Medal of Honor: a história monumental em narrativas lúdicas

Authors

  • Rafael Zamorano Bezerra
  • Christiano Britto Monteiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v8i15.24671

Keywords:

Monuments. Games. Memory. History. WWII.

Abstract

This paper presents some links between Games, History, and Monuments. We assumed that the use of historical references and discourses in the game development is a way of monumenta-lization of the past. It is marked, in some games, by the adoption of a Monumental History ba-sed on the figure of Hero. This work highlights that games such as the franchise Medal of Honorare Digital Monuments due to the similarities of their narratives with the practices related to the creation and preservation of Monuments. This paper analyzed the Medal of Honor franchi-se (1999) inspired on the movie Saving Private Ryan (1998) and produced by the film director Steven Spielberg.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclareci-mento como mistificação das massas. Dialética do esclarecimento, v. 2, p. 113-156, 1985.

AMBROSE, Stephen E. O Dia D, 6 de junho de 1944 a batalha culminante da segun-da grande guerra. Civilização Brasileira, 1997.

AMBROSE, Stephen E. Soldados cidadãos: do desembarque do Exército America-no nas praias da Normandia à batalha das Ardenas e a rendição da Alemanha, 7 de junho de 1944 a 7 de maio de 1945. Biblioteca do Exército, 2010.

AZEVEDO, Cecília. Em nome da América: os Corpos da Paz no Brasil. Alameda, 2008.

BELLO, R. S.; VASCONCELOS, J. A. O videogame como mídia de representação histórica. Revista Observatório, Palmas, v. 3, n. 5, p. 216-250, ago. 2017.

BEZERRA, R. Z. A invenção das relíquias. Dispositivos de autoridade e musealiza-ção de objetos no Museu Histórico Nacional (1922-2012). 2014. Tese (Doutorado em História Social) ”“ UFRJ, Rio de Janeiro, 2014.

BOLTER, Jay David; GRUSIN, Remediation. Understanding new media. 1999.

BRADLEY, James; POWERS, Ron. Flags of our Fathers. Random House, 2011.

CARDOSO, C. F. S. Narrativa, sentido, história. Campinas: Papirus, 1998.

CHARTIER, R. História cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difusão Cultural, 1988.

CHAPLIN, Heather; RUBY, Aaron. Smartbomb: The quest for art, entertainment, and big bucks in the videogame revolution. Algonquin Books, 2006.

CHOAY, F. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Unesp/Estação Liberdade, 2001.

CRUZ, Dulce Márcia. Tempos (pós-) modernos: a relação entre cinema e games. Revista Fronteiras ”“ estudos midiáticos, v. 3, p. 175-184, set./dez. 2005.

DUNNINGAN, James. Wargames Handbook. How to Play and Desing Commer-cial and Professional Wargames. Lincoln: Willian Morrow, 2000.

ETCHESON, Nicole. Mistress of Manifest Destiny: A Biography of Jane McManus Storm Cazneau, 1807-1878. The Journal of Southern History, v. 68, n. 4, p. 943, 2002.

FERREIRA, E. M. Games, Cinema e Interatividade. Intercom ”“ Sociedade Brasi-leira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXIX CONGRESSO BRA-SILEIRO DE CIÊNCIAS DA INFORMAÇÃO, 29., 2006, Brasília, DF. Anais ele-trônicos... São Paulo: Intercom. Disponível em: < http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/168012802237206503669600035713655287961.pdf > Acesso em: 17 nov. 2017.

GUIMARÃES, Manoel Luiz Salgado. Vendo o passado: representação e escrita da história. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, v. 15, n. 2, p. 11-30, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S010147142007000200002.

HERSH, Seymour M. My Lai 4: A report on the massacre and its aftermath. New York: Random House, 1970.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Editora da Universidade de S. Paulo, Editora Perspectiva, 1971.

HUYSSEN, A. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Papirus editora, 1996.

JUNQUEIRA, Mary A. Estados Unidos: a consolidação da nação. Contexto, 2001.

KNAUSS, Paulo. A festa da imagem: a afirmação da escultura pública no Brasil do século XIX. 19&20, Rio de Janeiro, v. V, n. 4, out./dez. 2010. Disponível em: <http://www.dezenovevinte.net/obras/pknauss.htm>.

LECKIE, Robert. Helmet For My Pillow [Illustrated Edition]. Pickle Partners Publishing, 2015.

LE GOFF, J. História e Memória Campinas: Ed. Unicamp, 2010.

MAJECK, Dee. The Cinematisation of Computer and Consoles Games: Aesthe-tic and Commercial Convergence in the Film and Games Industries. Stockholm: Stockholms Universitet, [2011?]. Disponível em: <https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:756308/FULLTEXT01.pdf > Acesso em: 20 nov. 2017.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra. Do teatro da memória ao laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista: história e cultura material, v. 2, n. 1, p. 9-42, 1994.

ROSENSTONE, R. A história nos filmes, os filmes na história. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

SALVATI, A. J.; BULLINGER, J. M. Selective Authenticity and the Playable Past. In: KAPPELL, M.; ELLIOT A. B. R. (Org.). Playing with the past: Digital Games and the Simulation of History. New York: Bloomsburry, 2013. p. 153-168.

SANTAELLA, Lucia. Cultura e artes do pós-humano. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTOS, C. B. M. Medal of Honor e a construção da memória da Segunda Guerra.2009. 128 f. Dissertação (Mestrado em História) Universidade Federal Flumi-nense, 2009.

SILVA, F. A.; VUGMAN, F. A relação do herói no cinema e nos jogos eletrônicos. Crítica Cultural, Palhoça, SC, v. 7, n. 2, p. 344-355, jul./dez. 2012.

SPINI, Ana Paula. Ritos de Sangue em Hollywood; mito da guerra e identidade nacional norte-americana. 2005. Tese de Doutorado. Tese de Doutorado, orien-tadora: Cecília Azevedo. Niterói: PPGH/UFF.

TELLES, H. V.; ALVES, L. Narrativa, história e ficção: os history games como obras fronteiriças. Comunicação e Sociedade, Braga, v. 27, p. 303-317, 2015.

NIETZSCHE, Friedrich. Sobre a utilidade e a desvantagem da história para a vida. São Paulo: Hedra, 2017.

PAMPLONA, Marco Antonio. Revendo o sonho americano: 1890-1972. Atual, 1995.

PESAVENTO, S. Cultura e Representações, uma trajetória. Anos 90, Porto Alegre, v. 13, n. 23/24, p. 45-58, jan./dez. 2006.

PEREIRA, Wagner Pinheiro. O poder das imagens: cinema e política nos governos de Adolph Hitler e de Franklin D. Roosevelt (1933-1945). Alameda, 2012.

POLLAK, M. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

POULOT, D. Museu e Museologia. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

POULOT, D. Uma história do patrimônio no Ocidente. São Paulo: Estação da Liber-dade, 2009.

RIEGL, A. El culto moderno de los monumentos. Madrid: Visor, 1987.

Published

2019-05-14

How to Cite

Bezerra, R. Z., & Monteiro, C. B. (2019). Medal of Honor: a história monumental em narrativas lúdicas. Museologia & Interdisciplinaridade, 8(15), 122–137. https://doi.org/10.26512/museologia.v8i15.24671