Modes of discourse organization in advertising:
analysis of the #Avontáon campaign
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v24i2.43564Keywords:
Modes of discourse organization. Avon. Advertising campaign.Abstract
The article aims to apply Patrick Charaudeau's (2019) Modes of Discourse Organization to the advertising campaign #AvonTáOn (2021). The presence of a descriptor narrator was found, which reveals Avon's repositioning. It is noted in the videos that Avon introduces an allocutive behavior to those who watch the videos and the characters that stage the communication situation. The analysis of modes was relevant to understand how the intersection between the imagery and sound strata occurs in the study of moving images, in addition to promoting considerations about Avon's discourse related to contemporaneity.
Keywords: Modes of discourse organization. Avon. Advertising campaign.
Downloads
References
ASSUNÇÃO E ALVES, Carolina. Narrar e descrever: modos de organização do discurso no filme narrativo de ficção. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 22, n. 1, p. 181-205, jan-jun. 2014. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/5759>. Acesso em: 12 fev. 2022.
AVON BR. Avon Conecta. YouTube, 26 jan. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=f1wg_mcPIvk>. Acesso em 10 de fev. 2022.
AVON BR. Maquiagem que resiste e # VeioPraFicar. YouTube, 4 abr. 2021. Disponível em:
< https://www.youtube.com/watch?v=XnLte1Lba1M>. Acesso em: 10 fev. 2022.
AVON BR. Super máscaras de cílios Avon. YouTube, 20 fev. 2021. Disponível em:
< https://www.youtube.com/watch?v=A2-O3xidBkc>. Acesso em: 10 fev. 2022.
AVON BR. Toda vitaminada com Renew. YouTube, 14 mar. 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=aTVx5Kq81_c>. Acesso em 10 fev. 2022.
CHARAUDEAU, Patrick. Linguagem e Discurso: modos de organização. 2 ª ed. São Paulo: Contexto, 2019.
CHARAUDEAU; Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de Análise do Discurso. 3ª ed. São Paulo: Contexto, 2020.
FONSECA, Elaine Cristina Silva. A representação feminina no cinema de Woody Allen: imagens e imaginários sociodiscursivos. Belo Horizonte: UFMG, 2021, 236p. (Tese Doutorado em Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras da UFMG, Minas Gerais, 2021.
FONTELLES, Mauro José et al. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa, 2009. Núcleo de Bioestatística Aplicado à pesquisa da Universidade da Amazônia – UNAMA. Disponível em:
< https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/150/o/Anexo_C8_NONAME.pdf>. Acesso em: 14 fev. 2022.
MELO, Mônica Santos de Souza. Estratégias discursivas e representações numa
publicidade de TV. Letras & Letras, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 91-102, jan - jun, 2008. Disponível em: < http://www.seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/25364>. Acesso em: 11 fev. 2022.
MENDES, Emília. Análise do discurso e iconicidade: uma proposta teórico-metodológica. In: Mendes et al (org.). Imagem e Discurso. Belo Horizonte: FALE/UFMG, p. 125-156, 2013.
MONNERAT, Rosane. A imagem no discurso publicitário: Texto verbal e não verbal podem estar em conflito? In: Mendes et al. (org.) Imagem e Discurso. Belo Horizonte: FALE/UFMG, p. 406-425, 2013.
NOVAIS, Karina Nogueira Druve. Argumentação na publicidade: os modos de organização dos efeitos de verdade. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.
OBSERVATÓRIO UOL. A verdade sobre o Big Brother Brasil que ninguém vai te contar. Disponível em: <https://observatoriodocinema.uol.com.br/series-e-tv/2021/01/a-verdade-sobre-o-big-brother-brasil-que-ninguem-vai-te-contar>. Acesso em: 15 fev. 2022.
REZENDE, Graciele Silva. Estratégias discursivas em publicidades brasileiras de cerveja. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2006, 134p. (Dissertação Mestrado em Estudos Linguísticos). Faculdade de Letras da UFMG, Minas Gerais, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.