Which science in non-formal education? With the word, the exhibitions and the internet dissemination of Brazilian museums and science centers
DOI:
https://doi.org/10.26512/museologia.v6i11.17425Keywords:
Science Museum, Non-Formal Education, Conceptions of Science, Science Education, Scientific DiffusionAbstract
The paper presents conceptions of science identified in four non-formal education institutions, in a research already completed: Museu da Vida (RJ), Espaço Ciência (PE), Museu de Ciência e Tecnologia of PUCRS (RS) and Estação Ciência (SP). We analyzed their sites employing the methodology of content analysis, and their exhibitions, according to the following categories, defined a posteriori: Interactivity, Scientific Representation, and Display. The results indicated tendencies in the institutions’ websites and exhibitions. These conceptions were classified into the categories 'Traditional Rationalist', 'Traditional Empiricist' and 'Constructivist', to facilitate comparisons. The paper concludes those institutions have small differences and similarities and present diversified and non-stereotyped conceptions of science.
Downloads
References
ALVAREZ, Alejandro; AGUILLAR, Norman. Manual introdutório à análise de redes sociais. 2005. Disponível em http://revistaredes.rediris.es/webredes/talleres/Manual_ARS.pdf. Acesso em novembro 2011.
ARAGÃO, Thayse Zambon Barbosa. Concepções de ciência presentes na divulgação e prática de instituições não formais de ensino de ciências. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Dissertação de Mestrado, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Editora 70, 2004.
CACHAPUZ, António; PRAIA, João, JORGE, Manuela. Da educação em ciências à s orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, Bauru, vol.10, n.3, p.363-381, 2004.
CHAUÃ, Marilena. Convite à filosofia. São Paulo: Editora Ática, 2000.
CENTROS E MUSEUS DE CIÊNCIA DO BRASIL 2009. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Centros e Museus de Ciência: UFRJ: FCC: Casa da Ciência: Fiocruz. Museu da Vida, 2009.
CHELINI, Maria-Júlia Estefânia; LOPES, Sônia Godoy Bueno de Carvalho. Exposições em museus de ciência: reflexões e critérios para análise. Anais do Museu Paulista, São Paulo, vol.16, n.2, p.205-238, 2008.
CURY, Marília Xavier. Exposição: Concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2005.
DASTON, Lorraine; GALISON, Peter. The image of objectivity. Representations, Oakland-CA, n.40, p.82-128, 1992. (edição especial: Seeing Science)
____________, GALISON, Peter. Objectivity. New York: Zone Books, 2007.
DAVIDSSON, Eva. Enhancing visitors Interest in Science ”“ A Possibility or a Paradox? Research in Science Education, Netherlands, v.39, n.2, p. 197-213, 2009.
DEAN, David. Museum exhibition: theory and practice. London: New York: Routledge, 2003.
KOPTCKE, Luciana Sepúlveda. Observar a experiência museal: uma prática dialógica? In: Avaliação e Estudos de Público no Museu da Vida ”“ Caderno do Museu da Vida. Rio de Janeiro: Museu da Vida ”“ Fiocruz, 2003. p.5-21.
LOPES, Maria Margaret. O Brasil descobre a pesquisa científica: os museus e as ciências naturais no século XIX. 2ª. Edição, Brasília: Ed. UnB, 2009.
MCMANUS, Paulette M. Topics in Museums and Science Education. Studies in Science Education, Londres, n.20, p. 157-182, 1992.
MARANDINO, Martha. A biologia nos museus de ciência: a questão dos textos em bioexposições. Ciência & Educação, Bauru, v.8, n.2, p. 187-202, 2002.
_____________. A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde ”“ Manguinhos, Rio de Janeiro, v.12, n.1, p. 161-181, 2005.
PEDRETTI, Emilia. T. Kuhn meets T. Rex: Critical conversations and new directions in Science centres and Science museums studies. Studies in Science Education, Londres, v.37, p. 1-41, 2002.
VALENTE, Maria Esther. Museus de Ciências e Tecnologia no Brasil: uma história da museologia entre as décadas de 1950 ”“ 1970. Tese de doutorado, Universidade Estadual de Campinas, 2008.
WAGENSBERG, Jorge. A favor del conocimiento científico (los nuevos museos). Éndoxa: Serie filosófica, Madri, n.14, p. 341-356, 2001.