Language, Voice and Discourse: Identities of a domestic worker

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v21i1.32451

Keywords:

Language, Discourse, Identities

Abstract

The aim of this article is to analyze the discourses of a domestic worker in order to understand the reasons that led her to assume an identity of an "illiterate". The theoretical-methodological assumptions are guided by the ADC (FAIRCLOUGH, 1999, 2016), Freire's Critical Pedagogy (1979, 1981) and Hall (2006) and Norton (2000) as bases for discussions about identities. A semi-structured interview and two visual narratives (MELO-PFEIFER, 2015) are the instruments for generating the data. The participant assumes the identity of illiterate, denies her origins ”“ the countryside -, assuming the way of speaking about the city as correct and as a space worthy of survival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Franciene Soares Barbosa de Andrade, UnB

Pedagoga; especialista em Psicopedagogia (IS/2007); especialista em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar (UnB/2011); mestre em Processos de Desenvolvimento Humano e Educação (PGPDS/ UnB) e doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística (PPGL/UNB). Pedagoga da Equipe Especializada de Apoio à Aprendizagem (SEDF/2008); professora-tutora e orientadora em especialização para docentes (UnB /2014) e educadora alfabetizadora (SEDF/2018). Habilitação em Administração e Supervisão Escolar. Formações em andamento: Educação Sistêmica; Constelação Familiar (Hellinger®schule). Livro publicado sobre Educação Sistêmica: Qual é o lugar do papai?

References

BAGNO, M.; STUBBS, M.; GAGNÉ, G. Língua Materna: Letramento, variação e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2002.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRANDÃO, H. N. Introdução à Análise do Discurso. Campinas: Editora da UNICAMP, 2004.

CHOULIARAKI, L; FAIRCLOUGH, N. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Edinburgh: Edinburgh University Press,1999.

DIAS, J. Analistas de discurso e sua prática teórico e metodológica. Cadernos de Linguagem e Sociedade , v. 12, p. 213-246, 2011.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Coord. trad. rev. técnica e prof. Izabel Magalhães. Brasília: Editora: Universidade de Brasília, 2016.

FAIRCLOUGH, N. Global Capitalism and critical analysis of language. Language Awareness, v. 8, n. 2, p. 71-83, 1999.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomaz Tadeu da Silva, Guaracira Lopes. 7. ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

HAWKINS, M.; NORTON, B. Critical language teacher education. In: BURNS, A.; RICHARDS, J. (ed.). Cambridge guide to second language teacher education. Cambridge, Cambridge University Press, 2009. p. 30-39.

MAGALHÃES, I. Introdução: a análise de discurso crítica. DELTA, v. 21, p. 1-9, 2005.

MELO-PFEIFER, S. Multilingual awareness and heritage language education: children's multimodal representations of their multilingualism, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1080/09658416.2015.1072208. Acesso em: 02 maio 2018.

MOSCOVICI. S. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.

NORTON, B. Identity and language learning: Gender, ethnicity and educational change. Harlow, England: Pearson Education Limited, 2000.

NORTON, B. Identity and language learning: Extending the conversation. 2. ed., Bristol: Multilingual Matters, 2013.

NORTON, B. Identity and language learning: Back to the future. TESOL Quarterly, v. 50, n. 2, p. 475-479, 2016.

RESENDE, V. de M; RAMALHO, V. C. V. S. Análise de Discurso Crítica, do modelo tridimensional à articulação entre práticas: implicações teórico-metodológicas. Linguagem em (Dis)curso, v. 5, n. 1, p. 185-208, 2010.

RESENDE, V. de M.; RAMALHO, V. C. V. S. Análise de Discurso (para a) Crítica: o texto como material de pesquisa. São Paulo: Pontes Editores, 2011.

SHOR, I.; FREIRE, P. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

Published

2020-08-01

How to Cite

Soares Barbosa de Andrade, F., & Pereira Conceição, M. . (2020). Language, Voice and Discourse: Identities of a domestic worker. Papers of Language and Society, 21(1), 292–312. https://doi.org/10.26512/les.v21i1.32451

Issue

Section

Dossiê Linguagens, Identidades e Sociedade