Educational and discursive praxis in the 21 Movement: transgressions of boundaries and emancipatory hybridism

Authors

  • Claudiana Nogueira Alencar Universidade Estadual do Ceará
  • Sandra Maria Gadelha Carvalho Universidade Estadual do Ceará
  • José Ernandi Mendes Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7484

Keywords:

21 movement, agribusiness, Pedagogy of the Oppressed, discursive practices, hybridism, boundaries, decolonial identities

Abstract

In one of the states of Brazil, Ceará, in the highland area named Chapada do Apodi, a politicalacademic articulation, movimento 21 (M21), in English, the 21 Movement, has got together to fight against the economical pattern of agribusiness and its consequences related to the expulsion of the peasants and to the environmental degradation caused by the massive use of agro toxic products. The M21 movement is formed by several social movements and academic groups which have been articulated to struggle in favor of rural communities, this struggle is constructed based on discursive practices which aim to break up the traditional boundaries between academic and popular knowledge. The objective of this article is to understand, from a perspective of a decolonial theory and based on a rhetoric analysis taken as an approach of critical analysis, how the construction of Identification Meaning (FAIRCLOUGH, 2003) takes place in the discursive practices of the integrants of M21 movement. Through an ethnographic method built in public spaces in which the integrants of social movements, such as peasant men and women, educator, researches, religious leaders, political leaders and residents of Chapada do Apodi community, talk about violent deeds in the rural area against people and environment. In this article, it is discussed the identification-hybrid meanings aimed to the integrants of M21, taking the “boundary speech” and the “hybrid speech”, which come across in those public meetings. It is also taken into consideration the multiplicity of interactional agents, the diversity of the educational praxis of each group involved with M21 and it is taken into account as well the decolonial literature, the analysis considers that the political implications of M21 points out an emancipatory and hybrid discourse.

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Author Biographies

Claudiana Nogueira Alencar, Universidade Estadual do Ceará

Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UECE, vinculada à linha de pesquisa "Estudos Críticos da Linguagem". Também atua como professora e pesquisadora do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) da UECE, orientando trabalhos na linha de pesquisa "Trabalho, Educação e Movimentos Sociais".

Sandra Maria Gadelha Carvalho, Universidade Estadual do Ceará

Graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e pós-doutorado na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS). É professora adjunta da UECE na Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos ”“ FAFIDAM, em Limoeiro do Norte, onde leciona no curso de Pedagogia e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE). É coordenadora do Laboratório de Estudos da Educação do Campo ”“ LECAMPO.

José Ernandi Mendes, Universidade Estadual do Ceará

Professor adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE) no Curso de Pedagogia da Faculdade de Filosofia Dom Aurealiano Matos (FAFIDAM) e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE/UECE). Possui mestrado em Educação e doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará e pós-doutorado na École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS). Integra o Laboratório de Estudos da Educação do Campo (LECAMPO) da UECE. 

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Published

2015-11-30

How to Cite

Alencar, C. N., Carvalho, S. M. G., & Mendes, J. E. (2015). Educational and discursive praxis in the 21 Movement: transgressions of boundaries and emancipatory hybridism. Papers of Language and Society, 16(2), 160–175. https://doi.org/10.26512/les.v16i2.7484

Issue

Section

Artigos de pesquisa

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