Inter / multicultural education in school lettering practices

representational and identificational meanings in the discursive perspective of portuguese language teachers

Authors

  • Rosivaldo Gomes Departamento de Letras e Artes - Universidade Federal do Amapá
  • Marcus Vinicius Ribeiro Puresa UNIFAP

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v21i1.31094

Keywords:

Multiculturalism, Speech, Interculturality, Teaching

Abstract

The purpose of this article is to discuss how issues of interculturality / multiculturality are evidenced in the speeches of four teachers from a public education institution, located in the northern region of Brazil. The study, of qualitative-interpretative character, is located in the field of Critical Applied Linguistics, having been carried out a field research with the application of semi-structured interviews. The corpus consists of excerpts from the teachers' discursive responses, with critical discourse analysis and multiculturalism conceptions being used as theoretical-analytical devices. The results reveal difficulties and discursive representations of teachers, both institutional and conceptual and structural on the teaching of intercultural aspects, which proved to prevail the assimilationist multicultural perspective in Portuguese language teaching.

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Author Biographies

Rosivaldo Gomes, Departamento de Letras e Artes - Universidade Federal do Amapá

Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP) na área de Linguagens e Educação Linguística. Realizou estágio de Pós-doutorado pelo Departamento de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal do Amapá, na área de Educação e formação de professores.Atualmente está realizando estágio de Pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental e Políticas Públicas (PPGDAP/UNIFAP), com pesquisa voltada para materiais didáticos impressos de divulgação/popularização científica de educação ambiental para educação infantil. Graduado em Letras Português e Literatura pela Universidade Federal do Amapá. É professor Adjunto II de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e do Programa de Mestrado em Letras (PPGLET/UNIFAP), pesquisando sobre educação bilíngue, praticas de letramentos no ensino de Português como LE/L2 e Língua Materna, formação de professores e agir professoral, letramento acadêmico e práticas de leitura e escrita no contexto escolar.

Marcus Vinicius Ribeiro Puresa , UNIFAP

Especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal do Amapá - UNIFAP. Graduado do curso de Letras Português/Francês na Universidade Federal do Amapá - UNIFAP. Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Linguística Aplicada (NEPLA/CNPq-UNIFAP), no qual trabalha com discursos em materiais didáticos de Língua Portuguesa sob a perspectiva da Análise do Discurso Crítica. Professor de Língua Materna e Estrangeiras da rede de ensino particular em Macapá -AP.

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Published

2020-08-01

How to Cite

Gomes, R., & Vinicius Ribeiro Puresa , M. . (2020). Inter / multicultural education in school lettering practices: representational and identificational meanings in the discursive perspective of portuguese language teachers. Papers of Language and Society, 21(1), 62–81. https://doi.org/10.26512/les.v21i1.31094