Linguagens do mundo ou mundo de linguagens?

Auteurs-es

  • Christine Carvalho Universidade Católica de Brasília

DOI :

https://doi.org/10.26512/les.v9i2.9242

Mots-clés :

Critical discourse analysis. Globalisation processes. Media discourse.

Résumé

This is a study of the relation between media discourse in advertisements and globalisation processes. We analyse, in a critical perspective of language, the linguistic and semiotic systems in a combination to produce meaning in texts and the role of representation in the investigation of social and cultural changes in contemporary society. The analysis points out that media discourse is an element of practice concerning social interaction that contributes to globalisation processes due to the fact that it uses the following elements of modernity dynamics: reflexivity, decontextualisation and compression of time and space in order to maintain and establish its ideologies and social practices.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Christine Carvalho, Universidade Católica de Brasília

Doutora em linguística pela Universidade de Brasília (2006), com estágio na Universidade de Lancaster, Reino Unido. Professora da Universidade Católica de Brasília.

Références

Chouliaraki, L.; Fairclough, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edimburgo University Press, 1999.

Fairclough, N. Language and power. Londres e Nova York: Longman, 1989.

Fairclough, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e pref. Ã ed. bras. I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001 (1992).

Fairclough, N. Media discourse. Londres, Nova York, Sydney, Auckland: Edward Arnold, 1995a.

Fairclough, N. Critical discourse analysis. Londres e Nova York: Longman, 1995b.

Fairclough, N. Analysing discourse. Textual analysis for social research. Londres e Nova York: Routledge. 2003.

Fairclough, N. Language and globalization. Londres: Routledge, 2006.

Fowler, R et al. Language and control. Londres: Routledge. 1979.

Giddens, A. As conseqüências da modernidade. Trad. R. Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991(1990).

Giddens, A. Modernidade e identidade pessoal. Trad. M. V. de Almeida. 2a. ed. Oeiras: Celta Editora, 1997(1991).

Hall, S. Identidade cultural na pós-modernidade. Trad. T. T. da Silva & G. L. Louro. DP&A Editora. 1997. 5 ed. 2001(1992).

Halliday, M. A. K. Introduction o functional grammar. Rio de Janeiro: 2ª ed. Londres, Edward Arnold, 1994.

Harvey, D. Condição pós-moderna. Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Trad. A. U. Sobral e M. S. Gonçalves. 9ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000 (1989).

Jameson, F. Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Londres: Verso, 1991.

Kress, G.; Van Leeuwen, T. Reading images. The grammar of visual design. Londres e Nova York: Routledge, 1996.

Magalhães, I. Eu e tu. A constituição do sujeito no discurso médico. Brasília: Thesaurus, 2000.

Magalhães, I. Critical discourse analysis and the semiotic construction of gender identities. Revista DELTA: Análise Crítica do Discurso. Vol.21: Especial. São Paulo: EDUC, 2005, pp. 179-205.

Rajagopalan, K. Por uma lingüística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

Strehler, R. G. As propagandas dos bancos: um tipo de discurso. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 3(1): 104-126, 1997.

Thompson, J. B. A mídia e a modernidade. Uma teoria social da mídia. Trad. W. O. Brandão. Rev. trad. L. Avritzer. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2002 (1998).

Téléchargements

Publié-e

2010-11-12

Comment citer

Carvalho, C. (2010). Linguagens do mundo ou mundo de linguagens?. Cadernos De Linguagem E Sociedade, 9(2), 05–24. https://doi.org/10.26512/les.v9i2.9242

Numéro

Rubrique

Artigos de pesquisa