Museums in the colonial horizon of modernity Fred Wilson's mining the museum (1992)

Authors

  • Simone Neiva Loures Gonçalves Universidade Vila Velha; Universidade Federal do Espírito Santo
  • Gisele Barbosa Ribeiro Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v7i13.17751

Keywords:

Museu, Colonial, Museografia

Abstract

I will argue here that museums in the modern/colonial world (that is, the way of life, economic principles, political structures, and models of subjectivities that originated in the sixteenth century with the emergence of the Atlantic commercial circuits) had and still have a particular role to play in the colonization of knowledge and of beings. The questions then are (1) how to decolonize the museum and (2) how to assess what a decolonial option reorienting the work museums can do (e.g., in a nutshell, reproducing the rhetoric of modernity and the logic of coloniality or entering in a spirit of epistemic and aesthetic disobedience undoing what museums did in modern/imperial history: learning to unlearn and to enact museums for decolonization of being and of knowledge).

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Author Biographies

Simone Neiva Loures Gonçalves, Universidade Vila Velha; Universidade Federal do Espírito Santo

Simone Neiva é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Arte da Universidade Federal do Espírito Santo. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Cidade da Universidade Vila Velha. Possui Doutorado em Arquitetura (USP/2010), Pós-doutorado em Arquitetura (MACKENZIE/2010), Mestrado em Arquitetura pela Universidade de Tóquio (2003), Especialização em História da Arte e História da Arquitetura (PUCRio/2000) e Graduação  (1994) em Arquitetura e Urbanismo (UFES/1994). Fellow da Fundação Japão, Tóquio (2005-2006). Atua como membro do Grupo de Pesquisa SCP ”“ Sistemas Contemporâneos de Projeto/UVV nos seguintes temas: estudo de teorias, procedimentos e processos de projeto e estudo relativos a interface entre os campos da Arte e Arquitetura.

Gisele Barbosa Ribeiro, Universidade Federal do Espírito Santo

Gisele Ribeiro é artista, pesquisadora e professora do Departamento de Artes Visuais e do Programa de Pós-graduação em Artes da UFES. Possui Doutorado em Artes pela Universidad de Castilla-La Mancha (2010), na Espanha, cuja tese tem como título ?PROJETO URUBU: opacidad y transparencia en el arte y en la esfera pública?. Tem mestrado em Linguagens Visuais (EBA / UFRJ - 2002) e graduação em Desenho Industrial (ESDI / UERJ - 1991). Sua pesquisa tem como foco as implicações políticas da arte, englobando questões relativas à "crítica institucional", à "arte conceitual" e à "arte pública".

Published

2018-05-28

How to Cite

Gonçalves, S. N. L., & Ribeiro, G. B. (2018). Museums in the colonial horizon of modernity Fred Wilson’s mining the museum (1992). Museologia & Interdisciplinaridade, 7(13), 309–324. https://doi.org/10.26512/museologia.v7i13.17751

Issue

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Tradução