Literature in Elementary School II:

content and form in Hamlet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v24i1.45118

Keywords:

literature, Hamlet, Shakespeare, content and form

Abstract

The purpose of this article is to present an activity proposal for working with content and form in the 9th grade of Elementary School. For this, we chose the literary work Hamlet (2011), by William Shakespeare and the film Hamlet (1990), by Franco Zeffirelli. From these works, we intend to promote student reading, explore the worldviews present in the works, and analyze whether the change in form, also implies the transformation of the content. As theoretical foundations, the perspective of Historical-Dialectical Materialism guides us. Therefore, from the analysis, we realized the relevance of working with Marxist categories in the classroom in order to improve the understanding of classic literary works.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Cardoso Batista, Universidade Estadual de Londrina

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina. E-mail: patty_jbt@hotmail.com

Rosangela Maria de Almeida Netzel, Secretaria Municipal de Educação de Londrina (SME)

Doutora em Estudos da Linguagem e coordenadora na Secretaria Municipal de Educação de Londrina.

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2017.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2004. p. 169-191.

FERREIRA, N. B. de P.; DUARTE, N. As artes na educação integral: Uma apreciação histórico-crítica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 6, n. 3, p. 115–126, 2012. DOI: 10.21723/riaee.v6i3.5006. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006. Acesso em: 11 jul. 2022.

FRANCO, Sandra Aparecida Pires. GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 1972-1983, out./dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8776. E-ISSN: 1982-5587.

GAMBOA, Sílvio Sánchez. Epistemologia da pesquisa em educação. Tese de Doutorado. Universidade UNICAMP. SP: Campinas, 1998.

HAMLET. Direção de Franco Zeffirelli. Produção de Bruce Davey e Dyson Lovell. Universal - International, 1990. DVD.

PRIETO, L. C. M.; PRADO, M. R. DO. Reprodutibilidade e convergências no ciberespaço: a circulação de obras literárias em adaptações televisivas. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 36, n. 1, p. 103-110, 18 mar. 2014.

ROCATELI, A.; CASAGRANDE, F. C. G.; GALVÃO, R. M.; FRANCO, S. A. P. Conteúdo, forma e destinatário: a ação docente e a literatura. Educação em Foco, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 27001, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/35730. Acesso em: 8 jul. 2022.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tradução de Millôr Fernandes. Porto Alegre: L&PM, 2011. Disponível em: https://liviafloreslopes.files.wordpress.com/2014/10/shakespeare-hamlet.pdf. Acesso em: 04 de julho de 2022.

SANTOS-JÚNIOR, Luiz Horácio. Transcriando Hamlet: uma leitura política da peça de Shakespeare e do filme de Zeffirelli. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos de Literatura) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/8905/DissLHSJ.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 09 de julho de 2022.

TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. 3. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.

Published

2023-07-10

How to Cite

Batista, P. C., Maria de Almeida Netzel, R. ., & Aparecida Pires Franco, S. (2023). Literature in Elementary School II: : content and form in Hamlet. Papers of Language and Society, 24(1), 83–101. https://doi.org/10.26512/les.v24i1.45118