Inclusão social e a audiência estimulada em um museu de ciência

Authors

  • Sibele Cazelli
  • Carlos Alberto Quadros Coimbra
  • Isabel Lourenço Gomes
  • Maria Esther Valente

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16780

Keywords:

science museum, social inclusion, museum audiences, empowerment

Abstract

The present study discusses the perceptions that the stimulated audience develops when visiting a science museum and describes its socio demographic, cultural and economic profile. The survey tools were: questioners which were applied to 1.258 visitors, including questions about the profile and parameters for empowerment analysis, and interviews. In conclusion, the empowerment occurs through the association between cognitive gains and their uses to the visitor’s social context. The inclusion social actions in museums must materialize as an institutional policy. Therefore it is important a significant change in the professional attitudes of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sibele Cazelli

Pesquisadora da Coordenação de Educação em Ciências do Museu de Astronomia e Ciências Afins /
sibele@mast.br

Carlos Alberto Quadros Coimbra

Pesquisador da Coordenação de Educação em Ciências do Museu de Astronomia e Ciências Afins /
caqcoimbra@mast.br

Isabel Lourenço Gomes

Bolsista de pesquisa do Projeto de Capacitação Institucional da CAPES/CNPq na Coordenação de Educação
em Ciências do Museu de Astronomia e Ciências Afins / isabelgomes@mast.br

Maria Esther Valente

Pesquisadora da Coordenação de Educação em Ciências do Museu de Astronomia e Ciências Afins /
esther@mast.br

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE CENTROS E MUSEUS DE CIÊNCIAS, CASA DA CIÊNCIA, FIOCRUZ E MUSEU DA VIDA. Centros e museus de ciências do Brasil. Rio de Janeiro: ABCMC e FIOCRUZ, 2009.

BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPEd, n.19, p.20-28, 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2014

BOURDIEU, Pierre; DARBEL, Alain. Lámour de l`Ã rt : les musées d`art européens et leus public. Paris: Les Èditions de Minuit, 1969.

BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital cultural. In: Escritos de educação, 3ª ed., Petrópolis: Vozes, 2001, p. 73-79.

CAZELLI, Sibele; COIMBRA, Carlos Alberto Quadros. Pesquisas educacionais em museus: desafios colocados por diferentes audiências. In: WORKSHOP INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM MUSEUS, 1., 2012, dez.12-14: São Paulo, SP. Anais... São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo/FEUSP, 2012. Disponível em: <http://www.geenf.fe.usp.br/v2/wp-content/uploads/2013/01/Mesa1_Cazelli-protegido.pdf>. Acesso em: 25 nov. 2014

COIMBRA, Carlos Alberto Quadros; CAZELLI, Sibele; FALCÃO, Douglas; VALENTE, Maria Esther. Tipos de audiência segundo a autonomia sociocultural e sua utilidade em programas de divulgação. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, n. 188, p. 113-124, 2012.

FALCÃO, Douglas; COIMBRA, Carlos Alberto Quadros; CAZELLI, Sibele. Museus de ciência e tecnologia e inclusão social. In: GRANATO, M.; SANTOS, C. P. dos; LOUREIRO, M. L. N. (Org.). O Caráter Político dos Museus ”“ MAST Colloquia, 1.ed. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências Afins/MAST, p. 89-116, 2010. Disponível em: < http://www.mast.br/livros/mast_colloquia_12.pdf>.

GUIYOT-CORTEVILLE, Julie e GACHET, Louis-Jean. Avant Propos. In: Le role social du musée: agir ensemble et creer des solidarites. Dijon: Les Dosssiers de l’OCIM, 2011.

HATZFELD, Hélène. Musées : exclusions et solidarités. In: Le role social du musée: agir ensemble et creer des solidarites. Dijon: Les Dosssiers de l’OCIM, 2011.

LANGEVIEN-JOLIOT, Hélène. Refonder les rapports de la science et de la sociéte´, un objectif majeur. In : La science en question(s). Auxerre : Éditions Sciences Humaines, 2014.

MOLENAAR, Ivo W.; SIJTSMA, K. User’s manual, MSP5 for Windows. Groningen: ProGamma, 2000.

MOREIRA, Ildeu de Castro. A inclusão social e a popularização da ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social. Brasília: IBICT, v.1, n.2, p.11-16, 2006. Disponível em: <http://revista.ibict.br/inclusao/index.php/inclusao/article/viewFile/29/51>. Acesso em 15 nov. 2014

ROCHA, Gilmar e TOSTA, Sandra Pereira. Antropologia & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

SANDELL, Richard. Social Inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. Museum and Society. Leicester: University of Leicester, vol. 1, n. 1, p.45- 62, 2003. Disponível em: <http://www2.le.ac.uk/departments/museumstudies/museumsociety/documents/volumes/mands4.pdf>. Acesso em 26 ago. 2014

SIJTSMA, Klass; MOLENAAR, Ivo W. Introduction to Nonparametric Item Response Theory. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002.

WIEVIORKA, Michel. La science em question(s). In : La science en question(s). Auxerre : Éditions Sciences Humaines, 2014.

ZAMORA, Maria Helena. Empoderamento, ação social e meio ambiente. Rio de Janeiro: Tricontinental Editora Ltda., 2001.

Published

2018-10-08

How to Cite

Cazelli, S., Coimbra, C. A. Q., Gomes, I. L., & Valente, M. E. (2018). Inclusão social e a audiência estimulada em um museu de ciência. Museologia & Interdisciplinaridade, 4(7), 203–223. https://doi.org/10.26512/museologia.v4i7.16780

Issue

Section

Dossiê: Comunicação, Recepção e Público