A prática de citação em trabalhos acadêmicos

Auteurs-es

  • Judith C. Hoffnagel Universidade Federal de Pernambuco

DOI :

https://doi.org/10.26512/les.v10i1.9277

Mots-clés :

Artigo científico. Práticas de citação. Antropologia. Psicologia.

Résumé

Este trabalho examina as práticas de citação encontradas em textos publicados em periódicos científicos brasileiros de Antropologia e de Psicologia. As diferenças encontradas tanto na forma como na função das práticas de citação etão atribuidas às diferenças da natureza da investigação científica e a construção de conhecimento nas duas disciplinas.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Judith C. Hoffnagel, Universidade Federal de Pernambuco

UFPE/NELFE/CNPq

Références

ALLEN, B; QIN, J.; LANCASTER, F.W. Persuasive communities: A longitudinal analysis of references in the Philosofical Transactions of the Royal Society ”“ 1665-1990. SOCIAL STUDIES OF SCIENCE vol. 24, 1994, p. 279-310

BAZERMAN, C. Shaping Written Knowledge The Genre and Activity of the Experimental Article in Science. Madison: The University of Wisconsin Press, 1988.

BERKENKOTTER, C. & HUCKIN, T.N. Genre Knowledge in Disciplinary Communication: Cognition/Culture/Power. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1995

CORTES, G.R. de O. Práticas sócio-retóricas do gênero artigo científico de História e Sociologia: variação, identidade e ethos disciplinar. Dissertação de Mestrado. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2009

DIONISIO, A.P. Formas de referenciação a autores em textos acadêmicos produzidos por alunos e professores de português. INVESTIGAÇÕES: LINGUÃSTICA E TEORIA LITERÁRIA. Recife: vol.13, 2001, p. 233-245.

HOLMES, R.. Genre analysis and the Social Sciences: An investigation of the structure of research article discussion sections in three disciplines. ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES. vol. 16(4): 1997, p. 321-337.

HYLAND, K. Disciplinary Discourses: Social Interactions in Academic Writing. London: Longman, 2000.

HYLAND, K. Academic attribution: Citation and the construction of disciplinary knowledge. APPLIED LINGUISTICS. vol. 20(3), 1999, p. 341-367.

MAINGUENEAU, D. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Contexto, 2001

MARCUSCHI, L.A. A ação dos verbos introdutórios de opinião. In Fenômenos da linguagem: Reflexões semânticas e discursivas. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007

PAUL, D. In citing chaos: A study of the rhetorical use of citations. JOURNAL OF BUSINESS AND TECHNICAL COMMUNICATION. vol. 14, 2000, p. 185-222.

PICKARD, V. Citing previous writers: What can we say instead of ‘say’? HONG KONG PAPERS IN LINGUISTS AND LANGUAGE TEACHING. vol. 18, 1995, p. 89-102.

SWALES, J. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

THOMPSON, P. & TRIBBLE, C. Looking at citations: using corpora in English for academic purposes. LANGUAGE LEARNING & TECHNOLOGY. 5(3), 2001, p. 91-105.

Téléchargements

Publié-e

2010-11-12

Comment citer

Hoffnagel, J. C. (2010). A prática de citação em trabalhos acadêmicos. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 10(1), 71–88. https://doi.org/10.26512/les.v10i1.9277

Numéro

Rubrique

Artigos de pesquisa