SOCIOLITERACY
AN INTERFACE BETWEEN RURAL KNOWLEDGE AND ACADEMIC KNOWLEDGE IN THE AUTOETNOGRAPHIC PERSPECTIVE
DOI :
https://doi.org/10.26512/les.v24i1.48923Mots-clés :
socioliteracy, teacher education, culture of quilombola communities, ethnographyRésumé
Affirmative actions in Brazil create access to people that, in other times, could not imagine themselves studying at public universities. People from rural areas bring with themselves a sociolinguistic profile that conflicts with the academic culture of the university. Faced with this challenge, I present the result of a survey on socioliteracy, which was carried out in the Rural Education Course (LEdoC) at Faculdade UnB, Planaltina, from 2013 to 2019. This paper aims to examine socioliteracy practices in essays which integrate knowledge, theoretical-methodological aspects of sociolinguistics, multiple literacies, ethnographies, actions, and conflicts of peasant people.
Téléchargements
Références
ARAUJO, Ana Cristina. Discursos que revelam o letramento acadêmico na (Re)constituição identitária dos educandos da Licenciatura em Educação do Campo. Brasília: Universidade de Brasília, 2016. (Dissertação de Mestrado em Linguística).
BAGNO, Marcos. Preconceito Linguístico: o que é, como se faz? São Paulo: Loyola, 2007. BAKHTIN. MIKAEL. Estética da criação verbal. 4 ed. São Paulo, 2003.
BARTON, David. Literacy: an introduction to the ecology of written language. Australia: Blackwell, 2007.
BAZERMAN, Charles. Escrita, gênero e interação social. Organização de HOFFNAGEL, Judith C.; DIONISIO, Angela P. São Paulo: Cortez, 2007.
BLANCO, Mercedes. Autoetnografia: uma forma narrativa de generación de conocimientos andamios. Revista de Investigación Social, vol. 9, n. 19, mayo-agosto, 2012, pp. 49-74 – Universidade Autonóma de la ciudad de México, Distrito Federal – México.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Manual de Sociolinguística. São Paulo: Contexto, 2014a.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Do campo para a cidade. São Paulo: Parábola, 2011b.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador. São Paulo: Parábola, 2008c.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. Educação em língua materna. São Paulo: Parábola, 2004d.
COUPLAND, Nikolas. Sociolinguistics: theoretical debates. Cambridge: Cambridge University Press. 2016.
ERICKSON, Frederic. Qualitative methods in research in teaching and learning. Vol 2. New York: Macmillan Publishing Company, 1990.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 49. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
GOFFMAN, Erving. Footing. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro M. Sociolinguística Interacional. Porto Alegre: Age, 1998, p. 70-97.
HAMEL, Rainer Enrique. La política del lenguaje y el conflito interétnico – problemas de investigación sociolinguística. In: ORLANDI, Eni Pulcinelli. Políticas na América Latina. São Paulo: Pontes, 1988.
HAMILTON, Mary. Expanding the new literacy studies: using photographs to explore literacy as social practice. In: BARTON, David; HAMILTON, Mary; IVANIC. ROZ (Org.). Situated literacies. London: Routledge, 2000.
HEATH, Shirley Brice. Ways with words: language, life, and work in communities and classrooms. New York: Cambridge, 1983.
HYMES, Dell. Foundations in sociolinguistic: an ethnographic approach. Philadelphia: University Press, 1974.
HYMES, Dell. On communicative competence. In: PRIDE, J.B. HOLMES, J. Sociolinguistics. London, Penguin, 1972.
INGLE, Julian; YAKOVCHUK, Nadya. Writing development, co-teaching and academic literacies: exploring the connections. In: LILLIS, Theresa et al (Eds). Working with academic literacies: case studies towards transformative practice. South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, 2016, p.143-154.
KAUFHOLD, Kathrin. Making sense of my thesis: master’s level thesis writing as constellation of joint activities. In: LILLIS, Theresa et al (Eds). Working with academic literacies: case studies towards transformative practice. South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, 2016.
KLEIMAN, Ângela. Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre prática social da escrita. São Paulo: Mercado de Letras, 1995a.
KLEIMAN, Angela, B.; SITO, Luanda. Multiletramentos, interdições e marginalidades. In: KLEIMAN, Angela B.; ASSIS, Juliana Alves (Orgs). Significados e ressignificações do letramento: desdobramento de uma perspectiva sociocultural da escrita. Campinas: Mercado de Letras., 2016, p.169-198.
LILLIS, Theresa et al (Eds). Working with academic literacies: case studies towards transformative practice. South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, 2016.
MELO, Ana Carolina Capuzzo de. Sociolinguística: da oralidade à escrita na formação de docentes do campo da área de linguagem. Brasília: Universidade de Brasília, 2018. (Dissertação de mestrado em Linguística).
MOURA, Ana Aparecida V. de. Sociolinguística e seu lugar nos letramentos acadêmicos dos professores do campo. Brasília: Universidade de Brasília, 2015. (Tese de doutorado em Linguística).
RIBEIRO, Roberta Rocha. O português kalunga do Vão de Almas-GO: a transitividade em discursos sobre o parto revelando letramentos. 2017. Tese (Doutorado em Linguística) -Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
ROCKWELL, Elsie. La experiencia etnográfica: história e cultura en los processos educativos. Buenos Aires: Editorial Paidós, 2009.
SANTOS, Camila Malzenauer dos; BIANCALANA, Gesela Reis. Autoetnografia: um caminho metodológico para a pesquisa em artes performativas. Revista ASPAS – PPGAC – USP, vol. 7 n. 2, 2017.
SANTOS, Myrian Sepúlveda dos. Memória coletiva e teoria social. 2.ed. São Paulo: AnnaBlume, 2012.
SILVA, Simone B. B. da; SILVA, Laureci Ferreira da. Etnografia e Autoetonografia na formação de professores. In: KLEIMAN, Angela B.; ASSIS, Juliana Alves (Orgs). Significados e ressignificações do letramento: desdobramento de uma perspectiva sociocultural da escrita. Campinas: Mercado de Letras., 2001, p. 223-252.
SOUSA, Rosineide Magalhães; MOLINA, Mônica Castagna; ARAUJO, Ana Cristina. Letramentos múltiplos e interdisciplinaridade na Licenciatura em Educação do Campo. Brasília: Universidade de Brasília – DEX, 2016.
SOUSA, Rosineide Magalhães; ARAÚJO, Ana Cristina. Introdução. In: SOUSA, Rosineide Magalhães; MOLINA, Mônica Castagna; ARAUJO, Ana Cristina. Letramentos múltiplos e interdisciplinaridade na Licenciatura em Educação do Campo. Brasília: Universidade de Brasília – DEX, 2016
STREET, Brian V. Letramentos sociais. São Paulo: Parábola, 2014.
VÓVIO, Claudia; SITO, Luana; GRANDE, Paula de (Orgs). Letramentos. São Paulo: Mercado de Letras, 2010.
ZAVALA, Virginia. Quem está dizendo isso? Letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. In: VÓVIO, Claudia; SITO, Luana; GRANDE, Paula de (Orgs). Letramentos. São Paulo: Mercado de Letras, 2010, p. 71-95.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
(c) Tous droits réservés Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported. 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Autores/as que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores/as mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.