Programas Educativos em Museus: um estudo de caso

Authors

  • Anamaria Aziz Cretton UNIRIO
  • Diana Pinto UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v1i2.12660

Keywords:

Museum. Education. Communicative Institutional Practices. Mediation. Folklore. Popular culture.

Abstract

The aim of this paper is to discuss the institutional communication practices jointly constructed by the National Center of Popular Culture (CNFCP) and a public school located in the city of Rio de Janeiro, Brazil, based on an ethnographic case study. The corpus analysis suggests conceptual issues related to folklore and popular culture according to the different perspectives of each institution. Arguments are presented in favor of recognizing the existence of educational initiatives in museums and the need for greater interaction/mediation between the fields of museology and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anamaria Aziz Cretton, UNIRIO

Ana Cretton é mestre em Memória Social pelo Programa de Pós-Graduação da UNIRIO, com especialização em Literatura Infanto juvenil, pela Universidade Federal Fluminense (UFF) e em Leitura: teoria e prática, pela UniverCidade. Atuou em projetos de leitura e contadores de histórias junto ao PROLER (Programa Nacional de Incentivo à Leitura), LerUERJ (Programa de Leitura da UERJ) e ao Leia Brasil (Petrobras); é integrante do “Confabulando contadores de histórias” desde sua fundação em 1994. Foi professora em escolas particulares do Rio de Janeiro e do Instituto de Artes da UERJ. Atualmente trabalha no Programa Educativo do Centro Nacional de Folclore e Cultura Popular.

Diana Pinto, UNIRIO

Diana Pinto possui graduação em Letras pela PUC-RJ, mestrado em Linguística Aplicada e doutorado em Psiquiatria, Psicanálise e Saúde Mental, ambos pela UFRJ. É professora da UNIRIO, atuando no Programa de Pós-Graduação em Memória Social. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Análise do Discurso sob a perspectiva sócio-interacionista, atuando, principalmente, nos seguintes temas: narrativas, práticas comunicativas institucionais, e memória social.

Published

2012-11-28

How to Cite

Cretton, A. A., & Pinto, D. (2012). Programas Educativos em Museus: um estudo de caso. Museologia & Interdisciplinaridade, 1(2), 134. https://doi.org/10.26512/museologia.v1i2.12660

Issue

Section

Artigos