Propaganda, Discurso e Identidade de Gênero

Authors

  • Luzia Rodrigues da Silva Universidade Federal de Goiás
  • Maria Cecília de Lima Faculdade Politécnica de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v9i1.9264

Keywords:

Gender identities. Discourse. Advertisement.

Abstract

This paper aims at investigating how feminine identities are represented and constituted in advertising discourse (Magalhães, 1995, 2005). The analysis, which adopts the theoretical-methodological principles of Critical Discourse Analysis (Chouliaraki and Fairclough, 1999; Fairclough, 2001) and Systemic-Functional Linguistics (Halliday, 1994), explores actions, feelings, beliefs and values expressed through this discourse, which constitutes social reality and identities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luzia Rodrigues da Silva, Universidade Federal de Goiás

Doutora em Lingüística pela Universidade de Brasília, 2008, e Professora Assistente IV da Universidade Federal de Goiás. É membro do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade/Nelis, do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares/Ceam, da Universidade de Brasília

Maria Cecília de Lima, Faculdade Politécnica de Uberlândia

Doutora em Lingüística pela Universidade de Brasília, 2007, e professora da Faculdade Politécnica de Uberlândia, MG. É membro do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade/Nelis, do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares/ Ceam, da Universidade de Brasília.

References

Chouliaraki, L.; Fairclough, N. Discourse in late modernity. Edimburgo: Edinburgh University Press, 1999.

Fairclough, N. Analysing discourse. Textual analysis for social research. Londres and Nova York: Routledge, 2003.

Fairclough, N. Critical discourse analysis as a method in social scientific research. In: Wodak, R. & Meyer, M. (Orgs.) Methods of critical discourse analysis. London: Sage Publications, 2001.

Fairclough, N. Discurso e mudança social. Trad. I. Magalhães et al. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

Gee, J. Social linguistics and literacies. Ideology in discourses. Hampshire: The Falmer Press, 1990.

Halliday, M. A. K. An introduction to functional grammar. Londres: Edward Arnold, 1994.

Halliday, M. A. K. Learning how to mean. Explorations in the development of language. Londres: Edward Arnold, 1975.

Lazar, M. M. (Org.). Feminist critical discourse analysis. Gender, power and ideology in discourse. New York: Palgrave Macmillan, 2005.

Magalhães, I. D.E.L.T.A., 21 (especial): 1 ”“ 9, 2005.Magalhães, M. I. S. A critical discourse analysis of gender relations in Brazil. Journal of Pragmatics, 23: 183-197, 1995.

Meurer, J. L.; Motta-Roth, D. (Orgs.). Gêneros textuais e práticas discursivas. Subsídios para o ensino de linguagem. Bauru, SP: Edusc, 2002.

Patai, D. Brazilian women speak. Massachussetts: Rutgers, 1988.

Pedro, E. R. 1997. Análise crítica do discurso: aspectos teóricos, metodológicos e analíticos. In: E. R. Pedro (Org.). Análise crítica do discurso: uma perspectiva socio-política e funcional. Lisboa: Editorial Caminho, 1997.

Poynton, C. Language and gender: making the difference. Oxford: University Press, 1989.

Street, B.V. Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.

Talbot, M. Language and gender. Cambridge: Polity Press, 1998.

Thompson, J. B. Ideologia e cultura moderna. Teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Trad.: Grupo de Estudos sobre Ideologia, Comunicação e Representações Sociais da Pós-Graduação do Instituto de Psicologia da PUCRS. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

Walsh, C. Gender and discourse. Language and power in politics, the church and organisations. Londres: Longman, 2001.

Wodak, R.; Meyer, M. (Orgs.) Methods of critical discourse analysis. Londres: Sage Publications, 2001.

Published

2010-11-17

How to Cite

Silva, L. R. da, & Lima, M. C. de. (2010). Propaganda, Discurso e Identidade de Gênero. Papers of Language and Society, 9(1), 98–119. https://doi.org/10.26512/les.v9i1.9264

Issue

Section

Artigos de pesquisa