TEACHING UNIT ON ACOUSTICS

Authors

Keywords:

Teaching unit, Meaningful learning, Mental model, Physics teaching, Acoustics

Abstract

This paper describes a proposal of a teaching unit on acoustics for high school students. Based on Ausubel’s meaningful learning theory and Johnson-Laird’s mental models, it intends to build the idea of sound as an oscillating phenomenon and establish the relations between theory and daily life. Therefore, it details a class planning, its objectives and strategies to ensure meaningful learning and a mental model aligned to scientific knowledge. At the end, it is proposed an evaluative activity focused on research, based on the perspective of formative evaluation (LUCKESI, 1995).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

imagem2.jpg INSTITUTO DE FÍSICA, UNIVERSIDADE DE BRASÍLIA.

  • Formação: Dr. em Física, Mestre em Física, Mestre em Filosofia, Bacharel em Física, Matemática, Ciências da Computação e Filosofia.
  • Interesses: História da Física, Filosofia da Física, Ensino de física, Fundamentos de Mecânica Quântica.
  • Atuação Profissional: Professor Associado do Instituto de Física da Universidade de Brasília - UnB
  • Membro efetivo do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF), Pólo 01
  • Coordenador de Licenciatura em Física - Instituto de Física, Universidade de Brasília - Universidade Aberta do Brasil (UAB)

Published

2019-03-16

How to Cite

Ferreira, M., Rocha, J. V. da S., & Silva Filho, O. L. da. (2019). TEACHING UNIT ON ACOUSTICS. Physicae Organum, 5(1), 27–38. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/physicae/article/view/23075

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>