Exposições curriculares do Bacharelado em Museologia da Universidade Federal de Pelotas
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v12i23.46413Keywords:
Bachelor in Museology; Federal University of Pelotas; Museum exhibition; Curricular exhibitions; Museological communication.Abstract
The present work aims to present considerations about the elaboration process of the curricular exhibitions of the Bachelor's Degree in Museology, at the Federal University of Pelotas (UFPel), throughout its 16 years of existence. In this article, theoretical-methodological questions will be developed about the characterization of museological and curricular exhibitions, their training processes and experiments based on the inseparability between teaching, research and extension. The challenges of the process of designing and implementing curricular exhibitions will also be addressed, such as resources, deadlines and spaces used. It is important to emphasize that this work will address the insertions of Expography disciplines, in the Pedagogical Project of the Course (PPC), as an example of how they were conceived, how they were transformed, how they are today and the intersections with extension. It is proposed to present a compilation of the exhibitions held, their characteristics and the challenges encountered, especially in pandemic times, but also the overcoming of problems.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Cultura. Bases para a Política Nacional de Museus: Memória e Cidadania. Brasília: Minc, 2003.
BRASIL. Congresso Nacional. Lei 13.005/14. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Congresso Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 25 jun. 2014.
BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Museus e pedagogia museológica: os caminhos para a administração dos indicadores da memória. In: MILDER, S.E.S. As várias faces do patrimônio. Santa Maria: Pallotti, pp. 119-140, 2006.
BOTÂNICA: VIVER E SENTIR. Exposição Curricular do Curso de Museologia da UFPel. Pelotas. 29 set. 2021. Instagram: @botanicaviveresentir. Disponível em: https://www. https://www.instagram.com/botanicaviveresentir/.
Acesso em: 19 out. 2022.
CANDAU, Joël. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2012.
CURY, Marília Xavier. Comunicação Museológica: uma perspectiva teórica e metodológica de recepção. 2005. 366 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
OBSERVATORIO DE MUSEOS DE ESPAÑA. Los Museos Españoles Ante La Pandemia de Covid-19. 2022.
PRIMO, Judite Santos. O sonho do museólogo. A exposição: desafio para uma nova linguagem museográfica. In: Cadernos de Sociomuseologia, n. 16, p.103-129, 1999.
ROQUE, Maria Isabel Rocha. Comunicação no museu. In: BENCHETRIT, Sarah Fassa; BEZERRA, Rafael Zamorano; MAGALHÃES, Aline Montenegro (org.). Museus e comunicação: exposições como objetos de estudo. Rio de Janeiro: Museu Histórico Nacional, 2010. p. 47-68.
SANTOS, M. C. T. M. Museu e educação: conceitos e métodos. In: SANTOS, M. C. T. M. Encontros museológicos: reflexões sobre a museologia, a educação e o museu. Rio de Janeiro: Minc/IPHAN/DEMU, 2008. p. 125-146. (Coleção Museu, Memória e Cidadania, v. 4).
SCHEINER, Tereza. Criando Realidades Através de Exposições. Mast Colloquia, Rio de Janeiro, v. 8, p. 7-37, 2006.
SIQUEIRA, Graciele Karine. Curso de Museus – MHN: 1932-1978: o perfil acadêmico profissional. 2009. Dissertação (Mestrado em Museologia e Patrimônio) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro/Museu de Astronomia e Ciências Afins, Rio de Janeiro, 2009.
TOLENTINO, Átila Bezerra. Políticas públicas para museus: o suporte legal no ordenamento jurídico brasileiro. In: Revista CPC, São Paulo, n.4, p.72-86,
maio/out. 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/15607. Acesso em: 10 out. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Museologia. Pelotas, 2009.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Museologia. Pelotas, 2016.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Museologia. Pelotas, 2020.
UZEDA, Helena. As Exposições Curriculares como parte do ensino de Museologia: adaptação de modelos europeus e as práticas acadêmicas experimentais na UNIRIO. In: Revista Museologia e Interdisciplinaridade. v. 9, nº Especial, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/museologia/article/view/32702/28194. Acesso em: 14 out. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.