Women’s stereotypes in self-help discourse
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v13i2.21394Keywords:
Stereotype. Self-help discourse. Women. Aphorisation.Abstract
Building on the foundations of French Discourse Analysis and Social
Psychology’s developments on the issue of stereotypes, this paper analyzes
the images of women available in works of self-help for women. With
this purpose in mind, we have especially taken into account aphorizing
enunciations present in works of this kind currently circulating in the market.
The analysis shows the contradiction inherent to the self-help discourse for
women, which proposes to women a pattern of behavior consistent with
their emancipation, but, at the same time, contributes to keeping certain
female stereotypes associated with their traditional roles
Downloads
References
ABRAÃO, S. Abaixo a mulher capacho!. Barueri: Manole, 2009.
AMOSSY, R.; PIERROT, A. H. Estereotipos y clichês. Buenos Aires: Editorial Universitária de Buenos Aires, 2001.
ARGOV, S. Por que os homens amam as mulheres poderosas: um guia para vocês deixar de ser boazinha e ser tornar irresistível. Rio de Janeiro: Sextante, 2009.
ARGOV, S. Por que os homens se casam com as manipuladoras. 9ª. ed. Rio de Janeiro: BestSeller, 2010.
CARTER, S; SOKOL, J. O que toda mulher inteligente deve saber: como lidar com os homens com sabedoria e conseguir o amor que você merece. Rio de Janeiro: Sextante, 2006.
CARTER, S; SOKOL, J. Homens gostam de mulheres que gostam de si mesmas: e outros segredos que as mulheres inteligentes sabem. Rio de Janeiro: Sextante, 2008.
FIORI, J. L. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 1996.
FONSECA-SILVA, M. C. Humor e práticas de subjetivação em Maitena. Estudos da Língua(gem), v.5, nº 1: 95-108, 2007.
FRANKEL, L. P. Mulheres ousadas chegam mais longe: como evitar os 101 erros que atrapalham sua carreira. 8ª. ed. São Paulo: Editora Gente, 2005.
FRANKEL, L. P. Mulheres boazinhas não enriquecem. São Paulo: Editora Gente, 2006.
MAINGUENEAU, D. Doze conceitos em análise do discurso. In: Souza-eSilva, M. C. P. e Possenti, S. (orgs.). São Paulo: Parábola, 2010.
MUSSALIM, F. A constituição de identidades femininas no discurso publicitário. Estudos da Lingua(gem), v.5, nº 1: 109-124, 2007.
POSSENTI, S. Discurso humorístico e representações do feminino. Estudos da Língua(gem), v.5, nº 1: 63-94, 2007.
SANSONE, K. Mulher em primeiro lugar: mãe de família ensina como cuidar da família, manter a boa forma e ser feliz no casamento. Rio de Janeiro:
Sextante, 2008.