Perigo, cuidado, atenção: a comunicação linguística de risco em advertências de produtos

Authors

  • Malcolm Coulthard University of Birmingham
  • Caroline Hagemeyer Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v14i2.9198

Keywords:

Advertência; adequação; leitor imaginado.

Abstract

This article is concerned with Product Warnings. We review what linguists Dumas, Fraser and Shuy have said about the definition and evaluation of Warnings before moving on to examine real world texts. We then analyse in detail a set of Brazilian hair dye warnings in order to see what comprehension problems they create for their Readers and in what ways they are deficient. The article ends with a detailed analysis of a set of warning texts taken from a Canadian court case in which a man was suing a company that manufactured BBQs for compensation after a BBQ
exploded causing third degree burns to his son. He claimed that the product warnings were inadequate.

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Author Biographies

Malcolm Coulthard, University of Birmingham

Professor Emérito na Universidade de Birmingham, bem como na Universidade de Aston, Inglaterra. Recebeu o título de Professor Honoris Causa pela Universidade de Cardiff por seus conhecimentos e atuação em Linguística Forense. Requisitado como perito, já atuou em mais de duzentos casos em tribunais da Irlanda do Norte, Escócia, Hong Kong, Canadá e no Tribunal de Apelação da Inglaterra. É editor fundador da revista Forensic Linguistics e, atualmente, Professor Permanente na UFSC.

Caroline Hagemeyer, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Língua Inglesa e Literatura Correspondente (UFSC) e Doutoranda em Língua Inglesa e Linguística Aplicada pela mesma Universidade. Tem como interesse de pesquisa o estudo da adequação das advertências de produtos. É professora na Faculdade Guairacá e na rede Estadual de Ensino do Paraná.

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Published

2013-06-28

How to Cite

Coulthard, M., & Hagemeyer, C. (2013). Perigo, cuidado, atenção: a comunicação linguística de risco em advertências de produtos. Papers of Language and Society, 14(2), 28–53. https://doi.org/10.26512/les.v14i2.9198

Issue

Section

Artigos de pesquisa