Phenomena of online memorialization in times of a pandemic

between registering and memorializing a traumatic event

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v10iEspecial.36030

Keywords:

Covid-19 , Cibermuseologia, Narrativas verbo-visuais, Virtualidade, Interfaces da memória social, Instagram

Abstract

This paper seeks to discuss the virtual forms of memorialization that manifested themselves in the context of the pandemic of covid-19, a disease that plagued the world during the year 2020 and reconfigured work, teaching, traffic, consumption, and leisure routines, according to the health indexes. Through the survey, identification, and content analysis of spontaneous, ephemeral or temporary (HANEY; LEIMER; LOWERY, 1997) or institutional phenomena of online memorialization on Instagram, the construction of networked “verbal-visual narratives” is discussed and on the Network as forms of self-expression and self-musealization (RENDEIRO; RIBEIRO, 2017), which represent a kind of diary of pandemic experiences and become “sociotransmitters” (CANDAU, 2012). It appears that this “memory will” (NORA, 1993) in the context of cyberculture (LEMOS, 2009) is enhanced in times of social isolation and indicates a collective memory in a process that, when taking over the public space of the Network, shows individual and collective forms of “mourning and resistance” (SELIGMANN-SILVA, 2016). Considering the relevance of the theme for the fields of social memory and museology, especially for cybermuseology (LESHCHENKO, 2015), this article aims to reflect on these contemporary phenomena of online memorialization as interfaces of social memory (OLIVEIRA, 2017), in the sense of understanding the process of elaborating and managing collective memory with regard to difficult experiences related to covid-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Borges Bezerra, UFPel

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Federal de Pelotas (2002). Possui Pós-Doutorado em Antropologia Social pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia- UFPel (2020). Doutora em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas- UFPEL. Mestra em Memória Social e Patrimônio Cultural (2014). Possui Especialização em Saúde Pública (2004). Especialização em Saúde Mental Coletiva (2003)- Residência Multiprofissional em Saúde (ESP/RS). Atua nos projetos de pesquisa: - Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Memória e Patrimônio (UFPeL); - Antropoéticas, vinculado ao Laboratório de Ensino, Pesquisa e Produção em Antropologia da Imagem e do Som (LEPPAIS- UFPel); - Núcleo de Estudos sobre Memória e Patrimônio em Lugares de Sofrimento (NEMPLUS- UFPel). Possui experiência nas áreas da e Saúde pública, Memória Social e Museologia e Antropologia Visual, dialogando com os seguintes temas: instituições de isolamento, velhice, direitos humanos, luta anti-manicomial, patrimônio afetivo e antropografias. 

Priscila Chagas Oliveira, UFPel

Doutoranda e Mestra em Memória Social e Patrimônio Cultural pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Bacharela em Museologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).  Presta assessoria na gestão museológica do Museu das Memórias (In) Possíveis, museu de tipologia virtual vinculado ao Instituto APPOA. Possui experiência em gestão museológica, curadoria de exposições, criação e gestão de museus virtuais e acervos digitais.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha (Homo sacer III). Traduzido por Selvino Assmann. São Paulo: Boitempo, 2008.

APEL, Dora. Memory Effects: The holocaust and the art of secondary witnessing. New Jersey: Rutgers University press. p. 256, 2002.

ARTIÈRE, PHILIPPE. Arquivar a própria vida. Revista Estudos históricos. Rio de Janeiro, v.11, n. 21, p.9-34, 1998. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2061. Acesso em 06 de fev. de 2020.

ARVANITIS, Kostas. The ‘Manchester Together Archive’: researching and developing a museum practice of spontaneous memorials. Museum and Society, [S.L.], v. 17, n. 3, p. 510-532, 29 nov. 2019. University of Leicester. http://dx.doi.org/10.29311/mas.v17i3.3203.

BARTHES, Roland. Introduction à l’analyse structurale des récits In: Communications. Recherches sémiologiques: l’analyse structurale du récit. École des hautes études en sciences sociales. Paris, v. 8, p.1-27, 1966. Disponível em: http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/comm_0588-8018_1966_num_8_1_1113. Acesso em mai. 2020.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. Volume 1. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: Um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BEIGUELMAN, Gisele. Admirável mundo cíbrido. Imago. 2010. Disponível em: http://comunicaimago.blogspot.com.br/2010/09/admiravel-mundo-cibrido.html Acesso em: 22 jan. 2017

BEZERRA, Daniele Borges. A ressonância afetiva das memórias como meio de transmissão para um patrimônio difícil: Monumentos em antigos leprosários. 2019. 520f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Memória Social e Patrimônio Cultural, Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

BOLTANSKI, Luc. Distant suffering: Morality, media and politics. Translator: Graham Burchell. Cambridge Cultural Social Studies, 1999. Disponível em: https://www.cambridge.org/br/academic/subjects/sociology/sociology-general-interest/distant-suffering-morality-media-and-politics?format=AR. Acesso em dez. de 2020.

BRASIL. Painel Coronavírus. 2021. Disponível em: https://covid.saude.gov.br/ . Acesso em: 31 dez. 2020.

