Text, discourse, genres and social practices in contemporary society: a tribute to José Luiz Meurer
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v12i1.10551Keywords:
discourse; genre; social theory of context;Abstract
In this essay I pay a tribute to Prof. José Luiz Meurer, whose premature death occurred in October 24, 2009. First, I provide a brief account of his academic career, highlighting his achievements as a teacher and researcher. Then, I discuss the main theoretical and methodological issues he was concerned with, which are aligned with the purposes of the present journal Cadernos de Linguagem e Sociedade. More specifically, I discuss Prof. Meurer´s understanding of the terms text, discourse, genre, social practices and his theoretical proposal for a social theory of context for text analysis in contemporary society, which he developed drawing mainly on genre studies, critical discourse analysis and systemic-functional grammar
Downloads
References
BARBARA, L. Homenagem póstuma a José Luiz Meurer. Delta, 25 (especial): VII-XI, 2009.
BUTT, D; Lukin, A; MATTHIESSEN, C. Grammar: the first covert operation of war. Discourse & Society, Vol 15(2”“3): 267”“290, 2004.
FAIRCLOUGH, N. Language and power. London: Longman, 1989.
_____. Language and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.
FOUCAULT, M. The archeology of knowledge. London: Tavistock Publications, 1972.
GIDDENS, A. The constitution of society. Cambridge: Polity Press, 1984.
_____. Modernity and Self-Identity. Cambridge: Polity Press, 1991.
HALLIDAY, M.A.K. Language as social semiotic. London : Edward Arnold, 1978.
HEBERLE, V. M. (Org.); Meurer, J. L. (Org.). Ilha do Desterro n. 46: Systemic functional linguistics in action. Florianopolis: Editora da UFSC, 2004.
_____. Formação de professores de línguas estrangeiras: considerações a partir da linguística aplicada, linguística sistêmico-funcional e análise crítica do discurso. IN: S. E. Oliveira; J. F. dos Santos (Orgs.). Mosaico de
Linguagens.Campinas: Pontes, 2006, p. 91-98.
_____. Aspects of visual analysis for the EFL class. In: I Congresso Internacional da ABRAPUI, 2007, Belo Horizonte. Anais do I Congresso Internacional da ABRAPUI. Belo Horizonte : ABRAPUI/UFMG/FAPEMIG, 2007, p. 01-11.
KRESS, G. Linguistic processes in sociocultural pratice. Oxford University Press, 1989.
LONGACRE, R. E. The grammar of discourse. New York: Plenum Press, 1983.
_____. 1992. The discourse strategy of an appeals letter. Discourse description: Diverse linguistic analysis of a fund-raising text. IN: W. C. Mann; S. A. Thompson (Orgs.), Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. 1992, pp.
-130.
MARTIN, J. Language, register and genre. In Children writing: Reader ECT412. Victoria: Deakin University, 1984, p 21-30.
MENEZES, V. (Org) Tributo a José Luiz Meurer. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 10, n. 2: 479-494, 2010.
MEURER, J. L. Reading Comprehension in L1 and L2: Exploring Text Sctructure, Schemata, and Advance Organizers. PhD thesis. Georgetown University. Michigan: UMI, 1985.
_____. (Org.) Ilha do Desterro n. 27: Text Analysis/Análise de Texto. Florianópolis: PGI/UFSC, 1992.
_____. Aspectos do processo de produção de textos escritos. Trabalhos de
Linguística Aplicada, 21:37-48, 1993.
_____. Aspects of a model of writing: Translation as text production. In: M. Coulthard; P. O. de Baubeta (eds.). The knowledges of the translator. Wales, UK: The Edwin Mellen Press, 1996, p. 67-90.
_____. Esboço de um modelo de produção de textos. In: J.L. Meurer; D. Motta-Roth (Org.) Parâmetros de textualização. Santa Maria: Ed. Da UFSM, 1997a, p.13-28.
_____. Introdução a artigos acadêmicos de pesquisadores brasileiros: aspectos de sua textualização. Florianópolis: Anais do 10 CELSUL, vol 2, 1997b, p. 758-768.
