaching unit on acoustics for high school students. Based on Ausubel’s meaningful learning theory and Johnson-Laird’s mental models, it intends to build the idea of sound as an oscillating phenomenon and establish the relations between theory and daily life. Therefore, it details a class planning, its objectives and strategies to ensure meaningful learning and a mental model aligned to scientific knowledge. At the end, it is proposed an evaluative activity focused on research, based on the perspective of formative evaluation (LUCKESI, 1995).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

References

AUSUBEL, D. P. Educational psychology a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

BATISTA, J. L. P. Uma proposta de ensino de acústica a partir da análise dos timbres de instrumentos musicais do samba. 2016. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ufu.br/bitstream/123456789/18882/1/PropostaEnsinoAcustica.pdf>. Acesso em: 24 out. 2018.

DARROZ, L. M.; MARCANTE, T. E.; ROSA, C. W. A avaliação no ensino de Física: práticas e concepções dos professores. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 7, n. 2, p. 41-53, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-66662012000200005>. Acesso em: 23 out. 2018.

ERROBIDART, N. C.G. et al. Modelos mentais e representações utilizadas por estudantes do ensino médio para explicar ondas. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 12, n. 3, p. 440-457, 2013. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/258510206_Modelos_mentais_e_representacoes_utilizadas_por_estudantes_do_ensino_medio_para_explicar_ondas>. Acesso em: 24 out. 2018.

FERREIRA, P. N. J. Ecolocalização: Ultrassonografias, morcegos e golfinhos. Portal Edu- cação. Disponível em: <https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/esporte/ecolocalizacao-ultrassonografias-morcegos-e-golfinhos/30082>. Acesso em: 24 out. 2018.

JOHNSON-LAIRD, P. N. Mental models. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1983.

LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: 34, 1993.

LUCKESI, C. C. (1995). Verificação ou avaliação: o que a escola pratica. In: _____. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, p. 85-101.

MATIAS, R.; FRATTEZI, A. Física geral para o ensino médio: volume único. São Paulo: HARBRA, 2008.

MAZETI, L. J. B. Sequência Didática: Uma alternativa para o ensino de acústica no Ensino Médio. 2017. 146 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Universidade Federal de São Carlos. Sorocaba, 2017. Disponível em: <http://www1.fisica.org.br/mnpef/sites/default/files/dissertacao_lucas.pdf>. Acesso em: 24 out. 2018.

MELO, R. B. F. A utilização da TICs no processo de ensino e aprendizagem da física. Anais Eletrônicos. Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação, 3. Universidade Federal de Pernambuco, 2010. Disponível em: <http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2010/Ruth-Brito-de-Figueiredo-Melo.pdf>. Acesso em: 22 nov. 2018.

MORALES, P. S. J. (2003). Avaliação escolar: O que, como se faz? São Paulo: Ed. Loyola.

MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 2011.

MOREIRA, M. A. Unidades de ensino potencialmente significativas. Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/~moreira/UEPSport.pdf>. Acesso em: 23 out. 2018.

PIETROCOLA, M. (Org.). Ensino de Física: conteúdo, metodologia e epistemologia numa concepção integradora. Florianópolis: Editora da UFSC, 2001.

SOEIRO, R. Por que é bom cantar no chuveiro? Superinteressante. Disponível em <https://super.abril.com.br/comportamento/por-que-e-bom-cantar-no-chuveiro/>. Acesso em: 24 out. 2018.

Duncan, M. J., Levison, H. F. & Lee, M.H. (1998). A.J., 116, 2067.

Baruteau et al. (2014) in: Protoplanetary Disks and Stars VI, University of Arizona Press, 667.

Published

2019-03-16

How to Cite

Ferreira, M., Rocha, J. V. da S., & Silva Filho, O. L. da. (2019). TEACHING UNIT ON ACOUSTICS. Physicae Organum, 5(1), 27–38. https://doi.org/10.26512/2446-564X2019e23075

Issue

Section

Regular articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>