Critical discourse studies and 'times of crisis': a proposal for re-existences based on Critical Aquilombage and Pragmatic Networks perspectives
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v23i2.43482Keywords:
Critical Aquilombage, Pragmatic Networks, Critical Discourse Studies, re-existence, social changeAbstract
The purpose of this reflection is to contribute to the debate on Critical Discourse Studies, through the presentation of original theoretical-methodological possibilities of anti-colonial nature, attentive and committed to the citizen struggle. Therefore, as a scenario of reflection and potential epistemological and methodological application, the concept of Critical Aquilombage – CA – (SANTOS, 2019; 2021; 2022) is described and applied in intersection with the concept of Pragmatic Networks – PR – (SANTOS, 2017; 2019); the 'discourse of crisis' (located in the context of the Covid-19 pandemic in Brazil) is used as illustration for the analysis. In the text, theoretical-methodological understandings related to discourse are developed, as well as the critical discourse analysis (FAIRCLOUGH, 2003; 2010; RESENDE, 2019) oriented to the consolidation of reexistence movements (SOUZA, 2009; 2011). In this way, a critical reflection and potential application of the epistemological-methodological-ontological enterprise CA-PR are presented, approaching them to the problematization of the term 'crisis'. Finally, it is possible to argue that the term ‘crisis’ has been strategically used by social representants of symbolic and material power to operate the existential emptiness of Black People, operating the non-existence process (that is, sophisticated discursive movements in which existences are affected and erased, to the detriment of few others – which ones, for centuries, have continued to manipulate language and society in order to maintain places of social privilege and prestige): on the other hand, the critical-reflective use of texts can point to new modes of resistance.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do Método Sociológico na Ciência da Linguagem. São Paulo: Hucitec, 1981.
BERNARDINO-COSTA, J.; BORGES, A. Um projeto decolonial antirracista: ações afirmativas na Pós-Graduação da Universidade de Brasília1. Educação & Sociedade [online], v. 42, 2021.
BERNARDINO-COSTA, J; GROSFOGUEL, R. Decolonialidade e perspectiva negra. Revista Sociedade e Estado, 31(1), p. 15-24, 2016.
CESAIRE, A. Discurso sobre o colonialismo. Livraria Sá da Costa Editora: Lisboa, 1978.
CHOULIARAKI, L.; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking Critical Discourse Analysis. Edinbourg: Edinbourg University, 1999.
DUSSEL, E. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, E. (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 55-70.
FAIRCLOUGH, N. Analysing discourse: textual analysis for social research. London: Routledge, 2003.
FAIRCLOUGH, N. Critical Discourse Analysis. The Critical Study of Language. London: Routledge, 2010.
FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas: Mercado das Letras, 2014.
GOHN, M. G. Movimentos sociais e redes de mobilizações civis no Brasil contemporâneo [Edição digital]. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
GONZALEZ, L. A categoria político-cultural de amefricanidade. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 92/93, p. 69-82, jan./jun. 1988.
GUIMARÃES, E. A articulação do texto. São Paulo: Ática, 2004.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10 ed. Rio de janeiro: DP & A, 2005.
HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. 3rd ed. revised by C. M. I. M. Matthiessen. London: Arnold, 2004.
KOCH, I.V; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2010.
KRESS, G. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.
KRESS, G; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.
LÓPEZ, A. Ser ou não ser Triqui: entre o narrativo e o político. In: LARROSA, J.; SKLIAR, C. (Orgs.). Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
MAGALHÃES, I. Introdução: a Análise de Discurso Crítica. D.E.L.T.A., 21 (especial), p. 1-11. 2005.
MARCHESE, M. C. El texto como unidad de análisis socio-discursiva: una propuesta a partir del Método sincrónico-diacrónico de análisis lingüístico de textos. Buenos Aires: Editorial Tersites, 2011.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
PARDO ABRIL, N. Cómo hacer análisis crítico del discurso: una perspectiva latinoamericana. Santiago de Chile: Frasis, 2013.
PARDO, M. L. Teoria y metodologia de la investigación lingüística: método sincrónico-diacrónico de análisis lingüísitco de textos. Buenos Aires: Tersites, 2011.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais, perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 117-142.
RESENDE, V. M. (Org). Decolonizar os Estudos Críticos do Discurso. Campinas: Pontes Editores, 2019.
RESENDE, V. M. Análise de Discurso Crítica e Etnografia: o Movimento Nacional de Meninos e Meninas de Rua, sua crise e o protagonismo juvenil. Tese de Doutorado
RESENDE, V. M. Análise de Discurso Crítica e Etnografia: o Movimento Nacional de Meninos e Meninas de Rua, sua crise e o protagonismo juvenil. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
RESENDE, V. M.; REGIS, J. F. S. (Orgs.). Outras perspectivas em Análise de Discurso Crítica. Campinas: Pontes Editores, 2017.
RESENDE, V. M.; SANTOS, G. A relação entre mídia e população em situação de rua na representação da pandemia no Brasil, um projeto. Rosário: UNR Editora. Editorial de la Universidad Nacional de Rosario, 2020.
ROJO, R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
ROSA, A. Pedagoginga, autonomia e mocambagem. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2013.
SANTOS, G. Linguagem e decolonialidade: discursos e(m) resistência na trilha da aquilombagem crítica. In: RESENDE, V. M. (Org.). Decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas: Pontes, 2019. p. 95-117.
SANTOS, G. P. O jornal Aurora da Rua e o protagonismo na situação de rua: um estudo discursivo crítico. Dissertação de mestrado (Linguística). Universidade de Brasília, 2013.
SANTOS, G.; SANTOS, D. S. Epistemologias de reexistência: Um diálogo teórico-metodológico entre Interseccionalidade e Aquilombagem Crítica. Revista Brasileira de Educação [online], v. 27, 2022.
SANTOS, G.; SANTOS, D. S..; SILVA, M. P. Linguagem, corpo e espírito da Natureza: uma proposta de (re)conexão a partir da Aquilombagem Crítica. Crítica. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 22(1), 2021, p. 67-71.
SOUZA, A. L. S. Letramentos de reexistência: culturas e identidades no movimento hip hop. Tese (Doutorado em Linguística). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.
SOUZA, A. L. S. Letramentos de reexistência: poesia, grafite, música, dança: hip-hop. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.
VAN LEEUWEN, T. Introducing Social Semiotics. London: Routledge, 2005.
VIEIRA, V.; RESENDE, V. M. Análise de discurso (para) a crítica: O Texto como Material de Pesquisa. Brasília: Pontes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.