Arte doméstica e imagem da nação: um olhar sobre os museus-casa de Rui Barbosa e de Benjamin Constant

Authors

  • Marize Malta Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/museologia.v1i1.12641

Keywords:

Domestic art. House Museums. The nation’s image.

Abstract

Many everyday and domestic objects which belonged to individuals in the past developed a visual symbology for future Brazilian citizens when they became museum pieces. The house with its interior decoration, furniture and objects, that is with all its domestic art, predisposed a significant role in the national project of order and progressthus playing an important role in representing the country, whenin an institutionalized and preserved form it became a house museum. By analysing the configuration of Rui Barbosa and Benjamin Constant's house museums the text aims to shed light on house museum typology and reflect on issues such as artistic categories, interior decoration reconstructions, domesticity and publicity, the relationship between objects and people, images of the nation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Regina. A fabricação do imortal. Rio de Janeiro: Rocco: Lapa, 1996.

ALPERS, Svetlana. A arte de descrever; a arte holandesa do século XVII. São Paulo: EdUSP, 1999.

COHEN, Debora. Household gods: the british and their possessions. New Haven/ London: Yale University Press, 2006.

CHAGAS, Mário de Sousa Chagas. O museu-casa como problema: comunicação e educação em processo. Seminário sobre museus-casa, Rio de Janeiro, 1997, p.177-199.

EVRES, Ana Cristina. Museu-casa, museu-templo ”“ quando o mito vira fantasma na Casa de Benjamin Constant. In: SEMINÁRIO SOBRE MUSEUS-CASAS, 1., 1995, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: FCRB, 1997.

GASKELL, Ivan. História das imagens. In: BURKE, Peter (org.). A escrita da história: novas perspectivas. São Paulo: UNESP, 1992.

GUIA DOS MUSEUS BRASILEIROS. Brasília: Instituto Brasileiro de Museus, 2011.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Vertice, 1990.

HASKELL, Francis. Museums, illustrations and the search for authenticity. In: ______. History and its images: art and the interpretation of the past. New haven: London: Yale University Press, 1993.

JONES, Robin D. Interiors of Empire: objects, space and identity within the indian subcontinent, c.1800”“1947. Manchester: Manchester University Press, 2007.

KNAUSS, Paulo. “O cavalete e a paleta: a arte de colecionar no Brasil”. Anais do Museu Histórico Nacional, vol. 33. Rio de Janeiro: O Museu, 2001.

LE GOFF, Jacques. História e memória. São Paulo: Editora da UNICAMP, 1996. p.547

MALTA, Marize. O olhar decorativo: ambientes domésticos em fins do século XIX no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Mauad X/Faperj, 2011a.

MALTA, Marize. Imagens atrás da porta: a arte na domesticidade e a domesticidade na arte finissecular. In: COLÓQUIO DO COMITÊ BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA ARTE, 30., 2010, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: CBHA/Uerj, 2011b.

MANGABEIRA, João; MANGABEIRA, Octavio. Sobre Ruy Barbosa ”“ um discurso e um parecer. Rio de Janeiro: edição dos autores, 1924.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra de. Do teatro da memória ao laboratório da história. A exposição museológica e o conhecimento histórico. Anais do Museu Paulista. História e Cultura Material (São Paulo), n.sér., n.3, p.9-42 e 75-84, 1994.

NORA, Pierre. Entre mémoire et histoire: la problematique des lieux. In: GERON, Charles-Robert. (org). Le lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984. V.2. La Nation.

WILDE, Oscar. The true function and value of criticism. In: DRAKE, Alfred. Victorian prose archive. Irvine: University of Califórnia, 2002. Disponível em: http://www.victorianprose.org

Published

2012-05-15

How to Cite

Malta, M. (2012). Arte doméstica e imagem da nação: um olhar sobre os museus-casa de Rui Barbosa e de Benjamin Constant. Museologia & Interdisciplinaridade, 1(1), 165–183. https://doi.org/10.26512/museologia.v1i1.12641

Issue

Section

Artigos