Imagens em contraponto: um estudo de semiologia icônica aplicado a fotografias de imprensa

Authors

  • Milton Chamarelli Filho Universidade do Acre

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v5i0.6503

Keywords:

Visual design. Iconic semiology. Political discourse.

Abstract

The present work is an investigation of photos published in a widely read magazine in Brazil, in a period previous to the presidential elections of 1994. Based on semiological analysis, we attempted to observe strategies which can add to the candidates’ profile through their wives’ images.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Milton Chamarelli Filho, Universidade do Acre

Mestre em Lingüística pela UFMG e professor do Departamento de Letras da Universidade do Acre.

References

Barthes, R. Rhétorique de l’image. Communications, 4. Paris, Seuil, 1964.

Barthes, R. A mensagem fotográfica. In: Teoria da cultura de massa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

Barthes, R. A câmara clara. Lisboa: Edições 70, s/d.

Dubois, P. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1994.

Houdebine, A. M. Panzani revisitée. Mscope, 8. Paris, 1994.

Houdebine, A. Travaux de Linguistique, 5/6. Sémiologie. Université d’Angers, 1994.

Joly, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 1996.

Sempreni, A. Analyser la communication. Commente analyser les images, les médias,publicité. Paris: L’Harmmattan, 1996.

Veja, 1358. São Paulo: Abril, setembro de 1994.

Published

2010-11-24

How to Cite

Chamarelli Filho, M. (2010). Imagens em contraponto: um estudo de semiologia icônica aplicado a fotografias de imprensa. Papers of Language and Society, 5, 9. https://doi.org/10.26512/les.v5i0.6503

Issue

Section

Artigos de pesquisa