Literature in Elementary School II:
content and form in Hamlet
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v24i1.45118Keywords:
literature, Hamlet, Shakespeare, content and formAbstract
The purpose of this article is to present an activity proposal for working with content and form in the 9th grade of Elementary School. For this, we chose the literary work Hamlet (2011), by William Shakespeare and the film Hamlet (1990), by Franco Zeffirelli. From these works, we intend to promote student reading, explore the worldviews present in the works, and analyze whether the change in form, also implies the transformation of the content. As theoretical foundations, the perspective of Historical-Dialectical Materialism guides us. Therefore, from the analysis, we realized the relevance of working with Marxist categories in the classroom in order to improve the understanding of classic literary works.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2017.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários Escritos. 4. ed. São Paulo: Duas Cidades, 2004. p. 169-191.
FERREIRA, N. B. de P.; DUARTE, N. As artes na educação integral: Uma apreciação histórico-crítica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 6, n. 3, p. 115–126, 2012. DOI: 10.21723/riaee.v6i3.5006. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/5006. Acesso em: 11 jul. 2022.
FRANCO, Sandra Aparecida Pires. GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 1972-1983, out./dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.8776. E-ISSN: 1982-5587.
GAMBOA, Sílvio Sánchez. Epistemologia da pesquisa em educação. Tese de Doutorado. Universidade UNICAMP. SP: Campinas, 1998.
HAMLET. Direção de Franco Zeffirelli. Produção de Bruce Davey e Dyson Lovell. Universal - International, 1990. DVD.
PRIETO, L. C. M.; PRADO, M. R. DO. Reprodutibilidade e convergências no ciberespaço: a circulação de obras literárias em adaptações televisivas. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 36, n. 1, p. 103-110, 18 mar. 2014.
ROCATELI, A.; CASAGRANDE, F. C. G.; GALVÃO, R. M.; FRANCO, S. A. P. Conteúdo, forma e destinatário: a ação docente e a literatura. Educação em Foco, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 27001, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/35730. Acesso em: 8 jul. 2022.
SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tradução de Millôr Fernandes. Porto Alegre: L&PM, 2011. Disponível em: https://liviafloreslopes.files.wordpress.com/2014/10/shakespeare-hamlet.pdf. Acesso em: 04 de julho de 2022.
SANTOS-JÚNIOR, Luiz Horácio. Transcriando Hamlet: uma leitura política da peça de Shakespeare e do filme de Zeffirelli. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos de Literatura) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/8905/DissLHSJ.pdf?sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 09 de julho de 2022.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. Tradução de Caio Meira. 3. ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.