BRUNO, Fabiana. Potencialidades da experimentação com as grafias no fazer Antropológico: imagens, palavras e montagens. Revista Tessituras. Pelotas, v.07, nº2, p.198-212, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/tessituras/article/view/16500/10793. Acesso em nov. de 2020.

BRUNO, Fabiana. Fotobiografia: Por uma Metodologia da Estética em Antropologia. Revista Resgate. Campinas, v. 18, n.1. p. 27-45, 2010. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/resgate/article/view/8645677. Acesso em dez. de 2020.

CIARCIA, Gaetano. La perte durable: Etude sur la notion de “patrimoine imatériel”. Les carnets du Lahic. Ministère de la culture, France, 2006.

CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2012.

CONSTATAÇÕES da quarentena. 2021. Instagram: @constatacoesdaquarentena. Disponível em: https://www.instagram.com/constatacoesdaquarentena/. Acesso em 10 jan. 2021.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Images malgré tout. Les Éditions de Minuit, 2003.

DOSS, Erika. The Emotional Life of Contemporary Public Memorials. Amsterdã: Amsterdam University Press, 2008. Disponível em: https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/35289. Acesso em: 09 jan. 2021.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução: Marina Appenzeller. Campinas, SP: Papirus, 2012.

DW. OMS pede que Brasil leve covid-19 a sério. Deutsche Welle: Made for minds. 30 nov. 2020. Coronavírus. Disponível em: https://www.dw.com/pt-br/oms-pede-que-brasil-leve-covid-19-a-s%C3%A9rio/a-55779089. Acesso em: 02 jan. 2021.

GARCIA, Patrick. Quelques réflexions sur la place du traumatisme collectif dans l’avènement d’une mémoire-Monde. Journal Français de Psychiatrie, [S.L.], v. 36, n. 1, p. 37-39, 2010. CAIRN. http://dx.doi.org/10.3917/jfp.036.0037.

GIBSON, Paige L.; JONES, Steve. Remediation and remembrance: “Dancing Auschwitz” Collective Memory and New Media. Essachess - Journal For Communication Studies, v. 5, n. 2, p. 107-131, jan. 2012.

HALBWACHS, Maurice. Los marcos sociales de la memoria. Traduzido por: Manuel A. Baeza y Michel Mujica. Barcelona: Anthropos editorial, 2004.

HANEY, C. Allen; LEIMER, Christina; LOWERY, Juliann. Spontaneous Memorialization: violent death and emerging mourning ritual. Omega - Journal Of Death And Dying, [S.L.], v. 35, n. 2, p. 159-171, 1 jan. 1997. SAGE Publications. http://dx.doi.org/10.2190/7u8w-540l-qwx9-1vl6. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/7U8W-540L-QWX9-1VL6 . Acesso em: 08 jan. 2021.

HARARI, Yuval Noah. Yuval Noah Harari: the world after coronavirus | Free to read. Financial Time. Londres, 20 mar. 2020. Life & Arts, p. 1-1. Disponível em: https://www.ft.com/content/19d90308-6858-11ea-a3c9-1fe6fedcca75 . Acesso em: 30 dez. 2020.

HARAWAY, Donna J. “Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX”. In: SILVA, Tomaz T. (Org.). Antropologia do ciborgue: As vertigens do póshumano. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: Presentismo e experiências no tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas de memória. Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2014.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos. Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ha/v18n37/a02v18n37.pdf. Acesso em 28 de nov. de 2020.

INUMERÁVEIS. Sobre o memorial. 2020. Disponível em: https://inumeraveis.com.br/sobre/. Acesso em: 09 jan. 2021.

IZQUIERDO, Iván. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LEMOS, André. Cibercultura como território recombinante. In: TRIVINHO, Eugênio; CAZELOTO, Edilson (org.). A cibercultura e seu espelho. São Paulo: Abciber; Instituto Itaú Cultural, 2009. p. 38-46. Disponível em: http://abciber.org.br/publicacoes/livro1/sumario/. Acesso em: 08 jan. 2021.

LESHCHENKO, Anna. Digital Dimensions of the Museum: Defining Cybermuseology’s Subject of Study. ICOFOM Study Series. ISS – 43, ICOFOM/ICOM, Paris, 2015, p. 237-241.

LEVI, Giovanni. Usos da biografia In AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes. Usos & abusos da história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

LÉVY, Pierre. O que é virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.

MAGALDI, Monique B.; BRULON, Bruno; SANCHES, Marcela. Cibermuseologia: as diferentes definições de museus eletrônicos e a sua relação com o virtual. In: MAGALDI, Monique BRITO, Clóvis Carvalho (Org.). Museus & museologia: desafios de um campo interdisciplinar. Brasília: FCI- UnB, 2018. p. 135-155.

MAGNI, Claudia Turra et al. Pandemia de narrativas: Ação extensionista promove o compartilhamento de memórias em diário multigráfico no Instagram. In MICHELON, Francisca Ferreira et al (orgs). Conexões para um tempo suspenso: extensão universitária na pandemia. Pelotas: Editora da UFPel, 2020. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/6834 . Acesso em jan. de 2020.

