Animais peçonhentos em rede: uma exposição multi-museus

Authors

  • Rejâne Maria Lira da Silva
  • Giselle Agostini Gotta
  • Giuseppe Puorto
  • Felipe Barbosa Dias
  • Micheli Ferreira Fonsêca
  • Ivson Santos Gomes
  • Érico Vital Brazil
  • Tânia Kobler Brazil

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v8i15.24964

Keywords:

Venomous animals. Museum education. Museums.

Abstract

The disclosure about venomous animals is a challenge that assumes erroneous scien-tific concepts, popular beliefs and difficulty accessing information. We report on the design, creation and execution of the "Poi-sonous Animals in Network" Exhibition at the 2nd Vital International Meeting for Brazil, in Campanha (Minas Gerais), which received thousands of visitors and brought the innovative character of approaching and promoting interaction between public and scientists, given the similarity of the muse-ological praxis of institutions: education on venomous animals. Actions of the museum education are important when they integra-te exhibition spaces with multiple pedago-gical strategies that give rise to reflections and actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Pedro. A museabilidade e a literacia da ciência: consumos, cidadania e cultura. In: ANDRADE, Pedro. (Org.). Museus, públicos e literacia científico--tecnológica. Redes de Comunicação de Significados no Espaço Interdimensio-nal do Museu. Lisboa: Edições Colibri, p. 33-70, 2010.

ARANHA, Caroline Oliveira & LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Um panorama do ensino sobre animais peçonhentos na formação do biólogo em instituições federais de ensino superior no Brasil. In: Livro de Resumos do Encontro Internacional Vital para o Brasil sobre Animais Peçonhentos, Rio de Janeiro, p. 88, 2013.

BRAZIL, Vital. A defesa contra o ofidismo. São Paulo: Pocai & Weiss, 1911.

BRAZIL, Tania Kobler. Rede Vital Para o Brasil - uma experiência em Rede na Ofiologia e Animais peçonhentos. Gazeta Medica da Bahia, v. 82, p. 110-115, 2012.

BRAZIL, Tania Kobler; LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria; GIMENEZ, Anibal Rafael Melgarejo; WERNECK de CASTRO, Antônio Joaquim. Vital Network for Brazil. National Network of Information, Discussion, and Cooperation concerning Venomous Animals. The Journal of Venomous Animals and Toxins Including Tropical Diseases, v. 17, p. 235-236, 2011.

DIAS, Felipe Barbosa; FONSECA, Micheli Ferreira; BARATA, Rita; LOURENÇO, Marta & LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. A educação em museus: um intercâmbio Brasil-Portugal com o teatro de fantoches no Museu Nacional de História Natural e da Ciência de Lisboa. Anais do XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, p.131-136, 2015.

FUNED. Ciência em Movimento. Disponível em: http://www.funed.mg.gov.br/formulario-ciencia-movimento, 2014. Acesso em: 15 de janeiro de 2017.

HEIN, George E. O dilema da Educação Científica: como ensinar quando os vi-sitantes apenas querem aprender. In: MARANDINO, Marta; MORTARA, Adriana; valente, Maria Esther (Orgs.). Museu: lugar do público. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, p. 63-75, 2009.

HUNT, A. Improvisação com adultos. In: BUCKMAN, P. Educação sem escolas. Rio de Janeiro: Livraria Eldorado, 1973.

LIMA, Artemilson Alves de. O uso do vídeo como instrumento didático e educa-tivo em sala de aula. Um estudo de caso do CEFET-RN. Dissertação de Mestrado. Programa de PósGraduação em Engenharia de Produção. Florianópolis: UFSC, 2001. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/79843 Acesso em: 18 de agosto de 2017.

LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Zooamigos. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia (EDUFBA), 2011.

LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria; RABELO, Daniele Silva; SILVA, Luís Fernando Gonçalves da & LEAL, Marcos Vinícius Cunha. O ensino da zoologia através do teatro de fantoches. In: LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria (Org.). Laboratório do mundo: o jovem e a ciência. Salvador: EDUFBA, p.69-75, 2007.

MARANDINO, Marta. (Org.). Educação em museus: A mediação em foco. São Paulo: FEUSP, 2008.MARANDINO, Marta. Educação e museus: Da coleção para o público. Revista Jovens Cientistas, ano 1, n. 2, p. 34, 2014.

MARQUES, Rodrigo. LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Educational actions of Rede de Zoologia Interativa (REDEZOO) about venomous animals: what does the public think? In: Livro de Resumos do 2º Encontro Internacional Vital para o Brasil sobre Animais Peçonhentos, Minas Gerais, p. 46, 2014.

PINTO-COELHO, Daniela. Carlinhos e a Cascavel. Disponível em: http://www.redezoo.ufba.br/teatro/carlinhos-cascavel.pdf. 2010 Acesso em: 29 de março de 2017.PUORTO, Giuseppe. Vital Brazil e a educação. In: A defesa contra o ofidismo 100 anos depois. Comentários. Niterói: Instituto Vital Brazil, p. 35-39, 2011.PUORTO, Giuseppe. Divulgação científica sobre animais peçonhentos no Brasil. Gazeta Médica da Bahia, vol. 82, supl. 1, p. 33-39, 2012.

PUORTO, Giuseppe. Arte & Herpetologia: Replicando Réplicas. Revista Jovens Cientistas. Ano 1, n.2, p.20-21, 2014.

REIS, B.M.; NOVAES, V.P.M.; MACHADO, Cláudio; HAMDAN, Breno. A coleção viva de serpentes da divisão de herpetologia, Instituto Vital Brazil e seu papel na produção, extensão e pesquisa. In: Livro de Resumos do Encontro Nacional sobre Coleções Biológicas e suas Interfaces, p. 52, 2014.

SANTOS, Maria Dulcinéia Sales dos; LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Rede de Zoologia Interativa: É possível uma mudança no perfil conceitual de estudantes do ensino médio sobre animais peçonhentos? Gazeta Médica da Bahia, vol. 82, supl. 1, p. 40-45, 2012.

SMANIA-MARQUES, Roberta; SOUZA, Jacqueline Silva; LIRA-DA-SILVA, Rejâne Maria. Rede de zoologia interativa ”“ Popularizando e desmistificando os animais peçonhentos. In: LIRADA-SILVA, Rejâne Maria (Org.). A ciência, a arte & a magia da educação científica. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, p. 121-131. 2006.

SOCIENTIZE PROJECT. Green Paper on Citizen Science. 2013. Disponível em: http://www.socientize.eu/ Acesso em 19 de agosto de 2017

Published

2019-06-01

How to Cite

Silva, R. M. L. da, Gotta, G. A., Puorto, G., Dias, F. B., Fonsêca, M. F., Gomes, I. S., … Brazil, T. K. (2019). Animais peçonhentos em rede: uma exposição multi-museus. Museologia & Interdisciplinaridade, 8(15), 246–254. https://doi.org/10.26512/museologia.v8i15.24964