_____. Aspects of language in self-help counselling. Florianópolis: Pós-Graduação em Letras/Inglês, 1998.
_____. O conhecimento de gêneros textuais e a formação do profissional da linguagem. In: M. B. M. Fortkamp; L. M. B. Tomitch. (Orgs.). Aspectos da Linguística Aplicada. Estudos em homenagem ao Professor Hilário Inácio
Bohn. Florianópolis: Insular, 2000a, p. 149-166.
_____. O trabalho de leitura crítica: recompondo representações, relações e identidades sociais. L. Tomitch (Org.). Ilha do Desterro (UFSC) Florianópolis, v. 1, n. 38:155-171, 2000b.
_____. Uma dimensão crítica de gêneros textuais. In: J.L. Meurer; D. MottaRothm (Orgs.). Gêneros textuais e práticas discursivas:subsídios para o ensino da linguagem. Bauru: EDUSC, 2002a, p. 17-29.
_____. “Aspectos do gênero ‘livro de auto-ajuda’: uma análise crítica”. Caderno de resumos do 50º GEL USP/SP, 2002b, p. 222.
_____. Reflexões sobre o ensino: três perguntas não mistificadoras que você pode aplicar aos textos que traz para a sala de aula.. In: M. J. D. Costa; M.L. Zipser; M.E. Zanatta; A. Mendes. (Orgs.). Línguas: ensino e ações. Florianópolis: NUSPPLE/DLLE/CCE/UFSC, 2002c, p. 133-139.
_____. Role prescriptions, social practices, and social structures: A sociological basis for the contextualisation of analysis in SFG and CDA. In: Young, L. & Harrison, C. (Eds.). Systemic functional linguistics and critical discourse
analysis. Studies in social change. London/New York: Continuum, 2004, p. 85-99.
_____. Análise crítica de gêneros textuais: texto e contexto a partir da linguística sistêmico-funcional com ênfase no componente sociológico da linguagem. Projeto submetido ao CNPq para Bolsa de Produtividade em Pesquisa, 2005.
_____. Integrando estudos de gêneros textuais ao contexto da cultura. In: A. Karwoski et al (Org.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. 2 ed. Rio de Janeiro: Editora Lucerna, 2006, p. 165-185.
_____. Gêneros textuais na análise crítica de Fairclough. In J.L. Meurer; A. Bonini; D. Motta-Roth (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. 2ª. ed. São Paulo: Parábola, 2007, p. 81-106.
_____. Uma teoria social do contexto para a análise de textos e discursos na
contemporaneidade. Projeto submetido ao CNPq para Bolsa de Produtividade
em Pesquisa, 2008.
MEURER, J. L. (Org.); Motta-Roth, D (Org.) Parâmetros de textualização. Santa Maria: Ed. da UFSM, 1997.
_____. Gêneros textuais e práticas discursivas: subsídios para o ensino da linguagem. Bauru: EDUSC, 2002.
MEURER, J.L. (Org.); Bonini, A. (Org); Motta-Roth, D. (Org). Gêneros: teorias, métodos, debates. Parábola Editorial, 2005.
MEURER, J. L. (Org.); Nanri, K. (Org); Sasaki, M (Org); Yasumoto, S. (Org). Ilha do Desterro n. 50. Florianópolis: Editora da UFSC, 2006.
MEURER, J.L.; Dellagnelo, A. Introdução à análise do discurso. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008.
MILLER, C. R. Genre as social action. Quarterly Journal of Speech, 70: 151- 176, 1984.
MOTTA-ROTH, D.; Hendges, G. Apresentação e homenagem. Letras, v.20, 40:7-8, 2010.
SWALES, J. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.
VIRTANEN, E. Issues of text typology: Narrative: A ‘basic’ type of text? Text, 12(2): 293-310, 1992.
WINTER, E. Clause relations as information structure: Two basic text structures in English. In: M. Coulthard (ed) Talking about Text. Discourse analysis monographs, n. 13. ELR: University of Birmingham, 1986, p. 88-108.