Documentation in the musealization of performances, photo and video performances and reperformances

Authors

  • Janaina Silva Xavier

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.30920

Keywords:

Contemporary Art, Museums, Musealization, Performances, Documentation.

Abstract

The performances are a peculiar plural artistic language of contemporary art, which in the last decades has gradually found space in the collections of museums, especially through documentation. This article aims to analyze the acquisition of performances, photos and video performances through documentation, historical documentation of performances, remembrance and re-presentation of performances by historical documentation and reperformance by historical documentation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSLANDER, Philip. The Performativity of Performance Documentation. PAJ - A Journal of Performance and Art. EUA, v.28, n.3, September 2006.

BARBUTO, Alessandra. Museums and their role in preserving, documenting,
and acquiring performance art. Revista de História da Arte. Instituto de História da Arte da UNL, Lisboa, n. 4, 2015.

BÉNICHOU, Anne. Esses documentos que são também obras... Revista-Valise, Porto Alegre, v. 3, n. 6, ano 3, dez. 2013, p. 171-191.

BÉNICHOU, Anne. Exhibiting Performance Art: a historiographical laboratory? hypermedia, heterotopia, repertory, and parallax. Revista Thema [online], n. 3, 5 nov. 2015. Disponível em: https://thema.mcq.org/index.php/Thema/article/view/65 Acesso em 18 dez. 2017.

CCBB. Flávio de Carvalho: a revolução modernista no Brasil. Catálogo da Exposição. Brasília, 2012. Disponível em: https://www.bb.com.br/docs/pub/inst/dwn/Flavio2.pdf Acesso em 02 jan. 2019.

FIDELIS, Gaudêncio. O triunfo do contemporâneo: 20 anos do Museu de Arte Contemporânea do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Secretaria de Cultura RS, 2012.

FREIRE, Cristina. Poéticas do Processo: arte conceitual no museu. São Paulo: Iluminuras, 1999.

LARSEN, Nathalia. MAP Espaço da Performance. In: LARSEN, Nathalia; ROLLA, Marco Paulo; SANTOS, Ana Luiza. Outra presença. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2014.

MAGALDI, Monique Batista. A documentação sobre exposições em museus de arte: a musealização dos processos, a história da exposição e a museografia. UNB, 2017, 312 f. Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação [Tese de Doutorado]. Brasília, 2017.

MAGALDI, Monique Batista; OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. Documentação de arte-performance em museus: documentação em museus, musealização e documentação em exposições. Revista Museologia e Patrimônio. Brasília: UNIRIO e MAST, v. 11, n. 1, 2018, p. 81-101.

MATESCO, Viviane. Corpo, ação e imagem: consolidação da performance como questão. Revista Poiésis, n. 20, Dez. 2012, p. 105-118.

MELIM, Regina. Performance nas artes visuais. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

MENESES, Ulpiano Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista. São Paulo, Nova Série, v.2, jan./dez. 1994, p. 9-42.

MÜLLER, Irene. Performance Art, its “documentation,” its archives on the need for distinct memories, the “quality of blindspots” and new approaches to transmitting performance art. Revista de História da Arte. Instituto de História da Arte da UNL, Lisboa, n. 4, 2015.

OLIVEIRA, Emerson Dionísio Gomes de. Tino Sehgal, site-specifics performances e as instituições da arte. Revista ARS. São Paulo, USP, v.15, n. 29, Jan./Abr. 2017, p. 62-67.

PEARLMAN, Ellen. Blood, Guts, and Splattered Gore: Hermann Nitsch Hits Hong Kong. Fórum Online Hyperallergic. Nova York, 30 de maio 2014. Disponível em: https://hyperallergic.com/125843/blood-guts-and-splattered-gore-hermann-nitsch-hits-hong-kong/ Acesso em 25 dez. 2017.

REAL, William A. Toward guidelines for practice in the preservation and documentation of technology-based installation art. Journal of the American Institute for Conservation (JAIC). Washington, DC, vol. 40, n. 3, 2001, p. 211-231.

SAAZE, Vivian Van. In the absence of documentation remembering Tino Sehgal’s
constructed situations. Revista de História da Arte. Instituto de História da Arte da UNL, Lisboa, n. 4, 2015.

SOARES, Kárita Garcia. Os trajes de Flávio de Carvalho: da criação contemporânea ao documento histórico, fonte para novas narrativas. Anais do V Congresso Internacional de História. UFG, Jataí, GO, 27 a 29 set. 2016.

SORKIN, Jenni. Mythology and the Remake: The Culture of Re-performance and Strategies of Simulation. Revista East of Borneo [online]. Los Angeles, 13 outubro 2010. Disponível em: https://eastofborneo.org/articles/mythology-and-the-remake-the-culture-of-re-performance-and-strategies-of-simulation Acesso em 25 dez. 2017.

WESTERMAN, Jonah. Between Action and Image: Performance as “Inframedium”. Londres: Tate Research Feature, Janeiro 2015. Disponível em: https://www.tate.org.uk/research/features/between-action-and-image Acesso em 17 dez. 2018.

WITHERS, Rachel. A Short History of Performance Part One: Carolee Schneemann at Whitechapel. Revista Artforum, Setembro 2002, p. 214-215.

Published

2020-11-03 — Updated on 2020-11-21

Versions

How to Cite

Silva Xavier, J. (2020). Documentation in the musealization of performances, photo and video performances and reperformances. Museologia & Interdisciplinaridade, 9(18), 449–470. https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.30920 (Original work published November 3, 2020)