Modalizations in opinion article as an essay from entrance examination

Authors

  • Eliana Merlin Deganutti de Barros Universidade Estadual do Norte do Paraná - UENP
  • Gabriela Pepis Belinelli Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Marilúcia dos Santos Domingos Striquer Universidade Estadual do Norte do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v21i1.31033

Keywords:

Opinion Article, Sociodiscursive Interactionism, Enunciative Mechanisms, Modalizations

Abstract

The focus of this work is the development of a qualitative research, with documentary nature, having as main object the essays of applicants of the college entrance exam from State University of Northern Paraná (UENP) in 2018. The investigation is centered on the analysis of the modalizers resources mobilized by the applicants to produce texts from the genre “opinion article as an essay from entrance examination”, having as theoretical basis the studies developed by Bronckart (2003), inside the Sociodiscursive Interactionism (ISD), about modalizations, one of the enunciative mechanisms of the text. The aim of the research is analyse how modalizations are articulated in the argumentation process of writing an opinion article as an essay of entrance exam, as well as the influence of modalizing the discourse in the construction of this genre. The results indicate a high incidence of logical and deontic modalizers, the lack of appreciative modalizers and the absence of pragmatic modalizers

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, E. M. D. A didatização do jornal impresso num contexto de formação docente. In: SIMELP ”“ SIMPÓSIO MULDIAL DE ESTUDOS DA LÃNGUA PORTUGUESA, 5, 2015, Lecce, Itália. Anais... Università del Salento, 2015, p. 3953-3970.

BARROS, E. M. D.; NASCIMENTO, E. L. A relação entre a modalização e o processo global de estruturação do gênero crítica cinematográfica. InterteXto, Uberaba, v. 1, p. 159-185, jan./jun. 2008.

BONINI, A. Os gêneros do jornal: o que aponta a literatura da área de comunicação no Brasil? Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 4, n. 1, p. 205-231, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRONCKART, J. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. 2. reimpr. São Paulo: EDUC, 2003.

BRONCKART, J. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Tradução Anna Rachel Machado; Maria Lucia Meirelles Matencio. Campinas, Mercado de Letras, 2006.

Melo, J. M. de. A opinião no jornalismo brasileiro. Petrópolis: Vozes, 1985.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (org.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e Organização Roxane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

STRIQUER, M. S. D.; BARROS, E. M. D. O artigo de opinião como redação de vestibular: um olhar sobre a construção composicional do gênero. Línguas e Letras, 2020. (No prelo).

FLICK, U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Sandra Netz. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2004.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

KÖCHE, V. S. Leitura e produção textual: gêneros textuais do argumentar e do expor. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

RANGEL, E. O.; GAGLIARDI, E.; AMARAL, H. Pontos de vista: caderno do professor. São Paulo: Cenpec, 2010 (Coleção da Olimpíada).

RODRIGUES, R. H. A constituição e o funcionamento do gênero jornalístico artigo: cronotopo e dialogismo. 2001. 356f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) ”“ Pontíficia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

SILVA, C. C. Caracterização dos comandos de produção textual da prova de redação do vestibular da UEM. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.

UENP ”“ UNIVERSIDADE ESTADUAL DO NORTE DO PARANÁ. Vestibular UENP 2018, Caderno de Questões, Prova 1, Língua Portuguesa, Literatura Brasileira, Língua Estrangeira Moderna ”“ Espanhol ”“ e Redação. 2018. Disponível em: http://arquivo.vestibular.uenp.edu.br/vestibular/2018/site/docs/provas/prova_dia1_espanhol.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.

ZANINI, M. Artigo de opinião: do ponto de vista à argumentação. In: ANTONIO, J. D.; NAVARRO, P. (org.). Gêneros textuais em contexto de vestibular. Maringá: Eduem, 2017. p. 43-57.

Published

2020-08-01

How to Cite

Barros, E. M. D. de, Belinelli, G. P., & Striquer, M. dos S. D. . (2020). Modalizations in opinion article as an essay from entrance examination. Papers of Language and Society, 21(1), 188–207. https://doi.org/10.26512/les.v21i1.31033