Dialogues amongst graphic memoirs, critical and inclusive language education, and the literacies studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v24i2.46338

Keywords:

literacies, graphic memoir, language education, inclusive education

Abstract

We conducted a research on the genre graphic memoir, taking into consideration its interfaces with critical language education. We ground our analysis on literacies studies and Bakthinian propositions. Objectively, we: (i) describe the genre’s origins, main features and its popularization, and (ii)propose dialogues between “El Deafo”(Bell, 2014) and an education that caters for meaning-making plurality, sociocultural diversity and inclusion. We conclude that graphic memoirs are similar to other genres but it’s difference is its autobiographic element and that Bell’s text is in accordance with the proposed discussion.

Keywords: Literacies. Graphic memoir. Language education. Inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Fernandes Azzari, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Professora e pesquisadora do PPG em Linguagens, Mídia e Arte da PUC-Campinas. Doutora e mestra em Linguística Aplicada pelo IEL/Unicamp, com estágio pós-doutoral na FFLCH/USP.

Fernanda Pradella Travaglini, Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUC-Campinas

Graduada em Letras: port/ing (Licenciatura) pela PUC-Campinas.

References

ALARY, V. La literariedad iconotextual en la novela gráfica hispana: prolegómenos. Caracol, São Paulo, v. 1, n. 15, p. 27-50, jan. 2018. Disponível em:https://www.revistas.usp.br/caracOl/article/view/138672/140063. Acesso em: 01 dez. 2021.

AZZARI, E. F. Articulações possíveis entre manifestações em paisagens linguístico-semióticas no ciberespaço e (uma) educação linguística crítica. In: ROCHA, C. H.; El KADRI, M. S.; WINDLE, J. A. (Org.). Diálogos sobre tecnologia educacional: educação linguística, mobilidade e práticas translíngues. 01ed.Campinas: Pontes, 2017, v. 01, p. 59-92.

AZZARI, E. F.; NASCIMENTO, I. T. V. Letramentos, narrativa transmídia e multimodalidade: percursos entre o tipográfico e o digital. Olh@res, revista do dep. de educação, UNIFESP, 2022.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Bocharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo: WWF, 2020.

BELL. C. El Deafo. New York: Harry N. Abrams, 2014.

COUSER, Thomas G. Memoir: An Introduction. OxfOrd: OxfOrd University Press, 2012.

DALMASO, R. L. Disability and metaphor in the graphic memoir. 2015. 189 f. Tese (Doutorado) - Curso de Letras, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repOsitOrio.ufsc.br/handle/123456789/160541. Acesso em: 10 jan. 2022.

DENZIN, N. K, LINCOLN, Y. S. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

FIGUEIRA, D. A. A. G. Romance gráfico e discursos sobre o amadurecimento das histórias em quadrinhos. In: Anais da 2a Jornadas Internacionais de histórias em quadrinhos, 2., 2013, São Paulo. São Paulo: Escola de Comunicação e Artes, 2013. p. 1-15. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/anais2ajOrnada/anais2asjOrnadas/anais/3%20-%20ARTIGO%20-%20DIEGO%20APARECIDO%20ALVES%20GOMES%20FIGUEIRA%20-%20HQ%20E%20MERCADO.pdf. Acesso em: 04 jan. 2022.

KALANTZIS, M.; COPE, B.; PINHEIRO, P. Letramentos. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

KYLER, C. Mapping a Life: Reading and Looking at Contemporary Graphic Memoir. CEA Critic, v. 72, n. 3, p. 2–20, 2010. Disponível em: http://www.jstOr.Org/stable/44378421. Acesso em 06 jan. 2022.

MONTE MÓR, W. Critical literacies, meaning making and new epistemological perspectives. Revista Electrónica Matices en Lenguas Extranjeras No. 2. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, 2008.

OLIVEIRA, M. A. F. de. Depois da última página: intertextualidade entre hqs e literatura na graphic novel a liga Extraordinária. 2012. 187 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Letras, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013. Disponível em: https://repOsitOrio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/106909/319584.pdf?sequence=1&isAllOwed=y. Acesso em: 21 nov. 2021.

SILVA, C. S. C. Novas leituras, histórias de outrora: transposição de obras clássicas para o gênero graphic novel. 2018. 152 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2018.

Published

2023-12-28

How to Cite

Azzari, E. F., & Travaglini, F. P. (2023). Dialogues amongst graphic memoirs, critical and inclusive language education, and the literacies studies. Papers of Language and Society, 24(2), 84–100. https://doi.org/10.26512/les.v24i2.46338