Reflection on the argumentation in texts written by the deaf: for a broader concept of educational linguistics in elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40954

Keywords:

Teaching portuguese as L2, Deaf education, Linguistic analysis, Discussion

Abstract

Based on the assumptions of functional linguistics centered on usage and normative grammar, the objective of this research was to investigate how deaf people perform verbal expressions in the argumentative texts. These partial research results reveal the many barriers that still exist as a result of the lack of language policies that can minimize this situatio. In this sense, it is necessary toexpand the vision of language and create proposals for teaching Portuguese as L2 based on textual genres, as well as expanded formation for the teachers in order to comprehend the social diversity e plurality cultural and linguistic moving away from homogenizing perspectiv of teaching that does not dialogue whith contribute whit the context of bilingual minorities education.

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Author Biography

Valeria Campos Muniz, INES - Instituto Nacional de Educação de Surdos/RJ

Doutora em Língua Portuguesa (2013) e mestre Língua Portuguesa, (1997) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Foi bolsista da CAPES durante o Doutorado. Atualmente é professora adjunta de Língua Portuguesa como L2 - 40 horas com dedicação exclusiva - do INES. Tem experiência na área de Letras e atua principalmente nas seguintes áreas: leitura, aquisição da língua escrita, língua portuguesa como L2, gramática e ensino. Foi professora na Universidade Estácio de Sá no curso presencial e a distância , tendo ocupado o cargo de coordenadora do curso de Letras no campus de Nova Friburgo. Possui publicação em anais de eventos nacionais, internacionais, e em revistas. Área de interesse: linguística textual, estudos do letramento e língua portuguesa como L2. Membro (pesquisador) dos Grupos de Pesquisa: Laboratório de Estudos de Português L2 (INES / UFRJ) e do Linguagem & Sociedade (FFP/UERJ-CNPq / INES).

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Published

2021-12-19

How to Cite

Muniz, V. C., & Silva, I. R. . (2021). Reflection on the argumentation in texts written by the deaf: for a broader concept of educational linguistics in elementary school. Papers of Language and Society, 22(2), 374–392. https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40954

Issue

Section

Dossiê Educação em Direitos Humanos e Diversidades: aspectos da linguagem