Alteration, actualization and version:
Paulista/97’s performativity
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.34967Abstract
This paper provides a reflection on the trajectory of a work of art since its creation and inclusion in a museum’s collection until the present time, addressing its following exhibitions. In order to do so, it analyses Cildo Meireles’s Paulista/97 assimilation process into Instituto Itaú Cultural’s collection based on the work of art’s performativity throughout the years. The aim is to discuss the musealization process of contemporary art, emphasizing the role of acquisition strategies in the preservation and exhibition of the work of art. Therefore, the analysis relies on the work’s transformation more than on its exhibition in 1997.
Downloads
References
CÔRTES, Fernanda Werneck. Diversidade da escultura contemporânea: musealização e preservação da arte. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação). Brasília: Universidade de Brasília, 2019.
FREIRE, Cristina. Do perene ao transitório na arte contemporânea: impasses. Porto Arte, Porto Alegre, v. 11, p. 51-65, mai 2000.
FARMER, John Alan. Through the labyrinth: An Interview with Cildo Meireles. Art journal. vol. 59, nº3, 2000. p. 34-43.
GROYS, Boris. A solidão do projeto. Periódico Permanente. v. 2, n. 3, 2013. Disponível em:<http://www.forumpermanente.org/rede/temporada-de-projetos-na-temporada-de-projetos/textos/a-solidao-do-projeto>. Acesso em: 25 maio 2020.
HANG, Bárbara; MUÑOZ, Agustina (Org.). El tiempo es lo único que tenemos: actualidade de las artes performativas. Buenos Aires/ Argentina: Caja Negra, 2019.
HEIN, Hilde. O que é arte pública?: tempo, lugar e significado. Tradução de Tiago Mendes. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 12, nº 22 (jan-jun/2018), p. 1-14. Disponível em: <http://revistaviso.com.br/pdf/Viso_22_HildeHein.pdf>. Acesso em: 20 out. 2018.
HERKENHOFF, Paulo. Cildo Meireles, geografia do Brasil. Catálogo de exposição. Rio de Janeiro: Artiviva Produção Cultural, 2001.
JAUKKYRI, Maaretta. Variações sobre o tempo. In: MATOS, Diego; WISNIK, Guilherme (Org.). Cildo: estudos, espaços, tempo. São Paulo: Ubu Editora, 2017, p. 180-185.
MATOS, Diego; WISNIK, Guilherme (Orgs.). Cildo: estudos, espaços, tempo. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
MEIRELES, Cildo. Criação de valor: Cildo Meireles, entrevistado por Angélica de Moraes. In: O valor da obra de arte. São Paulo: Metalivros, 2014, p. 100-135.
NORONHA, Elisa. Discursos e reflexividade: um estudo sobre a musealização da arte contemporânea. Porto/Portugal: Centro de Investigação Transdisciplinar <Cultura, Espaço e Memória> / Edições Afrontamento, 2015.
REBENTISCH, Juliane. Estética de la Instalación. Buenos Aires: Caja Negra, 2018.
RIBENBOIM, Ricardo. Diversidade da escultura contemporânea brasileira. In: Diversidade da escultura contemporânea brasileira. Fôlder de exposição. São Paulo: Instituto Itaú Cultural, 1997.
PAVIS, Patrice. Dicionário da Performance e do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.
PHILLIPS, Patricia. Out of order: the public art machine. In: MILES, Malcom; HALL, Tim (Orgs.). The city cultures reader. 2 ed. Londres: Routledge, 2000.
VERGARA, Luiz Guilherme; HUGUENEY, Beatriz Jabor. Inserções no circuito museológico. In: Cildo Meireles, Geografia do Brasil: material de apoio para uma mediação educativa. Rio de Janeiro: Artviva Produção Cultural, 2002.
Downloads
Published
Versions
- 2020-11-22 (3)
- 2020-11-21 (2)
- 2020-11-03 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Museologia & Interdisciplinaridade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.