Linguagens do mundo ou mundo de linguagens?
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v9i2.9242Palabras clave:
Critical discourse analysis. Globalisation processes. Media discourse.Resumen
This is a study of the relation between media discourse in advertisements and globalisation processes. We analyse, in a critical perspective of language, the linguistic and semiotic systems in a combination to produce meaning in texts and the role of representation in the investigation of social and cultural changes in contemporary society. The analysis points out that media discourse is an element of practice concerning social interaction that contributes to globalisation processes due to the fact that it uses the following elements of modernity dynamics: reflexivity, decontextualisation and compression of time and space in order to maintain and establish its ideologies and social practices.
Descargas
Citas
Chouliaraki, L.; Fairclough, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edimburgo University Press, 1999.
Fairclough, N. Language and power. Londres e Nova York: Longman, 1989.
Fairclough, N. Discurso e mudança social. Coord. trad., revisão e pref. Ã ed. bras. I. Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001 (1992).
Fairclough, N. Media discourse. Londres, Nova York, Sydney, Auckland: Edward Arnold, 1995a.
Fairclough, N. Critical discourse analysis. Londres e Nova York: Longman, 1995b.
Fairclough, N. Analysing discourse. Textual analysis for social research. Londres e Nova York: Routledge. 2003.
Fairclough, N. Language and globalization. Londres: Routledge, 2006.
Fowler, R et al. Language and control. Londres: Routledge. 1979.
Giddens, A. As conseqüências da modernidade. Trad. R. Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 1991(1990).
Giddens, A. Modernidade e identidade pessoal. Trad. M. V. de Almeida. 2a. ed. Oeiras: Celta Editora, 1997(1991).
Hall, S. Identidade cultural na pós-modernidade. Trad. T. T. da Silva & G. L. Louro. DP&A Editora. 1997. 5 ed. 2001(1992).
Halliday, M. A. K. Introduction o functional grammar. Rio de Janeiro: 2ª ed. Londres, Edward Arnold, 1994.
Harvey, D. Condição pós-moderna. Uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Trad. A. U. Sobral e M. S. Gonçalves. 9ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2000 (1989).
Jameson, F. Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Londres: Verso, 1991.
Kress, G.; Van Leeuwen, T. Reading images. The grammar of visual design. Londres e Nova York: Routledge, 1996.
Magalhães, I. Eu e tu. A constituição do sujeito no discurso médico. Brasília: Thesaurus, 2000.
Magalhães, I. Critical discourse analysis and the semiotic construction of gender identities. Revista DELTA: Análise Crítica do Discurso. Vol.21: Especial. São Paulo: EDUC, 2005, pp. 179-205.
Rajagopalan, K. Por uma lingüística crítica. Linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.
Strehler, R. G. As propagandas dos bancos: um tipo de discurso. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 3(1): 104-126, 1997.
Thompson, J. B. A mídia e a modernidade. Uma teoria social da mídia. Trad. W. O. Brandão. Rev. trad. L. Avritzer. 5ª ed. Petrópolis: Vozes, 2002 (1998).
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores/as que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores/as mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.