Beyond paper records:
speaking about museum documentation in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v11iEspecial.42791Keywords:
Vocational Education, Documentation, MuseumsAbstract
Speaking about museum documentation in a classroom is a task that demands creativity and constant articulation between basic concepts, as object-document and the practical issues of daily life in museums. Therefore, the teaching-learning process wins when realized based on the theoretical exploration of initials fundaments and exercises focused on a problem situation. However, it is worth emphasizing that addressing the topic in the classroom implies a careful look to contemporary questions, such as inclusive, democratic, and not centered on writing perspectives. Based on this scenario the present essay tries to present the ways that have been traced in two curricular components that deal with the documentation of museum collections in the Museology course at ETEC Parque da Juventude in São Paulo. To this end, an exploratory methodology was adopted, based mainly on empirical observations extracted from the daily life of teaching, with a view to sharing impressions and learning.
Downloads
References
BRIET, Suzanne. What is Documentation?. EUA: Scarecrow Press, 2006. 72 p.
CERÁVOLO, Suely Moraes. Tecendo interfaces teóricas e metodológicas por sobre o conceito museologia: o exercício de uma tese. In: SANTOS, Claudia Penha dos; GRANATO, Marcos; LOUREIRO, Maria Lucia de N. M. (Orgs.). Museu e Museologia: Interfaces e Perspectivas, Rio de Janeiro: MAST, 2009. p. 7-24. (MAST Colloquia; 11).
CONSELHO Internacional de Museus (ICOM). Código de Ética do ICOM para Museus: versão lusófona. São Paulo: Secretaria de Estado da Cultura de São Paulo, 2009. 31 p.
DESVALLÉES, André; MAIRESSE, François (Eds.). Conceitos-chave de Museologia. ICOM, Armand Colin, 2010. 90 p. Disponível em: < http://www.icom.org.br/wp-content/uploads/2014/03/PDF_Conceitos-Chave-de-Museologia.pdf>. Acesso em: 2021-11-23.
FONSECA, Maria Cecília Londres. Para além da pedra e cal: por uma concepção ampla de patrimônio cultural. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mario (Orgs.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A, FAPERJ e UNI-RIO, 2003. p. 56-77.
HOULIHAN, Mike. Foreword. In: MUSEUM Documentation Association. SPECTRUM 3.2. Disponível em: https://www.museumswesen.smwk.sachsen.de/download/spectrum-3-1.pdf. Acesso em: 11 out. 2021.
LUND, Niels Windfeld. Document theory. Annual Review of Information Science and Technology, v. 43, n. 1, 2009, p. 1-55. Disponível em: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2009.1440430116/full. Acesso em: 23 nov. 2021.
MENESES, Ulpiano Teixeira Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da história: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista: história e cultura material. São Paulo. v. 2, p. 9-42, jan./dez. 1994.
MENSCH, Peter Van. The object as data carrier. In: ______. Towards a methodology of Museology. Zagreb, 1992. Tese (Doutorado em Museologia) - Universidade de Zagreb, 1992. Disponível em: https://emuzeum.cz/admin/files/Peter-van-Mensch-disertace.pdf>. Acesso em: 23 nov. 2021.
MONTEIRO, Juliana. Documentação em museus e objeto-documento: sobre noções e práticas. 2014. Dissertação (Mestrado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. doi:10.11606/D.27.2014.tde-22012015-105632. Acesso em: 22 nov. 2021.
OTLET, Paul. Traité de Documentation - Le Livre sur le Livre - Théorie et Pratique.
Bruxelles: Mundaneum, Palais Mondial. 1934. 452 p. Disponível em: <http://lib.ugent.be/fulltxt/handle/1854/5612/Traite_de_documentation_ocr.pdf>.
Acesso em: 08 abr.2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.