Critical reading of the multimodal discourse in media representations of the demonstrations of June 2013

Authors

  • Fábio Alexandre Silva Bezerra Universidade Federal da Paraíba
  • Julianna Pereira Fagundes Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v19i2.16890

Keywords:

Multimodality, Magazine covers, Discourse, Demonstrations

Abstract

Verbal and visual resources create power relations, construe identities and disseminate ideologies. Therefore, it is important to develop research exploring this semiotic potential (VAN LEEUWEN, 2005) for the construal of representations, especially when considering the development of multiliteracy projects. In this context of increasing relevance of multimodal studies (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006), this paper investigates representations of the demonstrations of June 2013 in national magazine covers in order to uncover meanings construed and dominant discourses present in that historic moment (FAIRCLOUGH, 1995b, 2015[1989]; WODAK, 2004). Overall results show that, by making use of narrative strategies, as well as interactional resources and composition, the analyzed publications create distance between the reader and the represented facts, possibly implying lower probability of them seeing the demonstrations as legitimate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Alexandre Silva Bezerra, Universidade Federal da Paraíba

É professor adjunto do Departamento de Letras Estrangeiras Modernas da Universidade Federal da Paraíba. É doutor em Língua Inglesa e Linguística Apli­cada (Universidade Federal de Santa Catarina) e PhD em Linguística (University of Sydney). Desenvolve pesquisas com foco na Análise Crítica do Discurso, na Multimodalidade, na Linguística Sistêmico-Funcional e em Estudos de Gênero. Entre seus interesses de pesquisa, destacam-se as representações de identi­dades, de discursos e de relações de poder na mídia, especialmente na TV, no cinema e em revistas.

Julianna Pereira Fagundes, Universidade Federal da Paraíba

Julianna Pereira Fagundes é licenciada em Letras/Inglês pela Universidade Federal da Paraíba, tendo sido bolsista PIBIC no projeto intitulado “A leitura do texto verbal e da imagem na mídia contemporânea”.

References

BEZERRA, Fábio. Multiletramentos na sala de aula de língua estrangeira. In: OUVERNEY-KING, Jamylle; COSTA FILHO, José (Orgs.), Reflexões didáticas sobre o ensino de língua estrangeira na atualidade. João Pessoa: IFPB, 2015, p. 71-90.

_____. A análise crítica do discurso e os multiletramentos: o papel da linguagem no fazer docente contemporâneo. In: NÓBREGA, Carmem; ARCOVERDE, Rossana; BRANCO, Sinara e FARIAS, Washington (Orgs.), Educação linguística e literária: discursos, políticas e práticas. Campina Grande: UFCG, 2016, p. 189-204.

_____; NASCIMENTO, Roseli; HEBERLE, Viviane. Análise multimodal de anúncios do programa ‘Na Mão Certa’. Revista Letras (UFSM), Santa Maria, v. 20, n. 40, p. 9-26, 2010.

BOMBIG, Alberto; GORCZESKI, Vinicius. Quem são os manifestantes que pararam as grandes cidades do país. Época, São Paulo, edição 786, jun. 2013. Disponível em: <http://revistaepoca.globo.com/Sociedade/noticia/2013/06/quem-sao-os-manifestantes-que-pararam-grandes-cidades-do-pais.html>. Acesso em: 25 ago. 2014.

CALDAS-COULTHARD, Carmen. Da análise do discurso à análise crítica do discurso: Introduzindo conceitos. In: CALDAS-COULTHARD, Carmen; SCLIAR-CABRAL, Leonor (Orgs.), Desvendando discursos: Conceitos básicos. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2008, p. 19-44.

CHOULIARAKI, Lilie; FAIRCLOUGH, Norman. Discourse in late modernity: rethinking critical discourse analysis. Cambridge: Polity Press, 1999.

FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992a.

_____. Critical language awareness. London: Routledge, 1992b.

_____. Media discourse. Edward Arnold, 1995a.

_____. Critical discourse analysis. London: Longman, 1995b.

_____. Language and power. London: Longman, 2015[1989].

HALLIDAY, Michael; MATTHIESSEN, Christian. An introduction to functional grammar. 3. ed. Londres: Hodder Arnold, 2004.

HERBELE, Viviane. Multimodal literacy for teenage EFL students. Cadernos de Letras (UFRJ), n. 27, p. 101-116, 2010.

KELLNER, Douglas. Media culture: cultural studies, identity and politics between the modern and the postmodern. Londres, Nova York: Routledge, 2003.

_____; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educ. Soc., v. 29, n. 104 (Especial), p. 687-715, 2008.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. Londres, Nova York: Routledge, 2006.

LEITE, Paulo. Do sonho ao vandalismo e à brutalidade. IstoÉ, São Paulo, edição 2274, jun. 2013. Disponível em:

<http://www.istoe.com.br/reportagens/307104_DO+SONHO+AO+VANDALISMO+E+A+BRUTALIDADE>. Acesso em: 25 ago. 2014.

MAGALHÃES, Izabel. Introdução: a análise de discurso crítica. D.E.L.T.A., 21: Especial, p. 1-9, 2005.

MEGALE, Bela; RANGEL, Carolina. A razão de tanta fúria. Veja, São Paulo, edição 2326, p. 84-92, jun. 2013. Disponível em: <http://veja.abril.com.br/acervodigital/home.aspx>. Acesso em: 25 ago. de 2014.

MEURER, José. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In: MEURER, José; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée. (Orgs.), Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Ed. Parábola Editorial, 2005, p. 81-106.

NASCIMENTO, Roseli; BEZERRA, Fábio; HEBERLE, Viviane. Multi¬letramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem e Ensino, v. 14, n. 2, p. 529-552, 2011.

PROCÓPIO, Renata; SOUZA, Patrícia. Letramento visual no ensino-aprendizagem de vocabulário em língua estrangeira. The Especialist, v. 31, n. 1, p. 93-118, 2010.

ROJO, Roxane. Letramentos Múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

_____; MOURA, Eduardo. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROYCE, Terry. Multimodality in the TESOL classroom: exploring visual-verbal synergy. TESOL Quarterly, v. 36, n. 2, p. 191-205, 2002.

_____. Multimodal communicative competence in second language con¬texts. In: _____; BOWCHER, Wendy (Orgs.), New directions in the anal¬ysis of multimodal discourse. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007, p. 361-403.

STHEPHANOWITZ, Helena. Sem alarde da mídia, Alckmin renova 5,2 mil assinaturas da Veja. Rede Brasil Atual. Disponível em: <http://www.redebrasilatual.com.br/blogs/helena/2013/08/sem-alarde-da-midia-alckmin-renova-5-2-mil-assinaturas-daveja-2556.html>. Acesso em: 25 ago. de 2014.

VAN DIJK, Theo. Discourse as interaction in society. In: VAN DIJK, T. A. (Org.), Discourse as social interaction. Londres, Thousand Oaks, Nova Deli: Sage, 1997, p. 1-37.

VAN LEEUWEN, Theo. Introducing social semiotics. Londres, Nova York: Routledge, 2005.

WODAK, Ruth. Do que trata análise crítica do discurso ”“ um resumo de sua história, conceitos importantes e seus desenvolvimentos. Linguagem em (dis)curso ”“ LEMD, Tubarão, v. 4, n. esp., p. 223-243, 2004

Published

2018-10-09

How to Cite

Bezerra, F. A. S., & Fagundes, J. P. (2018). Critical reading of the multimodal discourse in media representations of the demonstrations of June 2013. Papers of Language and Society, 19(2), 95–114. https://doi.org/10.26512/les.v19i2.16890

Issue

Section

Artigos