MANOVICH, Lev. Cinema as a Cultural Interface. 1997. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/cinema-as-a-cultural-interface. Acesso em 09 jan. 2021.

MELENDI, Maria Angélica. Estratégias da arte em uma era de catástrofes. Rio de Janeiro: Cobogó, 2017.

MuDI – Museu Diários do Isolamento. O Projeto. Disponível em: https://mudiufpel.com/o-projeto/. Acesso em 09 jan. 2021.

MUSEU DA QUARENTENA. Conversa com Gabi Juns via direct no Instagram. 2021. Instagram: @museudaquarentena. Disponível em: https://www.instagram.com/museudaquarentena/. Acesso em 09 jan. 2021.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, v. 10, dez. 1993.

OLIVEIRA, Priscila Chagas. Interfaces da memória social: análise do compartilhamento do conjunto de imagens digitais do Acervo Digital Bar Ocidente no Facebook. 2017. 146 p. Dissertação (Mestrado em Memória Social e Patrimônio Cultural) - Instituto de Ciências Humanas, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/prefix/5459. Acesso em: 08 jan. 2021.

OLIVEIRA, Regiane; BORGES, Rodolfo; BEDINELLI, Talita. Evolução dos casos de coronavírus no Brasil. El País. São Paulo. 20 out. 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/ciencia/2020-07-23/evolucao-dos-casos-de-coronavirus-no-brasil.html . Acesso em: 31 dez. 2020.

ONU NEWS. Cobertura da ONU News sobre a Covid-19. 2020. Disponível em: https://news.un.org/pt/events/coronavirus. Acesso em: 04 jan. 2021.

QUARANTA, Domenico. Salvo pela cópia: Webcolecionismo e preservação de obras de arte digital. In: BEIGUELMAN, Gisele; MAGALHÃES, Ana Gonçalves (Orgs.). Futuros Possíveis: Arte, Museus e Arquivos Digitais. São Paulo: Peirópolis e Edusp, 2014. (sem paginação).

RENDEIRO, Márcia Elisa; RIBEIRO, Leila Beatriz. O Mundo Musealizado - memória e esquecimento nas redes sociais da web. Artefactum: Revista de estudos em Linguagens e Tecnologia, [s. l], v. 14, n. 1, p. 1-12, 2017. Disponível em: http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/1439/683 . Acesso em: 08 jan. 2021.

ROCHA, Ana Luiza Carvalho da. ECKERT, Cornélia. Etnografia da duração: antropologia das memórias coletivas em coleções etnográficas. Porto Alegre: Marcavisual. 2013.

ROUSSO, Henry. Rumo a uma globalização da memória. História Revista, [S.L.], v. 19, n. 1, p. 265-279, 16 jun. 2014. Universidade Federal de Goias. http://dx.doi.org/10.5216/hr.v19i1.30527.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e Artes do Pós-Humano: da cultura das mídias a cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

SCHEINER, Tereza. Apolo e Dioniso no templo das musas: Museu – Gênese, idéia e representações na cultura ocidental. 152 F. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro – UFRJ. Rio de Janeiro, Brasil, 1998.

SCHWARCZ, Lilia. O século 21 só começa depois da pandemia. 2020. Canal do Youtube. Disponível em: https://youtu.be/dXHnwrT9asg. Acesso em: 31 dez. 2020.

SELIGMANN-SILVA. Márcio (org.). Palavra e imagem: Memória e escritura. Chapecó: Argos, 2006.

SELIGMANN-SILVA. Márcio. Antimonumentos: trabalho de memória e de resistência. Psicologia USP. São Paulo, Vol. 27, n.1, p. 49-60, jan-abr de 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pusp/v27n1/1678-5177-pusp-27-01-00049.pdf.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e Artes do Pós-Humano: da cultura das mídias a cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003

VOZES PANDÊMICAS. Post 1. 2020. Instagram: @vozes.pandêmicas. Disponível em: https://www.instagram.com/p/B-Zrj5HHno7/ Acesso em 09 jan. 2021.

VOZES RELÍQUIA RUM. Post 1. 2020 Instagram: @vozes.reliquia.rum. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CCCJuiHlHU1/. Acesso em 09 jan. 2021.

WHO. Naming the coronavirus disease (COVID-19) and the virus that causes it. 2020a. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/naming-the-coronavirus-disease-(covid-2019)-and-the-virus-that-causes-it . Acesso em: 30 dez. 2020a.

WHO. Coronavirus disease (COVID-19). 2020b. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19. Acesso em: 30 dez. 2020.

WHO. WHO Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. 2021. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 31 dez. 2020.

Published

2021-12-18

How to Cite

Borges Bezerra, D. ., & Chagas Oliveira, P. (2021). Phenomena of online memorialization in times of a pandemic: between registering and memorializing a traumatic event. Museologia & Interdisciplinaridade, 10(Especial), 93–116. https://doi.org/10.26512/museologia.v10iEspecial.36030

Issue

Section

Dossiê Museologia e Cultura Digital