Ex-votos pictóricos

tradição e permanência de Portugal ao Brasil

Authors

  • José Cláudio Alves Oliveira Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v3i6.16763

Keywords:

ex-votos, religiosity, art, lusophony, social memory

Abstract

This work aims to present ex-voto, through the release of the vow in catholic sanctuaries, more specifically, in the miracle rooms, with tradition that comes from Portugal. Here, a clipping of the production of the project ex-votos in Brazil: phase museums, which has been presented in museums and miracle rooms of 17 Brazilian states and also in some regions of Portugal, places dedicated to cultural heritage that have, among their richness, the testimonial nature of faith, and that presents histories of life, portrayed in pictoric and photographic supports, notes, sculptures, organic objects and industrialized objects, presenting individual and collective situations that exalt social memory which, in Brazil have come from Portugal and nowadays remains a continual and rich tradition.

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Author Biography

José Cláudio Alves Oliveira, Universidade Federal da Bahia

Graduado em Museologia, Comunicação Social e História. Mestre em Artes Visuais, e doutor em Comunicação e Cultura Contemporânea. Professor Adjunto da UFBA.
Coordenador e pesquisador do Projeto Ex-votos do México. Pesquisador do CNPq. Coordena o Núcleo de Pesquisa dos Ex-votos. Membro do PPG Museologia, UFBA. E Conselheiro do MAE-UFBA, Museu de Arqueologia e Etnologia. Desenvolveu Projeto de Pós-doutoramento em Comunicação Social na Universidade do Minho, Portugal, sob a orientação do Dr. Moisés Lemos, com bolsa CAPES.

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Published

2015-04-15

How to Cite

Oliveira, J. C. A. (2015). Ex-votos pictóricos: tradição e permanência de Portugal ao Brasil. Museologia & Interdisciplinaridade, 3(6), 249–256. https://doi.org/10.26512/museologia.v3i6.16763

Issue

Section

Artigos